Odborné články Základní vzdělávání Výchova k evropanství ve vlastivědě
Odborný článek

Výchova k evropanství ve vlastivědě

19. 1. 2005
Základní vzdělávání
Autor
Alena Matušková

Anotace

Příspěvek poukazuje na možnosti využití evropské tematiky ve vlastivědném vyučování v rámci vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět.

Česká republika patří do Evropy a hlásí se k evropským tradicím, geograficky leží ve střední Evropě. Její poloha je exponovaná v historii i v současnosti. Zapojila se do evropské integrace. To jsou hlavní východiska, ze kterých je potřebné vycházet ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět při výchově k evropanství.

Tato výchova má dvě roviny, vzdělávací a výchovnou. Ze vzdělávacího pohledu se nabízejí následující témata, na která je potřebné reagovat:

Česká republika na mapě Evropy
  • seznámení se s mapou Evropy, poloha ČR v ní, sousední státy
  • fyzickozeměpisná mapa Evropy a politická mapa Evropy
  • čtení těchto map s využitím příslušných vysvětlivek, hledání vztahů a souvislostí mezi zjištěnými fakty
  • vytváření prostorových představ o Evropě, rámcové představy o vzdálenostech (např. vzdálenost z České republiky k moři, do Alp, z domova dětí na nejbližší místo hranice se sousedním státem), o plošných útvarech (porovnání rozsahu nížin a pohoří v Evropě, největší státy, srovnání s ČR, porovnání nadmořských výšek)
  • mapa Evropy se mění (např. srovnání dnešní mapy Evropy s mapou historickou, na které je rakousko-uherská monarchie nebo nějaké dřívější státní útvary, kterých byly naše země součástí, porovnání jejich rozsahu, polohy)
  • mapa Evropy s vyznačením států Evropské unie
  • sledování různých tras Evropou (prázdninové cesty jednotlivých žáků, sledování trasy cesty našich sportovců do místa konání evropského šampionátu v nějakém sportu apod.)
Hranice ČR
  • charakteristika hranic ČR (např. přírodní, umělé, porovnání délek hranic s jednotlivými sousedními státy)
  • hraniční přechod, co se zde odehrává
  • potřebné doklady k přechodu hranic (do států EU, do ostatních států)
  • co je to volný pohyb osob, zboží, peněz a pracovních sil v EU, jak se s ním mohou setkat žáci u nás
  • byla naše hranice vždy otevřená, přátelská
  • byla naše hranice vždy v místech, kudy prochází dnes
  • potřebujeme státní hranice střežit, nebo ne, legální a ilegální přechody hranic
  • jaká bude asi státní hranice za několik let (srovnání zkušeností dětí, které již cestovaly v rámci EU a projížděly místy, kde na hranicích neprobíhají hraniční kontroly)
  • důvody ilegálních přechodů hranic, zaujmutí stanoviska
Charakteristika vybraných států a oblastí Evropy
  • abychom mohli postupně Evropu poznávat, rozdělíme si ji na několik oblastí (volba kritérií a postup podle nich)
  • největší státy Evropy, základní charakteristika
  • i malé státy jsou v Evropě důležité a mají zde své významné místo
  • přírodní zajímavosti Evropy, charakteristika rozmanitých krajin (např. středomořská oblast, horské oblasti, krajina severu, velké nížiny)
  • hospodářsky nejdůležitější evropské oblasti
  • jaké výrobky z evropských zemí znám, používám, vlastním
  • významné evropské památky, přírodní zajímavosti, jejich ochrana
  • kterou část Evropy bych chtěl navštívit a co o ní vím
  • známe některé významné evropské osobnosti (z kulturního života, sportovce, politiky, vědce ...)
  • činnost EU a NATO v Evropě jako příklad mezinárodních organizací
Sledujeme události v Evropě
  • po určitou dobu, podle různých témat (sport, kultura, významné události, zajímavosti...) sledují žáci po skupinkách ve sdělovacích prostředcích informace o Evropě, po určité době sdělují informace ostatním, lokalizují místa, o kterých se hovoří, na mapě, hodnotí událost, zvažují, zda má nějaký vztah k naší zemi apod.
  • Evropa na internetu - vyhledávání, třídění a hodnocení informací na dané téma
Evropa a svět
  • poloha Evropy ve světě, srovnání s jinými světadíly
  • cestujeme z Evropy do jiných světadílů
  • význam Evropy ve světě

Jedním z témat výchovného charakteru může být vztah vlastenectví a evropanství. Jsou to velmi abstraktní pojmy, které předpokládají hluboké uvědomění si problematiky. U žáků mladšího školního věku můžeme vhodnou formou pro toto vytvářet předpoklady, protože proces vytváření hodnotového systému, vztahů a postojů je dlouhodobý.

Náměty k diskusím podporujícím utváření vztahu k domovu, vlasti, širšímu společenství
  • co si představuji pod názvem domov, co a kdo všechno k němu patří, bez koho a čeho si nedovedu svůj domov představit, každý člověk má svůj domov, mohou se představy domova během života měnit (představa u dítěte, u člověka, který žije v cizině a domovem je pro něj vlast), může se stát naším domovem místo někde v jiné zemi Evropy
  • ve které zemi v Evropě bych chtěl možná jednou žít, jakým způsobem by se mohlo stát, že bych žil v jiné zemi (důvody přestěhování), jaké by mi to asi mohlo dělat problémy, jaké výhody by měl život v jiné zemi oproti životu u nás, proč bych nechtěl žít v budoucnu v jiné evropské zemi
  • jsem více Čechem nebo Evropanem, podle čeho tak usuzuji, na co mohu být hrdý ve své vlasti, co se mi zde líbí, co bych například řekl o své zemi přátelům z ciziny, na co nemohu být příliš hrdý, co je lepší jinde v Evropě, kde konkrétně
  • naše země jako člen Evropské unie má určitá práva a povinnosti, které vyplývají z tohoto členství, které to například jsou, je pravdou, že ztratila naše země suverenitu, můžeme spolurozhodovat o dění v Evropské unii, pomáhá EU budovat naši zemi (příklady z místního regionu), jakým způsobem je třeba postupovat, pokud chceme pomoc od Evropské unie
  • Evropa jako světadíl má krásná města, kulturní památky, přírodní zvláštnosti - jako Evropané jsme na ně hrdi a musíme je chránit
Náměty pro činnosti, které podporují výchovu k evropanství
  • projekt: každá skupina je "majitelem" jedné cestovní kanceláře; pro své klienty připravuje nabídky zajímavých zájezdů (krátkodobé, dlouhodobé, zimní rekreace, poznávací zájezdy, pobytové zájezdy apod.) po evropských zemích a své nabídky předvede, zodpovídá dotazy možných zákazníků (např. jaké je v zemi podnebí, jakou měnou se zde platí);
  • vytváříme leporela o evropských zemích: žáci si ve dvojicích zvolí (vylosují) jednu evropskou zemi; sbírají o ní nějaký čas informace a obrazový materiál, po určité době vytvoří skládačku podobnou dětským leporelům s nejdůležitějšími a nejzajímavějšími informacemi o této zemi, z leporel vytvoříme výstavku;
  • soutěž: jaké místo (město, stát...) mám na mysli - každý žák si vymyslí popis jednoho zajímavého místa v Evropě, které jsou schopni označit i ostatní (např. Eifelova věž, Alpy) a před ostatními toto místo představí, žáci píší do pracovních sešitů správné názvy těchto míst, vyhrává žák s největším počtem správných odpovědí (obměna - totéž s fotografiemi objektů a míst, o kterých se žáci učili, fotografie předvádí učitel);
  • píšeme dopis přátelům v cizině (vybraný evropský stát), vyprávíme v něm o životě u nás a zajímáme se o to, jak se žije u nich.
Informační zdroje
  • mapy, atlasy, encyklopedie, populárně naučná literatura
  • internet
  • informace ze sdělovacích prostředků
Autor
Alena Matušková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

RVP do 2024

Článek pro obor:

Člověk a jeho svět