Domů > Odborné články > Speciální vzdělávání > Využití ICT při přirozené integraci žáků se specifickými poruchami učení
Odborný článek

Využití ICT při přirozené integraci žáků se specifickými poruchami učení

13. 7. 2007 Speciální vzdělávání
Autor
Alžběta Lukasová
Spoluautor
Mgr. Martina Vlachová

Anotace

Učitele prvého i druhého stupně Základní školy T. G. Masaryka Zastávka, okres Brno-venkov vytvořili ve svém projektu SIPVZ metodickou pomůcku pro využití výukového softwaru zaměřeného na výuku ČJ žáků se specifickými poruchami učení. Příspěvek obsahuje rozbor 9 počítačových programů, které byly v tomto projektu využity. Dále předkládá přehled použitelného softwaru k jednotlivým bodům učiva v tabulkách.

Učitelé prvého i druhého stupně Základní školy T. G. Masaryka Zastávka, okres Brno-venkov, vytvořili ve svém projektu SIPVZ metodickou pomůcku pro využití výukového softwaru zaměřeného na výuku žáků se specifickými poruchami učení.

Žáci se specifickými poruchami učení potřebují delší období nácviku, upevňování a procvičování probíraného učiva. Musí často trávit více času tím, co nemají rádi a v co nevěří, že jsou vůbec kdy schopni zvládnout. Z hlediska motivačního je tedy výhodné využívat k dalšímu nácviku počítač. Žáci tak mají okamžitou zpětnou kontrolu o správnosti svého snažení. Tvůrci těchto programů vycházejí vstříc specifickým potřebám svých klientů a většinou se jim daří připravit pro žáky takové úkoly, které jsou vnitřně členěné na základní fragmenty probírané látky, jejichž zadání je jasné a výsledky jsou pro žáky dosažitelné.

Rozdíly můžeme hledat v pracovním tempu, ve zdánlivé jednoduchosti úkolů, které jsou vhodně rozděleny do jednotlivých dílčích kroků sledujících procvičovaná témata. Zvláště pro žáky staršího školního věku se nám jinde těžko podaří obstarat vhodné materiály například pro nácvik čtení, které má být v jejich věku již dávno zvládnuto.

Učitelé ani rodiče by se neměli nechat zmást méně dokonalým designem, nepříliš atraktivní grafikou, někdy zastaralým způsobem instalování a ovládání. Speciální software většinou nevytvářejí velké, dobře situované firmy, ale spíše menší skupinky nadšenců, kteří se sami s podobnými problémy setkali a většinou spolupracují s dětským psychologem a speciálním pedagogem. V další části materiálu se můžete setkat s praktickými příklady využití softwaru v různých situacích.

Příloha č. 1 obsahuje rozbor 9 počítačových programů, které byly v tomto projektu využity.

Příloha č. 2 se zabývá přehledem použitelného softwaru k jednotlivým bodům učiva.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Alžběta Lukasová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Informační a komunikační technologie 1. stupeň