V rámci rozumové výchovy v přípravném stupni pro žáky s těžšími formami mentálního postižení se vzájemně neoddělitelně rozvíjejí poznávací schopnosti a řeč, logické myšlení, pozornost, paměť, také grafické schopnosti a vytváří se početní představy. Cílem práce v přípravném stupni není jen poskytnout žákům určité množství konkrétních vědomostí a dovedností, ale převážně jejich příprava na další vzdělávání, adaptace na školu a na proces učení. Metoda nácviku počátečního čtení metodou Macquarie, kterou jsme s úspěchem od roku 2000 začali v přípravném stupni používat, se nám osvědčila při plnění všech cílů.
Tato metoda je určena všem, kteří pracují s žáky se specifickými vzdělávacími potřebami v přípravném stupni, na 1. stupni základní školy speciální a v rehabilitační třídě základní školy speciální. Také všem učitelům a pedagogickým asistentům v základních školách, kteří mají ve své třídě integrovaného žáka se specifickými vzdělávacími potřebami.
Metoda Macquarie, podle Kevina Wheldalla, jednoho z autorů metody, je výzkumem ověřený a úspěšný program nácviku čtení a rozvoje schopností potřebných ke čtení. Je určena žákům se specifickými vzdělávacími potřebami. Preferuje zvukovou stránku slova a posiluje čtenářské dovednosti. V roce 1999 byla aplikována ve skupině 142 žáků. Po zhruba 20 týdnech se zlepšily jejich čtenářské dovednosti téměř o 100 procent. Metoda rozvíjí verbální pohotovost žáka, a to tím, že střídá pauzu, výzvu k činnosti a pochvalu. Žákovi umožňuje cvičit čtení slova postřehnutím a jeho opakovaným vyslovováním. Vzor i zpětnou vazbu poskytuje učitel. Metoda má i další přednosti:
V současnosti se metoda vyučuje na Macquarie institutu v Sydney. My jsme před sedmi lety měli k dispozici jen článek s důkladným popisem metody uveřejněný v časopise Leben mit Down Syndrom. I to nám stačilo, abychom po krátké době zjistili, že její využití bude prospěšné.
![]() |
Pomocí metody plníme zejména tyto pedagogické cíle:
Pro úspěšnou práci s žákem pomocí metody Macquarie musí být splněny určité předpoklady týkající se žáka, prostředí a pomůcek. Žák:
Pokud budeme pracovat s žákem pravidelně, jeho pracovní chování se zlepší a čas věnovaný práci se prodlouží.
Dodržujeme stálé pracovní místo. Sedíme naproti sobě, na ploše máme jen složku, otevřenou na stránce s aktuální matricí a obrázky. Pracujeme s obrázky pexesa, lota apod. Ke každé matrici máme identické obrázky. Kartičky a matrice - listy se 2 až 9 obrázky - zakládáme do závěsných fólií A4. Velmi dobře se dají využít obrázky z Prvního čtení, piktogramy i ilustrace z VOKS. Příprava obrázků, písmen i slov je jednoduchá, můžeme je psát a kreslit přímo rukou a kopírovat, anebo je vytvářet pomocí počítače. Druhý způsob je praktičtější, umožní archivaci materiálů a také jejich úpravu pro jiné žáky.
Nejdříve zjišťujeme, zda je žák schopen od sebe rozlišit dva obrázky. Začínáme s jednou kartičkou a matricí se dvěma obrázky. Necháme žáka přiřazovat:
Teď je výběr ztížený, žák postupně podává správné kartičky. Činnost nekomentujeme, čas neprodlužujeme. Pokud žák váhá, správnou kartičku trochu posuneme. Tyto kroky se opakují, dokud žák nepřiřadí postupně čtyři obrázky a dokud neurčí ze čtyř obrázků správný tak, že ho ukáže nebo podá. Počet obrázků pak zvýšíme na šest, později na devět. Při přikládání obrázků žákům opakovaně nabízíme zvukový vzor slova a také zpětnou vazbu. Podle našich zkušeností začali všichni žáci bez vyzvání slova spontánně opakovat nebo napodobovat.
Žák má rozlišit dvě písmena a vyhledat dvě stejná. Začínáme s jednou kartičkou a matricí se dvěma písmenky:
![]() |
Podle Macquarie metody se písmena nemají pojmenovávat, žáci je však sami spontánně četli, zažívali pocit úspěchu, a to je velmi motivovalo k další práci. Používali jsme malá i velká písmena, souhlásky M, T a zejména samohlásky, ale i iniciály žáka. Tyto kroky se opakují, dokud žák nepřiřadí čtyři, šest a devět písmen.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.