Zkušenosti s tvorbou školního vzdělávacího programu jsme získávali od roku 2002, a to spolu s dalšími třemi školami v rámci sítě škol podporujících zdraví. Změna, kterou ve škole se zavedením vlastních učebních plánů předpokládáme, spočívá ve zvýšené orientaci na klíčové kompetence - komunikaci, řešení problémů, týmovou práci, umění učit se a další.
Po kladných zkušenostech z integrace jednotlivých oborů na 2. stupni, kterou realizujeme už několik let (přírodní vědy, občanská a rodinná výchova), jsme se rozhodli využít všechno, co umíme a co se osvědčilo, a zároveň k výchově ke zdraví přistoupit podobně jako ke každé jiné klíčové kompetenci.
Při práci na ŠVP jsme klíčové kompetence směřující k podpoře a ochraně zdraví rozšířili o klíčovou kompetenci - žák pečuje o své tělesné, duševní a sociální zdraví. Na seminářích se všemi členy pedagogického sboru jsme si ujasnili, co žák umí, když o své zdraví pečuje. Snažili jsme se naformulovat co nejvíce výstupů tak, aby učitelům jasně sdělovaly, jaké činnosti musí při práci s žáky používat. Pro příklad uvádíme:
Žák si:
Pro další práci s výše uvedenou rozklíčovanou kompetencí jsme některé její dílčí části tzv. "zahnízdili". Např.:
Co žák umí, když pečuje o své tělesné, duševní a sociální zdraví?
V další fázi jsme se zaměřili na postupný rozvoj jednotlivých dovedností vzhledem k věku dětí. Např.:
Dodržuje zásady zdravého životního stylu. | |||
Období | 1. - 3. ročník | 4. - 5. ročník | 6. - 9. ročník |
Pečuje o čistotu svého těla, dodržuje denní režimové návyky. | Ovládá základní hygienické a stravovací návyky, ví, jak se chránit před nemocemi a úrazy, má představu o škodlivosti návykových látek. | Vědomě uplatňuje zásady hygieny a stravování, uvědomuje si nutnost zdravé výživy a škodlivost návykových látek. | |
Zvládá společenské normy chování v rodině i dětském kolektivu. | |||
Období | 1. - 3. ročník | 4. - 5. ročník | 6. - 9. ročník |
Zná pravidla slušného chování. | Dodržuje pravidla slušného chování. | Dodržuje pravidla slušného chování, uvědomuje si důsledky svého chování na ostatní. | |
Ovládá své city a emoce, dokáže být empatický. | |||
Období | 1. - 3. ročník | 4. - 5. ročník | 6. - 9. ročník |
Rozpoznává své pocity a pocity druhých, reaguje na ně pochvalou, úsměvem, politováním. |
Rozpoznává své emoce, uvědomuje si vhodnost (nevhodnost) své reakce; akceptuje pocity druhých, hledá způsob pomoci. | Ovládá své emoce, akceptuje pocity druhých, vyslovuje uznání, nabízí pomoc, používá prvky asertivity. |
Současně s prací na klíčových kompetencích jsme se zabývali formulováním oborových kompetencí (výstupů) ve smyslu "Co má žák z daného předmětu umět pro život?". Nejdříve jsme si na uvedenou otázku odpovídali sami (bez jakékoli pomoci), poté jsme naši práci porovnávali s oborovými výstupy v RVP ZV. Mnozí učitelé v první fázi považovali tuto činnost za zbytečnou. Postupně si však začali uvědomovat, jak přeceňují význam svého oboru a kolik podrobností chtějí, aby děti uměly.
Pro příklad uvádíme oborové výstupy z přírodopisu.
Žák 9. ročníku:
Chceme-li, aby byl školní vzdělávací program skutečnou změnou ve škole, považujeme za důležité propojení klíčových kompetencí s obory. Tímto spojením chceme zamezit, aby životní dovednosti zůstaly jen úvodními proklamacemi. Proto jsme vzali oba úvodní materiály - oborové výstupy a rozklíčované klíčové kompetence - a v oborových týmech jsme je spojovali do společných formulací, při kterých jsme se snažili používat co nejvíce konkrétních významových sloves. I výsledek této práce byl projednán a doplňován v celém učitelském sboru, a to zcela záměrně, aby byl do diskuse vnesen i názor neodborníka na obor, ale odborníka na pedagogiku.
Uvádíme příklad spojení klíčové kompetence s vzdělávací oblastí Člověk a příroda.
Žák 9. ročníku v oblasti Člověk a příroda v péči o své zdraví:
Žák 9. ročníku v přírodopisu v péči o své zdraví:
Žák 9. ročníku v zeměpisu v péči o své zdraví:
Žák 9. ročníku v chemii v péči o své zdraví:
Žák 9. ročníku ve fyzice v péči o své zdraví:
V následující fázi dochází k rozdělení spojených oborových a klíčových kompetencí do jednotlivých ročníků. Např.:
Žák 8. ročníku v zeměpisu:
Strategie našeho začlenění výchovy ke zdraví do ŠVP patří určitě k těm složitějším. Zvolili jsme ji hlavně proto, že chceme dosáhnout toho, aby se často opomíjená oblast učebního programu dostala do všech oborů i ročníků, aby se spirálovitě vyvíjela a aby byla záležitostí celého pedagogického sboru. Jedině tak máme zaručeno zajištění všech tří pilířů programu Škola podporující zdraví - pohodu prostředí, zdravé učení a otevřené partnerství, ze kterého ve své práci vždy vycházíme.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.