Odborné články Speciální vzdělávání Začínáme s angličtinou
Odborný článek

Začínáme s angličtinou

3. 7. 2007
Speciální vzdělávání
Autor
Dagmar Kapustová

Anotace

Seznámení s výukou AJ, specifika počátků výuky pro děti s vadami řeči

Výuka angličtiny v Církevní ZŠ logopedické Don Bosco v Praze 8 pro žáky s poruchami řeči a specifickými poruchami učení probíhá od letošního roku od 3. ročníku v rozsahu tří hodin týdně. Učitelé neprovádějí nápravu dané poruchy, ta probíhá vždy v jazyce českém při hodinách individuální a skupinové logopedické péče, ale věnují se výuce anglického jazyka s ohledem na věk a možnosti žáků.

Pro žáky s těžšími poruchami komunikace není psaná či čtená podoba jazyka oblíbenou aktivitou. I zvládnutí jazyka českého jim přináší mnoho úsilí. Proto se při výuce AJ zaměřujeme na základní dorozumívací proces s důrazem na praktické použití. Dovednost porozumět vyslechnutému cizojazyčnému sdělení, přiměřeně na něj reagovat a ústně se vyjadřovat je nadřazena dovednostem číst a vyjadřovat se písemně. Učivo si žáci osvojují přirozenou formou v názorném učení. Při hodinách AJ používají sice běžné pracovní sešity s vlastními slovníčky, ale učitel v nich redukuje počet cvičení i probíraných slovíček a jevů dle možností žáků ve třídě tak, aby usnadnil jejich další jazykový rozvoj a žáci přitom neztratili motivaci učit se. Látku doplňuje dalšími vybranými aktivitami.

V počáteční fázi se žáci seznamují pouze s mluvenou formou jazyka, pomocí poslechu, nápodoby, obrázků a karet, říkadel a pohybových her se učí pojmenovávat nejbližší předměty z okruhu témat rodina, barvy, čísla, zvířata, škola, třída, dům. Teprve později přiřazují k obrázkům daná slova a učí se je vyslovovat a číst. Přitom se objevují potíže typické pro dyslexii - přehazování a vynechávání písmen, vypouštění slabik, domýšlení, přidávání, nedodržování délek a nesprávná intonace nebo dvojí čtení. Od pololetí 3. ročníku žáci již píší výrazy a jednoduchá sdělení do sešitů a čtou složitější texty podle vzoru. Dokáží reprodukovat a obměňovat jednoduchou větu. Někteří používají tiskací písmena i pro psanou formu textu nebo používají speciální třílinkové sešity. Učitel jim tiskne přehledové tabulky, obrázkový slovníček a pomocné konverzační texty, které si žáci buď lepí do sešitů nebo shromažďují ve svých deskách. Hodnocení má především motivační charakter, má žáky povzbudit v další práci. Žáci mají radost z nově naučených her a aktivit. Umějí několik písní a říkadel, rozumějí běžným pokynům a dokáží na ně reagovat. Chápou, co je cizí jazyk a kde se používá. Vědí, že je třeba si ho osvojit postupně a že se jedná o dlouhodobý proces.

Vhodnými pomůckami pro počáteční výuku jsou drobné předměty denní potřeby, soubory obrázků, loutky a maňásci, nahrávky písní a textů, obtížná slova nastříhaná po písmenech, zakrývací věty, pexesa, loto, barevné fólie, míček, nástěnné obrázky k jednotlivým tématům, kartičky, kostky a samolepky.

Hry a aktivity:

  • hledání slovíček
  • poznávání slovíček na obrázcích přes nakreslenou klíčovou dírku
  • kimovky - pamětní hry, schování a hledání obrázků i slovíček
  • přiřazování slovíček k obrázkům, popletené obrázky
  • posílání míčku v řadě, přehazovaná - obměny vět dle vzoru
  • cukr, káva - překlady slovíček ve dvojici, první postupuje o krok vpřed
  • polepování předmětů jejich názvy, záměny
  • tleskání na dohodnutý rým, na danou hlásku, na známé slovo
  • dokončování vět, vybírání správných odpovědí
  • Co chybí? - schovaná nastříhaná a přehnutá písmena ve slově
  • vybírání věcí za sáčku a jejich hádání
  • bingo, karty se slovy a obrázky, přiřazování slov na soubor obrázků
  • deskové hry s figurkami, které plní zadané úkoly

Ve 4. a 5. ročníku žáci více pracují s nahrávkami textů, výukovými programy na PC, konverzací i s učebnicí, učí se postupně. Dozvídají se o zemích, kde se angličtina používá, rozšiřují svou slovní zásobu. Učí se správně používat anglickou větu a rozšiřují si oblasti konverzace. Základními konverzačními okruhy jsou rodina, škola, dům a byt, příroda, rok a jeho části, hodiny, potraviny a nakupování, volný čas, práce, sport a oblékání. Žáci čtou, opakují a doplňují text, pozdraví, představí se, rozloučí, odpoví na jednoduché otázky. Sestaví jednoduchý dopis a blahopřání. Při hodině často pracují učitelé s žáky společně, při hrách, vyplňování pracovních listů. Učitel se také více věnuje vysvětlování a přípravě domácích úkolů, část cvičení může připravit již ve škole, i testy mohou psát nanečisto. Protože žáci mají špatnou krátkodobou paměť, je třeba se k probíraným jevům mnohokrát vracet.

Zápisy do sešitů bývají krátké a strukturované a žáci často používají přehledové tabulky vlepené do sešitů nebo zatavené ve fóliích. Opírají se o názorné příklady na nástěnkách. Aktivity v hodině je třeba obměňovat uvážlivě, protože žáci potřebují delší čas na přípravu, opakování, utvrzování a posilování. Při hodnocení se počítá se základní chybou, žák je klasifikován s přihlédnutím k výsledkům ve všech složkách zvládnutí jazyka, k jeho pracovnímu úsilí, spolupráci, s ohledem na možnosti jeho budoucího jazykového rozvoje. Přesto je třeba neustálá kontrola a povzbuzování nejen žáků, ale i jejich rodičů, kteří bývají do výuky aktivně zapojováni, a tím se snižují jejich obavy o zvládnutí předmětu. Rodiče se dozvídají, co se jejich dítě naučilo, jsou seznamováni se složkou školních prací, vědí, jaké úkoly jejich děti čekají a jaký pokrok za dané období udělaly.

Hry a aktivity:

  • opakování her z nižšího ročníku na novou slovní zásobu
  • popletená četba, doplňování vynechaných slov podle poslechu
  • pokračují v přerušované četbě učitele
  • dokončení slova, věty, příběhu - pomocí připravených textů
  • spojování otázek a odpovědí ve sloupečcích
  • hledání zatoulaných písmenek nebo slovíček
  • dělení slovního hada na čtvrtce
  • tvoření věty skákáním po slovech napsaných na čtvrtkách
  • modelování slov, psaní do písku, na záda, do dlaně
  • chození poslepu nebo házení míčkem podle návodu kamaráda
  • změna místa na židli na dané slovo
  • tichá pošta - posílání vzkazu
Nevhodné aktivity

Pro mladší žáky s poruchami učení a komunikace nevolíme hry, které procvičují více prvků nebo kde chybí pomůcka. Nevhodné jsou také hry s pomíchanými písmeny, s dlouhými větami, domina s nesouvisejícími částmi v každé polovině, hry s více možnostmi řešení nebo hry náročné na sluchovou a zrakovou analýzu (podobně znějící slova). Nejsou vhodné dlouhé seznamy slovíček či psaného nebo čteného textu.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Článek pro obor:

Cizí jazyk