Téma: Zimní spánek zvířat
Úvod: Týdenní plán pro práci se středně těžce a těžce mentálně postiženými žáky ve speciální třídě.
Cíl: Hlavním cílem je seznámení žáků se zvířátky z lesa. Především takovými, kteří v zimě zalezou do svého hnízda, a tam odpočívají a spí až do jara.
Cílová skupina: věk žáků – 6 až 9 let, středně těžké až těžké mentální postižení
Motivace: Každý z nás má doma svoji postýlku, do které jde večer spát. Ráno vstane a jde do školy. Některá zvířátka ale spí o hodně déle než my, lidé, spí celou zimu. A tak si o takových zvířátkách povíme. Jsou to třeba medvěd, ježek, krtek a myš.
Popis činností:
Pomůcky: obrázky
Ukazujeme si společně obrázky zvířátek, která žijí v lese. Jsou to liška, divoké prase, bažant, medvěd, srna, vlk, ježek, myš, jezevec, sova, mravenec, zajíc. Některá zvířátka v zimě běhají venku ve sněhu a my jim nosíme jídlo, aby neměla hlad. Třeba srnkám, divokému praseti nebo bažantovi.
Některá zvířátka se ale v zimě zavrtají do svých pelíšků a tam v zimě spí a odpočívají. Mají v domečku jídlo na zimu, aby neměla hlad, a čekají, až venku roztaje sníh a bude možné vylézt ven na sluníčko. (Příloha č. 1)
________________________________________________________________________________________________
Když v noci spíme, ležíme a dýcháme. Žáci si lehnou na podložku, učitelky jim položí jejich ruku na bříško a hrudník a snažíme se cítit, jak se bříško a hrudníček při dýchání zvedá.
_______________________________________________________________________________________________
Pomůcky: kostky, stavebenice, puzzle
Žáci z různých stavebnic, kostek, puzzlů staví stavby – domečky pro zvířátka, která se chystají v zimě spát. Společně potom můžeme domečky vystlat mechem, vatou nebo peřinkou z látky, aby se zvířátkům pěkně spalo.
Při tom žáky doprovázíme říkankou:
Brum, brum, brum, medvěd staví dům.
Nejdřív stěny, potom střechu,
leze spinkat do pelechu.
Brum, brum, brum, už má nový dům.
Autorka: Michaela Krajská
______________________________________________________________________________________________
Pomůcky: postýlka pro panenky, peřinky, plyšáci
Žáci ukládají sami i s dopomocí plyšové hračky do postýlky. Ukážeme si, že hlavička se dává na polštářek a zvířátko se přikryje peřinkou. Potom zvířátko pohladíme a zazpíváme mu ukolébavku.
Říkanka:
Medvěd klepe peřinu, (lehce se klepeme do stehýnek)
už se chystá na zimu, (lehce se klepeme do stehýnek)
záležet si musí dát, (hlava „ANO“)
až do jara bude spát, (ruce pod hlavu, jako když spíme)
http://www.predskolaci.cz/?p=15508
________________________________________________________________________________________________
Pomůcky: kousky látek
Žákům nabízíme různé kousky látek, především takové, které mají podobný povrch zvířecí srsti. Hladíme je látkou po rukou, tvářích apod. Žáci vyjadřují libé či nelibé pocity. Toto doprovázíme komentářem. „Takový je medvěd, takový je krtek...“ Pokud chceme žákům přiblížit bodlinky ježka a umožnit jim tak hmatové vnímání ježčího „kožíšku“, použijeme například povrch kartáče na vlasy, aby žáci měli srovnání s hladkým a pichlavým povrchem. Opět doprovázíme slovy: „Ježek píchá…“
_____________________________________________________________________________________
Medvěd dělá brum, brum a je veliký a silný. Ukazujeme si, jak medvěd chodí, dáme žákům do ruky plyšového medvěda, aby si osahaly, jak je chlupatý a měkký.
Medvěd má tak jako my lidé hlavu, na ní oči, uši, nos, pusu a v ní zuby a jazyk. Také má velké břicho a široká záda. Má velké tlapy na rukou i na nohou. Žáci ukazují (napodobují) části obličeje i těla. Některé děti ukazují totéž na velké plyšové hračce medvěda.
Pohádka o třech medvědech
Pomůcky: pohádková kniha, obrázky k pohádce
Učitel čte z knížky pohádku o Mášence a třech medvědech. Ukazujeme si obrázky – velký, prostřední a malý medvěd, které jsou v knížce. Střídáme hlasy podle toho, zda mluví velký medvěd, medvědice nebo malý medvídek. Doprovázíme to slovy: brum, brum, kdo mi seděl na mé židli... aby si žáci uvědomovali, že to je hlas medvěda.
Třídění
Pomůcky: obrázky – malý/velký (příloha č. 4)
Žáci dostanou před sebe velké a malé obrázky zvířátek. Třídí je na skupinky – malé a velké. Vše komentujeme slovy, případně pracujeme s dopomocí, kdy Žákovi vedeme ruku a ukazujeme: malý medvěd, velký medvěd...
______________________________________________________________________________________________
Snažíme se žáky ztišit a posloucháme, co slyšíme. Musíme být přece potichu, abychom nevzbudili spícího medvěda. Slyšíte, jak medvěd chrápe? Paní učitelka napodobuje zvuk chrápajícího medvěda. Zkusíme ho vzbudit:
Volám tě, medvěde, haló, haló, (ruce k ústům, jako když voláme do dálky)
sluníčko už taky vstalo, vstalo. (ukazujeme rukama kruh jako sluníčko)
Vylez a rozežeň mraky, mraky (ruce vzhůru a máváme s nimi ze strany na stranu)
a my ti pomůžem taky, taky. (ukazujeme na sebe)
Autorka: Michaela Krajská
______________________________________________________________________________________________
Ježek, když chodí, tak strašně dupe a funí. Ukazujeme si, jaké to je, když někdo dupe, a jaké to je, když někdo funí. Na zádech má ježek bodliny, ty píchají. Dáme žákům do ruky kartáč na česání vlasů, aby měli představu, jak ježek asi píchá. Když chce, schová se do klubíčka. Schoulíme žáky na koberci do klubíčka a tam odpočívají. Hladíme je po zádech a zpíváme ukolébavku. Když se ježek vzbudí, promne si oči – uděláme to s žáky společně, protáhne se, vyskočí na nohy a běží na sluníčko (žáci napodobují)
výtvarná, pracovní výchova
Pomůcky: čtvrtka, prstové barvy, podzimní listy, lepidlo
Připravíme si šablonu ježka. Žáci namáčí prsty do barvy a tiskají na tělo ježka. Po zaschnutí ježka oblepíme nasbíranými listy, jako kdyby v nich spal. (Příloha č. 2)
_____________________________________________________________________________________________
Myška si dělá v zemi díry. To je její domeček. Je malá a má hebký kožíšek. Na myšku ráda číhá kočička. Chce ji totiž sníst. Proto voláme na myšku: „Utíkej, myško, utíkej..."
Lidová říkanka se znakováním.
Mámo, (ukazováček přejede po čele)
táto, (ukazováček přejede po tváři od shora dolů)
v komoře je myš. (jedna ruka dlaň vzhůru, druhá s nataženým ukazováčkem přejede po
dlani směrem od těla, jako když po dlani běží myš)
Pustíme tam kocoura, (palec a ukazovák spojen, po tváři od nosu ven znázornit vousy kočky)
on tu myšku vyšťourá. (znak myš + prstem „šťouráme“ do dlaně)
Mámo, táto, (znak máma, táta)
nebude tam nic. (ruce před tělo u sebe, do stran je rozpažit)
Grafomotorické cviky – myšky hledají domeček
Pomůcky: pastelky, papír
Všechny myšky se na zimu musí schovat do domečku. (Příloha č. 3).
_____________________________________________________________________________________________
Pomůcky: předměty denní hygieny
Také my, lidé, potřebujeme spát. Máme každý svoji postýlku a v ní polštář a peřinu. Když jdeme spát, musíme se nejdříve vykoupat nebo vysprchovat, abychom šli spinkat čistí a voňaví. Ukazujeme žákům mýdlo, žínku, ručník. Také si před spaním vyčistíme zoubky. Ukazujeme žákům kartáček a pastu. Žáci napodobují čištění zubů. Je dobré provádět ve třídě přímo nácvik čištění zubů, každý žák má tedy ve škole svůj kartáček a pracuje s ním.
Čistím zoubky, řízy, řízy,
ať jsou bílé jako břízy.
Vpravo, vlevo, vpředu, vzadu,
horní a pak dolní řadu.
ať jsou bílé jako sníh,
ať má každý radost z nich.
http://www.predskolaci.cz/?p=682
______________________________________________________________________________________________
Spi, děťátko, spi Halí, belí,
zavři očka svý. koně v zelí
Pán Bůh bude s tebou spáti, a hříbátka
andělíčci kolébati, v petrželi.
spi, děťátko, spi...
Spi, děťátko, spi, lidová ukolébavka
zavři očka svý!
Pán Bůh bude s tebou spáti,
andělíčci kolébati,
spi, děťátko, spi.
lidová ukolébavka
Společně s žáky zpíváme známé lidové ukolébavky. Žáci mohou odpočívat, učitelky je hladí ve vlasech, houpají na klíně. Aktivní žáci spolupracují, předvádí houpání žáka v náručí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: