Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Fiktivní deník historické osobnosti
Odborný článek

Fiktivní deník historické osobnosti

2. 7. 2007 Základní vzdělávání
Autor
Mgr Hana Jančová

Anotace

Nahlédli jsme do deníku jisté historické osobnosti. Poznáme které?

Žáci dostanou pracovní list s otázkami. Vysvětlíme jim, že jde o smyšlený, fiktivní deníkový záznam, který ale odpovídá svým obsahem skutečným událostem, a mohl tedy být napsán. Zdůrazníme, že cílem není zapamatovat si všechny údaje, ale naučit se čerpat z textu informace a kriticky je posuzovat. Aktivita se zařazuje po probrání tematického celku Evropa po revoluci 1848 poté, co se žáci seznámili s osobnostmi Františka Josefa, Napoleona III., Bismarcka a královny Viktorie.


Pracovní list A
Nahlédli jsme do deníku jisté historické osobnosti. Poznáš které?

...prosinec 1859:
Tolik starostí! To byl ale rok! Bože, proč nemáme ještě starého dobrého Radeckého, ten nikdy žádnou bitvu neprohrál! Zato ti dnešní generálové, škoda mluvit! U Solferina a Magenty jsme utrpěli debakl a musím přiznat, že ani mé velení nepomohlo! A jak ta porážka povzbudila kritiky naší vlády! Mrzí mě to, ale nějak jsme je uklidnit museli, tak jsme odvolali z funkce ministra Bacha. Nějaký obětní beránek se najít musel, aby veřejnost přestala reptat. Kolik ústupků budu muset ještě udělat? Zase se začíná ozývat to protivné slovo - konstituce - nerad to slyším. Jsme povoláni Bohem, abychom vládli a já se vůbec nechci vzdát své absolutní moci, je to proti mému přesvědčení. Jenže mi asi nic jiného nezbude, pořád po té ústavě volají, budu jim ji muset slíbit. Kdyby už aspoň byl klid, ale ten lišák Bismarck něco chystá, zase se bude snažit omezit náš vliv v Německém spolku. Myslí si, že Prusko by mělo hrát první housle. A Maďaři pořád chtějí samostatnou vládu, jako v osmačtyřicátém! Ještě že mám radost alespoň v soukromí. Má drahá Alžběta, sladká Sissi, je tak líbezná. Jen kdybych pořád nemusel rozhodovat mezi ní a svou matkou, ty dvě se opravdu nesnášejí...

Touto historickou osobností je ........................................
Všechny neblahé předtuchy pisatele deníku se splnily. Co všechno se tedy stalo?


Pracovní list B
Nahlédli jsme do deníku jisté historické osobnosti. Poznáš které?

Versailles, leden 1871:
Vychutnávám si triumf, pro který jsem tak dlouho pracoval. Vilém se k císařskému titulu stavil chladně, ale na vyhlášení císařství jsem trval, zájmy Německa to vyžadují. Slavnost v zrcadlovém sále byla důstojná a impozantní. Francouzům nevoní, že se roztahujeme v sídle jejich králů, ale podmínky diktuje vítěz, ne poražený. Zatím netuší, že budeme žádat Alsasko a Lotrinsko. Pak teprve pochopí, jak draho je ještě vyjde ta Napoleonova porážka. Nikdy jsem si ho nevážil, rád by dělal velmocenskou politiku jako jeho strýc, ale schopnosti mu k tomu chyběly. Do všeho strkal prsty a ta jeho Evženie ho v tom podporovala. Ovšem Paříž za jejich vlády skutečně vykvetla do krásy, byla to odvaha málem polovinu jí zbourat, ale ty široké bulváry a nová výstavba vypadají velkolepě. Mohli bychom se o něco podobného pokusit i v Berlíně.

Touto historickou osobností je ........................................

  1. Co vyplývá ze zápisu do deníku o vztahu císaře Viléma a pisatele?
  2. Pisatel se zmiňuje o vítězi a poraženém. Který konflikt má na mysli?
  3. Přirovnává Napoleona k jeho strýci. Koho tím myslí?
  4. Kdo je Evženie?

Pracovní list C
Nahlédli jsme do deníku jisté historické osobnosti. Poznáš které? Čti velmi pozorně.

...leden 1887:
Letos mí poddaní oslaví, spolu se mnou, 50. výročí od mého nástupu na trůn. Jak je to dávno! Byla jsem mladičká dívenka, tak nezkušená! Díky Tobě, Alberte, jsem se zbavila svých špatných vlastností, tvrdohlavosti a nestálosti. Díky Tvé osobnosti stoupla úcta k celé královské rodině. Ty jsi pozvedl vážnost naší říše, přestože naše rodina vlastně nemá skutečnou politickou moc. Jaký žal, že jsi mne už před tolika lety opustil. Život bez Tebe, můj princi - manželi, je tak chudý, děti mi nemohou Tvou lásku vynahradit, i když jich máme tolik. Alespoň že ses dočkal svatby naší nejstarší dcery. Byla tenkrát přešťastná, když jsi ji vedl k oltáři do rukou pruského prince... Jeho otec Vilém I. je na tom špatně, možná už zanedlouho bude naše Vicky císařovnou. Jak bys byl na ni pyšný! Všichni naši vnuci se mají k světu. Vickin nejstarší, Vilém, je velmi ctižádostivý. A milá Alix se bude z velké lásky vdávat za ruského následníka, snad jim pánbůh požehná. Jsem zvědava, jak oslavy mého jubilea proběhnou. To bude darů a proslovů. Kdoví, kolik let mi ještě budou mí poddaní provolávat slávu. Jsem unavená...

Touto historickou osobností je ........................................

U kterých následujících údajů lze posoudit jejich pravdivost přímo z textu? Pozor, nepleť napsaná fakta s pravděpodobnými dohady.

  1. Manžel pisatelky se jmenoval Albert.
  2. Jedna z jejich dcer se jmenovala Vicky.
  3. Vicky bylo její domácké familiární jméno.
  4. Vicky měla starší sestru.
  5. Vicky se vdávala z veliké lásky.
  6. Její manžel, pruský princ, je následníkem trůnu.
  7. Její manžel i nejstarší syn se jmenují stejně - Vilém.
  8. Alix je Vilémovou sestrou.
  9. Alix se pravděpodobně jednou stane ruskou carevnou.
  10. Pisatelka dopisu nemá ráda velké oslavy.

Řešení:
Posoudit pravdivost přímo z textu lze u č. 1, 2, 6, 9. O dalších výrocích následuje diskuse se žáky, učitel může doplnit pravdivá fakta.

  • Č. 3 - je pravdivý údaj, ale v textu není potvrzen.
  • Č. 4 - není pravdivý údaj, z textu plyne, že Vicky je nejstarší dcera.
  • Č. 5 - je pravdivý údaj, ale není v textu potvrzen, mohla být šťastná i z jiného důvodu (např. ctižádost).
  • Č. 7 - z textu se dozvídáme jméno tchána a syna, jméno manžela dokument neobsahuje, manžel se jmenoval Fridrich, č. 7 není pravdivý údaj.
  • Č. 8 - není pravdivý údaj, v textu se o Alix hovoří jako o jedné vnučce, ale není řečeno, že jsou s Vilémem sourozenci, byli to bratranec a sestřenice.
  • Č. 10 - z textu nelze posoudit pravdivost, pisatelka mluví o své zvědavosti a únavě, ale to nemusí znamenat, že nemá ráda velké oslavy.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr Hana Jančová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kooperace a kompetice
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální, Skupinová, Frontální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Psací potřeby, sešit