Předkládaný příklad dobré praxe zachycuje naplňování vzdělávacích cílů na více úrovních.
Cílem na úrovni vymezeného pojmu matematické gramotnosti je vést žáky:
Cílem na úrovni vzdělávacího oboru Matematika a její aplikace je vést žáky:
Cílem na úrovni vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět je vést žáky:
Kontext příkladu dobré praxe
Základní škola Čtyřlístek v Uherském Hradišti vznikla v roce 1993 a je úplnou školou s devíti postupnými ročníky. Žáci jsou vzděláváni podle školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání „Základní škola aktivního učení a otevřených možností“. Vzdělávání ve škole se řídí čínským příslovím: „Učitel otevírá dveře, ale vchází žák sám.“ V souladu s tímto mottem se celý pedagogický sbor zaměřuje na individualizaci výuky s využitím alternativních metod výuky (již řadu let se výuka zaměřuje na projekty ve výuce, kooperativní a konstruktivistické vyučování, skupinovou práci aj.). V roce 2007 se škola stala Fakultní školou Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
Časová dotace pro výuku matematiky na 1. stupni je 24 hodin. V 1. ročníku jsou matematice věnovány čtyři vyučovací hodiny a v 2.–5. ročníku pět vyučovacích hodin týdně. Učitelé při výuce matematiky využívají aktivizující metody práce a snaží se vést žáky především k aplikaci matematických znalostí a dovedností v běžném životě.
Příprava na hodinu
Jako příklad dobré praxe byla vybrána vyučovací hodina, ve které žáci pracovali se souřadnicemi políček čtvercové sítě. Pro tuto práci žáků vyučující připravila pracovní list se zadáním úlohy (viz přílohu). Pro druhou část vyučovací hodiny přichystala pro žáky čisté čtverečkové papíry na tvorbu jejich vlastních úloh.
Realizace příkladu dobré praxe
Žáci již dříve se čtvercovou síti pracovali, takže to pro ně nebyl nový pojem a na začátku vyučovací hodiny navázali na již probírané učivo. Pro zopakování a ujasnění hlavních pojmů souvisejících s propedeutikou kartézské soustavy souřadnic vyučující pomocí dialogické metody zadala žákům úlohu na pracovním listu:
Realizace popisovaného příkladu dobré praxe probíhala ve třech fázích:
V 1. fázi žáci pracovali s připraveným zadáním. Na pracovním listě (viz přílohu) měli připravenou čtvercovou síť a vybarvovali v ní políčka podle zadaných souřadnic a zadaných barev. V zadání úlohy měli žáci poznámku, že pro usnadnění práce si mohou škrtat souřadnice políček, které už mají vybarvené. Žáci pracovali samostatně.
Obr. 1 |
Když po krátkém čase vyučující viděla, že někteří žáci pro ulehčení práce sami přišli na to, že jedním tahem lze vybarvit více políček ve čtvercové síti, práci přerušila a jednoduchými otázkami navedla i ostatní žáky k tomu, aby v krocích nad tímto postupem řešení úkolu přemýšleli a práci si ulehčili. Otázka, kterou lze žáky navést, může znít: Když má více souřadnic na prvním místě stejnou číslici, co to znamená?
Příklad dobré praxe byl realizován v období státního svátku 17. listopadu a i z toho důvodu bylo toto téma ve výuce velice aktuální. Po správném vyznačení všech políček žáci vytvořili obrázek vlajky České republiky a datum 17. 11. 1939. Následně probíhala krátká diskuse, kdy žáci řešili souvislost státního symbolu – vlajky České republiky – s daným datem a také s nedávno slaveným státním svátkem. Vyučující vedla diskusi tak, aby žáci na základě svých zkušeností a dosavadních znalostí sami přišli na to, jaký historický podtext má slavení státního svátku 17. 11. 1939 jako dne boje za svobodu a demokracii. Číslice 3 byla ve vzniklém obrázku záměrně výrazně větší než ostatní číslice data a to z důvodu, aby si žáci uvědomili, že ve stejný den, ale v jiných letech se v České republice odehrály důležité události. V roce 1939 došlo k uzavření českých vysokých škol nacisty a v roce 1989 studentské protesty spustily sametovou revoluci.
Pro lepší pochopení souvislostí a pro vysvětlení tohoto historického momentu lze využít dostupný obrazový materiál nebo jinak elektronicky zpracovaný materiál, aby si žáci uvědomili, že státní svátek 17. 11. 1939 je spojen s úmrtím Jana Opletala, který byl zabit při protinacistické demonstraci během německé okupace. Princip vizualizace má velký vliv na zapamatování těchto historických faktů.
Vyučující pružně zareagovala na vzniklou diskusi a jednoduchými otázky vedla žáky k procvičování jednoduchých početních operací zpaměti: Kdo má dědečka nebo babičku, kteří mohli tyto události zažít? Kolik roků je tvému dědečkovi nebo babičce? Kolik bylo dědečkovi nebo babičce, když se to stalo?
Ve 2. fázi žáci vytvářeli vlastní jednoduchý obrázek, který zakreslili do čtvercové sítě. Vyučující v zadání žákům poradila, aby vytvářeli obrázek ve čtvercové sítí max. 10 x 10 políček, jinak by úloha byla příliš složitá a časově náročná. Zadáním úkolu bylo ve čtvercové síti znázornit libovolný obrázek (dle zájmů žáků i barevně) a zapsat jeho souřadnice podle použitých barev obrázků. V této fázi vyučovací hodině žáci pracovali samostatně, velký prostor byl dán jejich kreativitě.
Ukázky žákovských prací:
Obr. 2 |
Obr. 3 |
Obr. 4 |
Ve 3. fázi žáci vytvořili dvojice a si vzájemně diktovali souřadnice svých autorských obrázků. Dle diktovaných souřadnic znázorňovali obrázek svého spolužáka do čtvercové sítě. Kontrolu provedli porovnáním zakreslených obrázků.
Pokud by byla tato fáze příkladu dobré praxe z časové tísně nerealizovatelná, je možné tento úkol zadat na začátku následné vyučovací hodiny.
Obr. 5 |
To, že si žáci uvědomili souvislost mezi zadanými souřadnicemi a konkrétním políčkem čtvercové sítě, patřilo k důležitým momentům výuky. Snaha vyučující o vtažení žáků do této aktivity byla odměněna soustředěnou prací žáků na zadaném na úkolu a nadšením žáků při tvorbě vlastních obrázku. Žáci rozvíjeli nejenom svou výtvarnou kreativitu, ale i komunikaci, spolupráci ve dvojici, osobní vztahy se spolužáky a pečlivost při řešení zadaných úkolů.
Jelikož paní učitelka vyučuje žáky i vyučovací předmět Nauka o světě, část výuky, která se týkala historie našeho státu ve vztahu se slavením státních svátků, byla do výuky včleněna nenásilně a přirozeně. Bylo vidět, že žáci jsou na vzdělávání s obdobnými mezioborovými přesahy zvyklí.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.