Aktivizující metody
Hra v roli
Co vím, co bych chtěl vědět (myšlenková mapa)
Reflexe
Integrace učiva vlastivědy, literatury, pracovních činností, hudební výchovy, dramatické výchovy
Literatura: Štorch, E.: Lovci mamutů. Praha : SNDK, 1962. (kapitola Na mamuta)
Věk: 9 až 11 let
Časový rozsah: 3 vyučovací hodiny
Prostor: třída s kobercem, družina, popřípadě klasická třída, v níž jsou lavice odstaveny ke stěnám
Klíčové kompetence: kompetence komunikativní, k učení, k řešení problémů
Výstup/Cíl:
Žák spolupracuje a aktivně naslouchá.
Žák vyjadřuje rytmus.
Žák je schopen pochopit text a zapsat ho do znaků.
Žák komunikuje neverbálně, pomocí kresby, pohybu.
Žák zvládá práci s přírodninami.
Žák obhajuje svůj názor před skupinou.
Žák řeší problémové situace.
1. Hledání tématu hodiny
Jednotlivá písmena slova pravěk jsou rozmístěna po třídě. Žáci mají za úkol najít tato písmena, složit slovo, tím objevit téma hodiny. Kdo je hotov, jde si sednout do vymezeného prostoru.
2. Co vím, co bych chtěl vědět
Nejdříve se vytvoří čtyři skupiny (např. barevnými lístečky, molekulami apod.). Každá skupina píše na jeden papír, co všechno ví o pravěku, a na druhý papír to, co by se chtěla dozvědět. Po určitém časovém limitu si skupiny porovnají, co vědí. Potom vznesou otázky, co by chtěly vědět. Na otázky si podle možností odpovídají sami žáci, odpovědi hledají na internetu, v učebnicích popř. v encyklopediích pro žáky. Teprve potom učitel doplní odpovědi na chybějící dotazy a seznámí je s dalšími skutečnostmi (regionální nálezy z doby pravěku apod.). Vyskytne-li se otázka, na kterou nezná odpověď, zapíše ji a vrátí se k ní příští hodinu.
Variantou může být myšlenková mapa.
3. Luštění znaků
Učitel donese podle možností
(Zde záleží na učitelově fantazii, doporučujeme oslovit výtvarníka na škole, vedoucí keramického kroužku.)
Na tabulce je vyryt příběh ze života lovců mamutů. Je na učiteli, jakou tabulku připraví. Doporučujeme zachytit jeden den ze života pravěkých lidí. Od ranního východu slunce a vstávání přes přípravu oštěpů, vysílání kouřových signálů a lov až po uléhání k spánku. Žáci mají ve skupinách za úkol tyto znaky rozluštit. Následuje prezentace výsledků práce (doporučujeme, aby prezentoval zástupce skupiny). Možno zahrát pantomimickou etudou (podle zkušeností s touto prací) doplněnou pouze zvuky.
4. Stroj času
Učitel zadá úkol: „Kmeny si v době pravěku předávaly zprávy jednak kreslenými znaky, jednak pohybem a pomocí neartikulované řeči. Vy se za chvíli přemístíte strojem času do pravěku a stanete se pravěkými lidmi. Vaším úkolem bude přepsat zprávu, kterou vám dám (úryvky z knihy E. Štorcha Lovci mamutů), do znaků tak, aby ji mohla rozšifrovat další skupina, až si vyměníte destičky. Ale pozor, abychom nebyli v době pravěku nápadní, musíme si vyrobit amulety, které měly za úkol chránit jeho majitele před nebezpečím a zlými silami.“ Žáci si amulety vyrábějí z přinesených přírodnin. Teprve poté se za pomocí hudby a plného soustředění přemísťují v čase. (Doporučení: Pro lepší představu žáků před cestou časem by mohla být využita některá ukázka z filmů z pravěku, např. http://www.youtube.com/watch?v=u5UzJjF1Emc.) Učitel rychle rozvěsí po třídě tabulové obrazy pravěku – malby F. Buriana.
5. Práce s textem, příprava tance
Žáci se ocitají v pravěku, učitel v roli stařešiny jim dává úkol – vytvořit skupiny a přepsat do znaků zprávu. Každá skupina dostane část textu Lovci mamutů, který na sebe navazuje, přepíše ho do znaků a poté ho předá jiné skupině. Ta má za úkol tuto zprávu rozšifrovat. Destičky vyrobíme tak, že na výkres rozválíme v tenké vrstvě modelínu. Do ní žáci špejlí v roli pravěkých lidí zakreslí znaky. Variantou může být kreslení přírodninami či uhlem na papír.
Děti vystoupí z rolí a přečtou si vzájemně vyluštěné zprávy. (Doporučuji využít kapitolu „Na mamuta“.)
Učitel: „Po ulovení mamuta se pořádala oslava.“
Diskuze o významu oslavy, jak pravděpodobně probíhala, co se asi na oslavě dělo. Z diskuze by mělo vyplynout, že se na oslavě tančilo (oslavné tance mužů, žen, dětí, mladých lovců), dále diskutujeme o hudebních nástrojích pravěkých lidí apod. Vyzveme žáky, aby ve skupinách (doporučujeme zachovat předchozí skupiny) v časovém limitu připravili tanec na oslavu zdárného lovu. Tance připravují už v roli pravěkých lidí, tedy bez mluvení. Doporučuji využít hry na tělo, popřípadě Orffových nástrojů.
6. Ohniště
Učitel v roli pravěkého hlídače ohně svolá všechny k ohništi (červená látka) a následuje imaginární hostina, děkovné tance za úspěšný lov, spánek. Zde může pedagog využít hostinu ke konzumaci svačiny.
7. Stroj času
Návrat do třídy, využijeme stejnou hudbu, kterou jsme použili na začátku hodiny.
8. Závěrečná reflexe
Učitel sedí s žáky v kruhu a společně diskutují o prožitcích, srovnávají základní znaky doby pravěku s dneškem, podívají se do svých zápisů ze začátku hodiny a diskutují, zda byly některé otázky zodpovězeny a názory potvrzeny, nebo třeba i vyvráceny.
Zápis do sešitů individuální, popřípadě formou myšlenkové mapy.
Doporučujeme zadat dobrovolný úkol: najít další zajímavosti o době pravěku a prezentovat je v příští hodině.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.