Domů > Odborné články > Gymnaziální vzdělávání > Debrujáři a výuka fyziky
Odborný článek

Debrujáři a výuka fyziky

27. 6. 2007 Gymnaziální vzdělávání
Autor
RNDr. Jaroslav Kusala

Anotace

Mladí debrujáři jsou skupinkami chlapců a děvčat ve věku 7 až 18 let, kteří mají aktivní zájem o vědu a techniku. Formou zábavných pokusů s jednoduchými pomůckami se snaží vlastníma rukama objevovat zákonitosti různých jevů.

Opravdu jste ještě neslyšeli o malých debrujárech? Jsou to skupiny chlapců a děvčat ve věku 7 až 18 let, kteří mají aktivní zájem o vědu a techniku. Formou zábavných pokusů s jednoduchými pomůckami se snaží vlastníma rukama objevovat zákonitosti různých jevů. Jednotlivé kluby jsou sdruženy v Asociaci malých debrujárů ČR (AMD), která vznikla už před patnácti lety (r. 1992). K hlavním cílům Asociace patří podpora rozvoje osobnosti dětí a mládeže, přispění k tvořivým aktivitám v oblasti vědy, techniky a ekologie, pořádání táborů a soutěží a v neposlední řadě navazování a udržování kontaktů s partnerskými organizacemi domácími i zahraničními. Webová stránka AMD má adresu www.debrujar.cz.

Debrujárské hnutí vzniklo v Kanadě a jeho název je odvozen z francouzských slov debrouillard, debrouiller (šikovný, obratný; objevovat, umět si poradit). Pro vědeckou práci debrujárů je typický způsob, jakým objevují zákonitosti přírody i dění kolem sebe. Základem je tvořivé experimentování prakticky se vším, co jim přijde do ruky. Pro své pokusy nepotřebují žádné složité aparatury a nákladné měřicí přístroje. Právě naopak - vystačí si s předměty a materiály, které najdou doma nebo je levně pořídí v prodejně kutilských potřeb. Při realizování nejrůznějších pokusů se debrujáři nejen pobaví, ale také nenásilně rozvíjejí svou zvídavost, schopnost důkladně pozorovat dění, učí se improvizovat a získávají manuální zručnost, bez které se skutečný výzkumník neobejde.

Abychom povzbudili zájem primánů a sekundánů o vlastní hledání vědeckých odpovědí (totéž platí pochopitelně i pro žáky šestých a sedmých tříd), umožnili jsme jim setkání s nestorem debrujárů, panem Vojtěchem Ondruškem. Každý ročník se při dvouhodinové Debrujárské show seznámil s mnoha pokusy, které měly bezprostřední vztah k učivu probíranému v hodinách fyziky. Všechny použité pomůcky byly běžně dostupné, jak to odpovídá základní debrujárské filozofii. A protože nešlo o klasickou vyučovací hodinu a demonstrátor doplňoval předvádění pokusů také zábavnými historkami či užitečnými radami, byla atmosféra v posluchárně příjemně uvolněná a tvůrčí. Přispěla k tomu i permanentní spolupráce demonstrátora s posluchači - některé pokusy prováděli sami, u jiných předem tipovali výsledek, jindy se naopak pokoušeli výsledek pokusu vysvětlit.

Pokusy se, vzhledem k věku posluchačů, týkaly zejména atmosférického tlaku, proudění kapalin a plynů, povrchového napětí, akustických jevů a elektrostatiky. Účast na přehlídce měla význam i pro vyučující fyziky. Některé pokusy patřily mezi všeobecně známé, provedení jiných se lišilo od běžného provedení (například použitými pomůckami nebo surovinami) a seznámili jsme se i s pokusy zcela neznámými a přitom velmi užitečnými. K nim patřilo i nenápadné pozorování reakcí žáků při prezentaci. V běžné vyučovací hodině bývá obvykle výsledkem pokusu vážně formulovaný vědecký závěr, vyjádřený případně nějakým vzorečkem. Tomu také jistý (třeba nepřiznaný) pocit vážné odpovědnosti jak ze strany učitele, tak i žáků. Při show žáci napjatě sledovali průběh pokusu, ale spontánně se také dohadovali o možném výsledku a upřímně se při produkci bavili.

Veškerá výuka by touto formou samozřejmě probíhat nemohla, ale jednou za čas si naši žáci určité uvolnění atmosféry, změnu tváře před tabulí a jinou pracovní metodu zaslouží. Debrujárské pokusy mohou být z tohoto hlediska velmi inspirující. Z mnoha předvedených pokusů vybíráme především ty, které by měl učitel žákům určitě předvést. Nevyžadují žádné zvláštní pomůcky a mohou si je připravit a předvést i sami žáci.

Kapaliny a plyny:

  • tenké prkénko zasunuté pod list novin se prudkým úderem přelomí (atmosférický tlak, setrvačnost vzduchu)
  • karteziánek z kapátka v PET lahvi (změna hustoty, Archimedův a Pascalův zákon)
  • přelévání vzduchu pod vodou z jedné do druhé kádinky (uvedeno sugestivní otázkou, co je v prázdné kádince)
  • jak dostat vařené vejce do láhve a jak ho z ní zase dostat ven (zahřátí a rozpínání vzduchu, podtlak, přetlak)
  • sklenice s vodou zakrytá pohlednicí a převrácená vzhůru dnem (atmosférický tlak)
  • sklenice s vodou převázaná gázou a převrácená vzhůru dnem (voda skrz gázu nevyteče - povrchové napětí)
  • pingpongový míček na niti vložený do proudu vody (snížení tlaku při zvýšení rychlosti proudění)
  • tornádo ve dvojici PET lahví (přeměna energie, kruhový pohyb, vír)
    Publikum debrujárské show se dobře bavilo
    1. Publikum debrujárské show se dobře bavilo

Elektřina:

  • otočně umístěný nabitý hřebínek (roztočení přiblížením souhlasně nebo nesouhlasně nabitého tělesa)
  • nabíjení nafukovacího balónku třením o suché vlasy (důkaz oddělení nábojů, přitahování a odpuzování)
  • "ovocný" zdroj napětí (měděná a železná elektroda, různé ovoce jako elektrolyt)
  • "lidská" elektřina (hliníková a měděná destička, člověk jako elektrolyt)
    Vařené vejce poslušně vklouzlo do láhve
    2. Vařené vejce poslušně vklouzlo do láhve

Jiné pokusy:

  • rozeznívání skleněných pohárků navlhčeným prstem (kmitání, výška zvuku)
  • píšťalka z roztočené krabičky se štěrbinou (kmitání, výška zvuku)
  • rozinky nebo tablety naftalínu ve vodě s CO2 (změna hustoty ponořených těles usazováním bublinek plynu)
  • vypuštění rakety na CO2 (plyn v raketě vznikne nasypáním jedlé sody do octa)
    Zázračná přeměna vody ve víno
    3. Zázračná přeměna vody ve víno
    Akustika skleněných pohárů
    4. Akustika skleněných pohárů



Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
RNDr. Jaroslav Kusala

Hodnocení od uživatelů

RNDr. Božena Rytířová
12. 1. 2011, 20:18
Jen bych chtěla poopravit chybičku v anotaci, správný název je Malí debrujáři, tento název má AMD ČR zaregistrovaný a mohou ho používat jen členové klubů Malých debrujárů. Pan Vojtěch Ondrušek je čestným presidentem, velmi ho osobně obdivuji, včetně jeho iniciativy předvádění Debrujárských show. Bohužel však nezvyšuje počet klubů a členů, protože to vše stojí na lidech, kteří by byli ochotní pracovat s dětmi a dělat jim vedoucí.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Fyzika