Projekt Metodika a pokračující projekt METODIKA II vznikly s hlavním cílem – podpořit pedagogy a být jim inspirací a oporou v nesnadném procesu zavádění inovací, který se obvykle shrnuje pod pojem „reforma vzdělávání“. Jejím nejnápadnějším projevem bylo vytvoření rámcových vzdělávacích programů a s tím související povinnost škol vytvářet si své školní vzdělávací programy. Reforma přinesla řadu novinek, výzev a její autoři si byli vědomi, že pedagogové právem očekávají rozsáhlou podporu při jejich zvládání. Těmito novinkami jsou především prvky typu klíčových kompetencí, průřezových témat, autoevaluace apod.
Jedním z pilířů podpory ze strany Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, který měl pedagogům v tomto snažení pomoci, se staly oba projekty Metodika a METODIKA II. Tím, že byla využita možnost podpořit projekt prostředky Evropského sociálního fondu v prvé fázi z operačního programu Rozvoj lidských zdrojů a v druhé fázi, kterou právě touto konferencí uzavíráme z operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, získali čeští pedagogové unikátní prostředí pro svůj profesní rozvoj. Metodický portál jako hlavní výstup projektů snese evropské i světové srovnání a v rámci českého internetu nabízí doposud nenapodobené, jedinečné a především cíleně profesně zaměřené médium.
Vzhledem k tomu, že potřeba intenzivní metodické podpory se týkala a týká každého pedagoga v České republice, jevilo se jako nejvhodnější od počátku využití prostředí strukturovaných internetových stránek odborného portálu. Na adrese www.rvp.cz tak vznikl a je provozován unikátní soubor stránek, které pokrývají podstatnou část vzdělávací problematiky a v současnosti jsou využívány a oceňovány nejen pedagogy v praxi, ale i učiteli a studenty fakult vzdělávajících učitele. Pokud bychom měli několika slovy charakterizovat Metodický portál, musíme se vrátit k jeho základním cílům. Realizační tým obou projektů, který byl vytvořen na Výzkumném ústavu pedagogickém v roce 2005, měl zajistit jeho komplexnost, pestrost a pluralitu informací, garantovanost a kvalitu obsahu. Tisíce návštěvníků denně dokládají, že stavba, vybudovaná na těchto základech, plní svoji funkci dobře, je využívaná a přináší užitek.
Zatímco konstrukce portálu, jeho grafická podoba, nastavení redakčních procesů, hledání autorů, recenzentů a dalších spolupracovníků, propagace portálu, to všechno bylo a je především dílem realizačního týmu, jeho obsah je v naprosté většině tvořen pedagogy z praxe. Tato myšlenka se stala zásadní charakteristikou Metodického portálu. Inovace ověřené praxí se tak prostřednictvím Metodického portálu dostávají rychle a efektivně k dispozici komukoliv, kdo se rozhodne je skrze portál vyhledat a využít. Další z charakteristik portálu jsou nejen odborné recenze příspěvků, ale i jejich formáty, které nevyžadují žádný speciální software a instalaci. Důležitým prvkem je zároveň licence, pod kterou jsou příspěvky na portálu uveřejněny. Od počátku jsme se aktivně zasazovali o zavedení nových forem licencí Creative Commons nabízejících specifické možnosti úprav práv vztahujících se k nabízenému obsahu. To umožňuje využívat publikovaný obsah zdarma bez velkých omezení. Obsah Metodického portálu je dostupný bez registrace a poplatků.
V průběhu šesti let realizace obou projektů prošel Metodický portál, jehož základy byly položeny už v roce 2003, dynamickým vývojem, který se týkal jak změn v jeho struktuře a jednotlivých publikačních systémů, tak změn grafiky portálu a obměny získaného obsahu. Jak narůstal objem informací uložených na Metodickém portálu, byla i jeho podoba a jednotlivé funkce přizpůsobovány, tak aby byl stále naplňován hlavní cíl – podporovat pedagogy způsobem, který pro ně bude co nejpříjemnější a nejefektivnější. Nejtěžším úkolem bylo a stále je při rostoucí složitosti obsahu zajistit dobrou orientaci uživatelů ve všech částech a neustále zdokonalovat systém vyhledávání.
Jednotlivé etapy, které probíhaly za podpory obou projektů ESF, lze stručně popsat takto:
1. etapa – ověřovací – v ní se ověřovala základní struktura portálu a fungování systémů (1/2005 – 7/2006)
2. etapa – stabilizační – vytváření základního okruhu uživatelů a autorů, stabilizace systému publikování (8/2006 – 7/2007)
3. etapa – inovační – hledání nových možností po stránce technologické, ale i obsahové, konec hlavního přerodu nové podoby portálu s modulárním uspořádáním (8/2007 – 09/2009)
4. etapa – aplikační – stabilizace a plnění všech nově vytvořených částí a postupné zapojení dalších skupin uživatelů, dokončení vývoje některých modulů (10/2009 – 09/2011)
5. etapa – zajištění udržitelnosti – dosahování plánovaných ukazatelů a přechod portálu na režim činnosti bez podpory ze strany projektu ESF. (09/2011 – 12/2011)
Ze statistik návštěvnosti, které jsou realizovány dle nástroje Google Analythics, je patrné, že návštěvnost má stále stoupající tendenci. Na začátku roku 2006 se jednalo o cca 300 jedinečných denních návštěv, na začátku roku 2009 je návštěvnost již o řád vyšší, což v řeči čísel znamená až 3700 jedinečných denních návštěv.
V době vzniku tohoto příspěvku (září 2011) byla denní návštěvnost na 9600 jedinečných denních návštěvách v průměru za rok včetně prázdnin, svátků a víkendů.
Vývoj jednotlivých částí portálu postupně dospěl do struktury, která jej člení do čtyř částí, lišících se především mírou garance obsahu a jeho zaměřením.
Vývoj Metodického portálu
Metodický portál procházel v průběhu svého vývoje neustálým procesem inovací, opírajících se o prakticky nepřetržitý monitoring potřeb praxe a sledování nejnovějších trendů v oblasti ICT.
Na podzim 2008 došlo k vytvoření dlouhodobé vize rozvoje, kterou lze charakterizovat následující větou: Usilujeme o vytvoření respektovaného živého portálu, věnovaného podpoře učitelů v jejich profesi.
Je velmi příjemné konstatovat, že se realizačnímu týmu, který byl v průběhu prací doplňován a obměňován, podařilo tuto vizi naplnit. Nabízíme drobnou rekapitulaci toho, co považujeme za naplnění zmíněné vize.
Co se osvědčilo
Vymezení realizace projektu Metodika a METODIKA II vycházelo ze dvou strategických linií. První z nich můžeme charakterizovat jako naplnění obecných potřeb uživatelů spočívajících zejména v kvalitní strukturaci obsahu. To se projevilo budováním struktury jednotlivých modulů, která se ukázala v členění a podobě portálu. Druhá strategie se váže k specifickým potřebám uživatelů a je odvozena od jednotlivých cílových skupin uživatelů využívajících prostředí portálu. Tyto skupiny se postupně rozšiřovaly o učitele středních odborných škol, základních uměleckých škol, jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky a o pedagogy pracujících v organizacích zájmového a neformálního vzdělávání.
V rámci obou linií byl využit přístup, který je v prostředí internetových sítí označován jako web 2.0. Prakticky to znamená využití možností, které poskytuje prostředí internetu pro rozvoj lidské komunikace. Dalším aspektem, který se osvědčil, byla orientace na softwarové produkty, které jsou dostupné zdarma, tzv. open source SW.
Uživatelé jsou a vždy byli z hlediska realizačního týmu hlavním měřítkem pro veškeré inovace, změny a vývoj. Zejména v posledních třech letech se plně uplatňoval přístup, který je zachycen v následujícím grafu. Představa, která se částečně naplnila, byl postupný vývoj uživatelů Metodického portálu od prostých návštěvníků směrem k aktivním uživatelům. Přidanou hodnotou je poté přechod běžných uživatelů k autorství a bližší spolupráci na realizaci projektu.
Pro jednotlivé skupiny (student-průkopník, začínající učitel – pozorovatel, …) byl na Metodickém portálu přizpůsobován obsah, funkce a uživatelské prostředí. Hlavním cílem bylo oslovit, co největší počet učitelů ze všech výše zmíněných kategorií a nabídnout jim místo, ve kterém by se cítili dobře a získávali zde dostatek inspirace a podnětů k vlastnímu rozvoji.
Na základě analyzování potřeb uživatelů portálu byly identifikovány základní oblasti potřeb pedagogů v praxi. Na základě zjištěných výsledků vznikl soubor nástrojů (modulů), do kterých byl získán a strukturován obsah portálu.
Kategorie |
Potřeba |
Modul |
1 |
Potřebuji materiály okamžitě využitelné v hodině – testy, programy, ukázky pokusů, prezentace apod. |
Digitální učební materiály |
2 |
A) Inspiraci k výuce, co se kde daří či nedaří. Příklady dobré praxe. Ukázky projektů, které si mohu upravit. B) Stručné výtahy ze složitých věcí (analýz, výzkumů). Překlady zahraničních materiálů. |
Články |
3 |
Odkazy na zajímavé zdroje, stručné přehledy a rešerše, ať nad tím zbytečně netrávím spousty času. Chci vědět, jak určité informační zdroje hodnotí a využívají ostatní. |
Odkazy |
4 |
Chtěl bych se bavit o konkrétních tématech s kolegy, kteří řeší stejné problémy, ne na obecné rovině, ale konkrétně. Potřebuji databanku zkušeností, jak řešit klasické problémy. |
Diskuze |
5 |
Potřeboval bych šablony použitelné pro pedagogickou práci – tematický plán, evaluační nástroje apod. Prostředí, ve kterém bych si dokázal vytvořit sám nebo se podílet na tvorbě vlastních výukových materiálů. |
Wiki |
6 |
Chci mít prostor, kde bych se mohl vyjadřovat k aktuálním věcem, aniž by mi do toho někdo mluvil. |
Blog |
7 |
Potřebuji místo, kde bych si shromažďoval svoje materiály. Nástroj, kterým si budu plánovat svůj osobní rozvoj. |
Digifolio |
8 |
Chci se učit smysluplně, aktuálně, musím se v tom, co se učím, cítit bezpečně, musím na to mít dostatek času. |
E-learning |
Na základě analýzy těchto potřeb, byl navržen v roce 2008 nový způsob uspořádání Metodického portálu. Jeho základem se staly tzv. moduly (uvedeny v posledním sloupci tabulky; samostatné internetové stránky se specifickým obsahem a samostatným funkčním prostředím), které reagovaly na výše zmíněné potřeby uživatelů. Každý modul pak bylo možné velmi dobře přizpůsobit, jak potřebám na konkrétní typ materiálu či služby, jenž nabízí, tak i specifikům cílových skupin podle vzdělávacího stupně (mateřská, základní či jiný typ školy) či dělení uvedeného v části cílové skupiny.
Vstupní strana portálu, která byla v průběhu let několikrát upravována, nyní nabízí přehledný vstup do prostředí jednotlivých modulů a současně přináší aktuální náměty, připomenutí a informace. Její nedílnou součástí je systém vyhledávání – tzv. Fulltext, který se z narůstajícího obsahu stává nejdůležitější součástí při práci s portálem.
Původně plánovaná struktura metodického portálu z roku 2008. |
Jednotlivé moduly Metodického portálu
Nejstarší část portálu, která v současnosti (září 2011) nabízí v přehledném systému bezmála 5000 ks článků převážně metodického charakter. V modulu však nalezneme i články teoretické, výstupy projektů, praktické zkušenosti z jednotlivých vyučovacích hodin i studie mapující vývoj vzdělávacích oborů. Jednotlivé články jsou hodnoceny jak recenzenty, tak uživateli systémem „hvězdiček a je možné o nich diskutovat. Články jsou často opatřeny přílohami v různých formátech, což je jedna ze zásadních výhod publikování na portálu. Bez nadsázky se dá říci, že učitelé mají v tomto modulu unikátní elektronickou knihovnu svého oboru. Na základě dlouhodobé zkušeností s metodicky zaměřenými články byly připraveny ostatní moduly.
Od roku 2010 je součástí modulu i Učitelský spomocník, který vzniká ve spolupráci s katedrou informačních technologií a technické výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Tento článek byl převzat z publikace Metodický portál – příležitost pro učitele: Sborník k závěrečné konferenci projektu Metodika II. Praha : NÚV, divize VÚP a divize NÚOV, 2011.
Navštivte také pohled ke konferenci v Digifoliu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Konference Metodického portálu 2011.
Ostatní články seriálu: