Odborné články Základní vzdělávání Komunikace, kulturní transmise a školní kurikula
Odborný článek

Komunikace, kulturní transmise a školní kurikula

Anotace

Příspěvek se zamýšlí nad vztahem komunikace a komunikační výchovy k problematice multikulturality a multikulturní výchovy, zvláště v kontextu základního vzdělávání a literární výchovy.

Pojem kultura není jednotně definován. Klademe si však otázku, do jaké míry se kulturně-antropologické a sociologické aspekty promítají do pedagogické sféry. Pedagogická teorie dosud zcela uspokojivě nevyřešila rozpory týkající se optimálního obsahu a rozsahu „kulturní transmise“ ve školních kurikulech (Průcha, Walterová, Mareš, 1995, s. 105).

S otázkou kultury, její funkce, variability a postavení ve společnosti souvisí často akcentovaný problém komunikace v rámci multikulturality a interkulturality. Tyto jevy souvisí s trendy v moderní společnosti, pro kterou je typickým jevem vysoká míra migrace obyvatelstva, která v důsledku znamená střety i integrace různých etnik a kultur, ale také otvírá širokou a značně složitou problematiku mezikulturní komunikace, jejích forem i obsahů (Podlahová, 2006, s. 130–133).

Žijeme nepochybně ve světě, respektive ve společnosti, jež má multikulturní charakter. Koexistence různorodých kultur je na jedné straně zdrojem jejich vzájemného obohacování, prolínání a ovlivňovaní. Na straně druhé jsou negativním odrazem soužití různých etnik určité konflikty vyvolané střetem jejich kultur, vzájemným neporozuměním, komunikačními problémy. Častým jevem jsou už po staletí nepřátelské interetnické vztahy a postoje založené na předsudcích, které mnohdy směřují k projevům otevřeného či skrytého rasismu a diskriminace. 

Celkový stav multikulturní reality na území našeho státu není uspokojivý, s uvedenými společenskými jevy se setkáváme nejen u dospělých, ale také u dětí a mládeže. I proto je pochopitelné, že současná edukační praxe zavádí (nejen) do základního vzdělávání multikulturní výchovu. Snaží se současně hledat možnosti pro prohloubení a zdůraznění významu komunikační výchovy. Pokoušíme se vzdělávat a vychovávat nastupující generací tak, aby se stala multikulturně vstřícnější, tolerantnější a chápavější, což není nutně v rozporu s uvědomováním si vlastních kulturních tradic a vlastní kulturní identity. Hledáme tím způsoby navázání a prohlubování osobní komunikace mezi jednotlivci i skupinami kulturně odlišných komunit. Škola je pro tuto aktivitu nejpříhodnějším místem, kde se může smysluplně propojit teorie s praxí.

Nutným předpokladem efektivní multikulturní a komunikační výchovy je její trvalé zakotvení v kurikulu, ve vzdělávacích programech a dokumentech. To však nestačí, zásadní význam má především její neformální realizace prostřednictvím kvalitních učitelů, kteří se s uvedenými ideami také osobně dokáží ztotožnit. Jen takoví průvodci životem mohou žáka dobře vést složitým multikulturním světem, v němž často narazí na těžké otázky, dilemata, i na některé negativní jevy. Kritické myšlení, komunikační kompetence a kulturní rozhled jsou pak jedinou pevnou základnou, z níž se odvíjí postoje demokraticky smýšlejícího občana, který není lehce manipulovatelný a dokáže v takových situacích obstát. Některé inovační kroky již byly realizovány a v současné době je významnou částí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV) také průřezové téma Multikulturní výchova, komunikační výchova a její podpora se současně prolíná řadou oblastí RVP ZV.

Průřezové téma klade na učitele specifické nároky při aplikaci ve výuce. Jednou z oblastí, ke které má průřezové téma Multikulturní výchova podle RVP ZV velmi blízkou vazbu, je vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace, které současně předpokládá také hledání vhodných forem a prostředků pro rozvíjení komunikačních kompetencí. Tím se obě uvedené roviny dostávají do průsečíku, který může efektivně přispět k potřebné multikulturní komunikaci.

Výuka mateřského jazyka a literatury v rámci vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace zahrnuje také literární výchovu, jejíž součástí by měla být i česká a světová literatura pro děti a mládež. Tento literární okruh tvoří i texty sledující problematiku multikulturality, případně otázky, které s tematikou úzce souvisí. Příkladem mohou být příběhy s dětským hrdinou oslovující mladé čtenáře a nastolující společensky aktuální témata soužití rozličných etnik v rámci určitého společenství. Prostřednictvím literární komunikace a navazující diskuze je pak možné o řadě problémů s žáky hovořit, tříbit jejich myšlení a kultivovat mluvní či psaný projev.

Aby multikulturní výchova byla v daném prostředí skutečně efektivní, musí reagovat na aktuální populační složení země. Naléhavým problémem v České republice je komplikované soužití romského a neromského obyvatelstva. Vzhledem k tomu faktu je žádoucí, aby byla výuka literární výchovy obohacována o práci s literárními texty, které jsou tematicky zaměřené na soužití romského a neromského etnika. Specifickou úlohu přitom sehrává literatura psaná Romy samotnými, ale také knihy, jež se tematicky zabývají romskou otázkou, střetem majoritní a minoritní kultury atd.

Promyšlený výběr vhodného literárního textu a metod komunikační výchovy je předpokladem efektivního propojení komunikační a multikulturní výchovy, která může podstatně přispět k osobnostnímu růstu žáka v rámci základního vzdělávání.

Literatura

DOROVSKÝ, I.; ŘEŘICHOVÁ, V. a kol. Slovník autorů literatury pro děti a mládež I. Zahraniční spisovatelé. Praha : Libri, 2007. ISBN 978-80-7277-314-5.
GEJGUŠOVÁ, I. Komplexnost v literární výchově. In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. Sborník prací z mezinárodní konference. Olomouc : PdF UP, 2007, s. 36–40. ISBN 978-80-244-1946-6.
PODLAHOVÁ, L. Most od multietnicity k multikulturalitě. In Tradiční a netradiční metody a formy práce ve výuce českého jazyka na základní škole. Sborník prací z mezinárodní konference. Olomouc : PdF UP, 2006, s. 130–133. ISBN 80-244-1282-9.
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-72-2.
PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-252-1.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
STANĚK, A. Výchova k občanství a evropanství. Olomouc : Nakladatelství Olomouc, 2007. ISBN 80-7182-224-8. 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jana Sladová Ph.D.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Multikulturní výchova