Odborný článek

Zaťukalo jaro

21. 6. 2007
Předškolní vzdělávání
Autor
Mgr. Jana Bartoňová

Anotace

Charakteristika integrovaného bloku: Ukázka integrovaného bloku ve ŠVP PV rozvíjí výtvarnou fantazii a tvořivost, podporuje získávání vědomostí o přírodě kolem nás i charakteristických znacích ročního období jara a rozvíjí manuální dovednost dětí.
Očekávané výstupy:
  • získat a využívat poznatky o přírodě
  • uplatňovat poznatky a zkušenosti
  • rozvíjet komunikaci a spolupráci
Časový rozsah: 1 den
Věková skupina: 3 - 6 let

Záměry integrovaného bloku

Cílem je vést děti k lásce k přírodě, seznamovat je s novým prostředím, upevňovat jejich tělesnou zdatnost, podporovat kamarádství, toleranci, rozvíjet estetické cítění. Děti se učí vnímat přírodu, která je obklopuje, a je v nich rozvíjen pocit sounáležitosti s ní.

Budeme se snažit rozvíjet zvídavost, zájem a radost dětí z objevovaného. Na prožitky z poznávání květin a stromů v jarní přírodě navážeme dalšími aktivitami. Nabídneme činnosti, tematicky propojené vítáním jara. Děti seznámíme s novými básněmi, říkadly, procvičíme si orientaci v prostoru, sladíme pohyb s rytmem písní o jaru. Při třídění přírodního materiálu si děti zopakují základní matematické pojmy. Prostřednictvím výtvarných a pracovních činností budeme rozvíjet jejich fantazii a tvořivost, při zacházení s nástroji zlepšíme jejich koordinaci ruky a oka. Předpokládáme, že se děti budou těšit z přírodních krás a své zážitky vyjádří slovně, výtvarně, pohybem a dramatickou improvizací.

Hlavní cíle integrovaného bloku:

  • získávání a využívání poznatků o přírodě;
  • uplatňování poznatků a zkušeností;
  • rozvíjení komunikace a spolupráce.

Očekávané kompetence integrovaného bloku:

  • vnímat přírodu všemi smysly;
  • všímat si změn v přírodě a umět je slovně vyjádřit;
  • seznámit se s ročním obdobím - jarem;
  • dokázat koordinovat pohyby s rytmem;
  • vnímat přírodu všemi smysly;
  • ovládat správný úchop kresebného a psacího nástroje;
  • uvědomovat si rytmus;
  • rozšířit si slovní zásobu;
  • uvědomovat si prostorovou orientaci a správně používat příslovce místa;
  • mít přiměřeně k věku rozvinutou hrubou i jemnou motoriku;
  • umět klást otázky a hledat na ně odpovědi;
  • být ohleduplný k druhému, umět spolupracovat ve skupině;
  • být tvořivý, mít rozvinutou fantazii a představivost.
Příprava integrovaného bloku
  • vytvoření myšlenkové mapy pro plánované činnosti;
  • zajištění bezpečnosti dětí při činnostech na zahradě.
Motivace

Součástí záměrů tématu je i rozvíjení sociálních kompetencí sloužících k poznání toho, že jsou mezi námi lidé, kteří jsou nějakým způsobem v životě znevýhodněni (např. nevidí). Proto děti sbírají květy pro dívku Andulku, která nevidí. I když je nevidomá, pozná květy dle jejich vůně, po hmatu. Nevidomou dívku - loutku naučíme, jak uplést z květů věneček.

Vzdělávací nabídka

Místo

  • zahrada MŠ.

Na zahradě MŠ jsou připravena 4 stanoviště. Stanoviště jsou označena dle barev vybraných jarních květů. Děti mají samy nebo po skupinách v libovolném pořadí obejít všechna stanoviště. Ta pro ně nabízejí atraktivní činnosti. Za splnění dané činnosti děti na stanovišti získávají obrázek květu, samotný květ nebo barevnou pentli v barvě daného stanoviště. Děti nasbírají od každé barvy jednu věc (1 žlutá, červená, modrá a zelená barva).

Stanoviště (rozdělena dle barev květů)
  • Žlutá (smetanka lékařská/pampeliška, narcis) - kresba v písku
    Zde si děti s pedagogem procvičí grafomotoriku, uvolnění zápěstí, správné držení psacího nebo kresebného nástroje. Děti si vše procvičují pomocí pohybů prstů v bedýnce s pískem. Prst dítěte nahrazuje kresebný nebo psací nástroj. Činnost postupně graduje, tedy od nejjednodušších tvarů k obtížným. Například rovná čára - vlnovka - ovál - spirála. Děti se také snaží prstem do písku zaznamenat tvar vejce. Vejce představuje symbol jara, znovuzrození. Žlutou barvu zde představuje žloutek a kuře. Děti po splnění činnosti na stanovišti získávají květ smetanky lékařské nebo její obrázek či žlutou pentli. Procvičování básně: báseň "Sluníčko".

    Podívej se, babičko, namaluji sluníčko,
    sluníčko má očka, jak nějaká kočka,
    sluníčko se usmívá a tiše si povídá:
    "Svítím, svítím na stromy, posvítím i na domy,
    svítím také kotěti, nejvíc svítím na děti."

  • Modrá (pomněnka) - chůze na chůdách
    • pohybové činnosti:
      • chůze na dětských chůdách (jejich výška musí být optimální k výšce dítěte);
      • koordinace pohybů, překonání strachu;
    • motivace:
      • přišla velká voda po jarní oblevě a my si nechceme namočit kalhoty;
    • nácvik písně:
      • lidová píseň Holka modrooká;
      • hra na Orfovy nástroje, správné držení hudebního nástroje, udržení rytmu písně;
    • výtvarné aktivity:
      • zachycení pohybu na téma "Holka modrooká, nesedávej u potoka";
      • modelování figury, vyřešení proporcionálních vztahů jednotlivých částí těla;
      • zachycení figury v kresebném seriálu, zachycení myšlenky, rozvíjení fantazie;
    • výtvarný úkol a (nebo) řešený problém:
      • při modelování v práci s materiálem snaha o uvědomění si jednotlivých částí figury, jejich velikostí;
      • zachycení a promítnutí vlastní zkušenosti a představy do kresebného seriálu "Holka modrooká, nesedávej u potoka";
    • klíčová slova:
      • zachycení figury, proporcionální cítění, pohyb, prostředí, čas, představy, vlastní zkušenost, fantazie;
    • druh(y) výtvarné činnosti:
      • modelování lidské postavy;
      • kresba seriálu "Holka modrooká, nesedávej u potoka" - proč holka neměla sedět u potoka a jak její putování dopadlo;
    • technické a realizační prostředky:
      • instrumenty - modelína, fix se silnou stopou;
      • materiály - čtvrtky formát A4.
  • Červená (planá růže)
    Procvičení smyslů čichu a hmatu - děti mají za úkol se zavřenýma očima z pytle vybrat předmět, po hmatu ho identifikovat a popsat ostatním. Děti nesmí říct název předmětu, ale popsat ho jeho vlastnostmi a užitím. Děti po hmatu vyhledávají tzv. ježky. Z pytle, dětského nafukovacího bazénku nebo jiné vhodné nádoby vyberou předmět, který mají svým spoluhráčům popsat tak, aby ho odhalili. V nádobě se nacházejí umělohmotné kuličky a kuličky na masírování dlaně, které připomínají ježka.
    Prostřednictvím frotážování pozorování struktury listu - děti frotážují nejen přírodniny od listů, přes kůru stromů, ale i předměty běžného užití.
    Kalendář přírody, herbář, sběr přírodnin a rostlin a jejich poznávání.

  • Zelená (tráva)
    • lidová píseň "Travička zelená":
      • hra na tělo;
      • hra na Orfovy nástroje, správné držení hudebního nástroje;
      • rytmus;
    • píseň "Uvíjíme věneček":
      • rytmus, rozvoj slovní zásoby, sladění pohybu s hudbou:

        Uvíjíme věneček ze všech našich kytiček.
        Svážeme si do věnečku kvítek, lístek i větvičku.
        Jaké jméno máš?
        Pojď, Ty, mezi nás!

    • zaplétání věnečku pro Andulku:
      • děti představují kytičky;
      • po místnosti chodí zahradník, zpívá píseň a postupně se zastavuje u každého dítěte, které na část písně: "Které jméno máš?" odpoví název libovolné rostliny;
    • dramatizace:
      • děti si vyberou květ, který se pokusí napodobit pohybem;
    • procvičování představivosti:
      • umístění květů v místnosti, prostorová představivost, určování příslovcí místa.

Pomůcky

  • pracovní listy - grafomotorické cvičení;
  • chůdy (optimální k výšce dětí);
  • masírující kuličky;
  • nafukovací dětský bazén nebo jiná vhodná nádoba;
  • obyčejné kuličky;
  • pentle;
  • květy živé nebo jejich obrázky.

Zpětné hodnocení činností dětmi

  • v komunikativním kruhu, kdy děti zaplétají získané květy do věnečku, hodnotí předešlé činnosti.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jana Bartoňová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • dbá na osobní zdraví a bezpečí svoje i druhých, chová se odpovědně s ohledem na zdravé a bezpečné okolní prostředí (přírodní i společenské)
  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • uvědomuje si, že za sebe i své jednání odpovídá a nese důsledky

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída, Učebna v přírodě

Nutné pomůcky:

* pracovní listy - grafomotorické cvičení; * chůdy (optimální k výšce dětí); * masírující kuličky; * nafukovací dětský bazén nebo jiná vhodná nádoba; * obyčejné kuličky; * pentle; * květy živé nebo jejich obrázky.