Charakteristika projektu
Projekt je spojen s tématem dobrodružství při cestování kolem světa, kde se děti seznamují se zvyky různých národů, poznávají nová, nepoznaná prostředí, získávají povědomí o lidech, kteří žijí rozdílným životem. Děti získávají nové vědomosti, dovednosti a prožitky, spojené s tématem cestování.
Očekávané výstupy:
Časový rozsah: dva týdny
Věková skupina: 5–6 let
Prostorová organizace: třída, školní zahrada, tělocvična
Podtémata
Časový plán projektu
1. den |
motivace a seznámení s projektem |
2.–3. den |
realizace 1. části projektu: „Cesta do Ameriky za indiány a ke kovbojům“ |
4.–5. den |
realizace 2. části projektu: „Cesta za jídlem po Evropě“ |
6. den |
realizace 3. části projektu: „Cesta do krajiny věčné zimy a za Eskymáky“ |
7.–8. den |
realizace 4. části projektu: „Cesta do Afriky za zvířaty a návštěva místních lidí“ |
9. den |
realizace 5. části projektu: „Cesta do Asie“ |
10. den |
setkání lidí, které děti poznaly ve světě, a společná hostina |
1. den
Motivace a seznámení s projektem
Nabídka činností |
Dílčí vzdělávací cíle |
1) Prohlížení atlasu, mapy, globusu, cestopisů, fotografií 2) Rozhovory, vyprávění a seznámení s projektem
|
|
Evaluace Děti se pomocí několika pomůcek seznámily s tématem projektu. Do společné činnosti se zapojily všechny děti. Vhodně připravené pomůcky napověděly, na jaké téma se bude pracovat, takže děti ihned začaly sdělovat své zkušenosti z návštěvy různých krajů světa. |
2.–3. den
Realizace 1. části projektu „Cesta do Ameriky za indiány a ke kovbojům“
Nabídka činností |
Dílčí vzdělávací cíle |
1) prohlížení obrazového materiálu 2) rozhovory, vyprávění |
|
1) Výroba indiánského „ponča“
2) Výroba indiánské čelenky
|
|
Indiánský kruh
|
|
Pohybová hra „Indiáni, kovbojové“ pravidla hry:
Kdo dřív zmrzne? Všichni indiáni? Nebo všichni kovbojové? |
|
Evaluace Byly realizovány dílčí cíle pěti oblastí a vzdělávací nabídka byla přiměřeně náročná k věku dětí. Byly užity formy a organizace výuky (individuálně, skupinově, frontálně). |
4.–5.den
Realizace 2. části projektu: „Cesta za jídlem po Evropě“
Nabídka činností |
Dílčí vzdělávací cíle |
1) prohlížení obrazového materiálu 2) rozhovory, vyprávění |
|
Modelování „Kuchaři“
|
|
Kresba „Co dáme na talíř“
|
|
Výstava fotek
|
|
Evaluace Využili jsme přirozeného učení, založeného na přímých zážitcích. Po celou dobu jsme dodrželi zásady respektování individuálních potřeb dětí a podporování samostatnosti. Navazovali jsme na předchozí zkušenosti a poznatky. |
6. den
Realizace 3. části projektu: „Cesta do krajiny věčné zimy a za Eskymáky“
Nabídka činností |
Dílčí vzdělávací cíle |
1) prohlížení obrazového materiálu
2) rozhovory, vyprávění |
|
Výroba tučňáků, ledních medvědů a Eskymáků
|
|
Zimní krajina (společná práce)
|
|
Modelování iglú
|
|
Koláž života v zimní krajině
|
|
Rybolov
|
|
Evaluace Byly vytvořeny podmínky pro skupinové i individuální činnosti. Děti byly dostatečně motivovány obrazovým materiálem. Využili jsme experimentování při práci s vodou a barvou. |
7.–8. den
Realizace 4. části projektu: „Cesta do Afriky za zvířaty a návštěva místních lidí“
Nabídka činností |
Dílčí vzdělávací cíle |
1) prohlížení obrazového materiálu
2) rozhovory, vyprávění |
|
Dramatizace písně „Pět minut v Africe“
(Kulhánková E. – Taneční výchova; Příloha č.1.2.) |
|
Výroba kostýmů
|
|
Pexeso s africkými zvířaty
|
|
Kresba zvířat a života v Africe
|
|
Stavba pyramidy
|
|
Stavby z písků
|
|
Evaluace Využili jsme hodně prostředků pro usnadnění přestav. Téma pro děti bylo velice zajímavé. Děti měly možnost využití vlastní volby a přání. Poměr spontánních a řízených činností byl vyvážený. Byly využity všechny dílčí cíle pěti oblastí. |
9. den
Realizace 5. části projektu: „Cesta do Asie“
Nabídka činností |
Dílčí vzdělávací cíle |
1) prohlížení obrazového materiálu
2) rozhovory, vyprávění |
|
Poslech hudby
|
|
Hra na horolezce (hory)
|
|
Výroba obrázku
|
|
Evaluace Bylo použito málo nabídek činností. Děti se i přes to o téma zajímaly díky spolužákovi, který je Asiat, a tím je seznámení s tamější kulturou zaujalo. |
10. den
Setkání lidí, které děti poznaly ve světě, a společná hostina
Nabídka činností |
Dílčí vzdělávací cíle |
Příprava kostýmů
|
|
Společné setkání
|
|
Evaluace Děti měly možnost ukázat, co si pamatují z předchozí činnosti při sbírání nových informací. Neměly problémy se na okamžik stát někým jiným. Na dětech byla znát radost z poznání. |
Celkové hodnocení projektu
Děti si vytvářely základy práce s informacemi, rozvíjely pozitivní city ve vztahu k sobě i k okolí, schopnosti a dovednosti důležité pro navazování a rozvíjení vztahů k druhým lidem.
Nabízela se možnost vytváření prosociálních postojů k druhému, rozvíjela se sociální citlivost, tolerance, respekt a přizpůsobivost.
Děti si vytvořily povědomí o mezilidských a morálních hodnotách a získaly schopnost vážit si života ve všech jeho formách.
Do projektu byli zapojeni rodiče, kteří pomáhali s výběrem a nabídkou fotografií.
Všechny činnosti rozvíjely schopnosti učení a obsahovaly všech pět oblastí vzdělávání.
Děti téma zaujalo a přispívaly vlastními zážitky, fotografiemi z dovolených, vlastními knihami a jinými pomůckami.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.