Odborné články Speciální vzdělávání Logopedická péče v praxi
Odborný článek

Logopedická péče v praxi

14. 6. 2007
Speciální vzdělávání
Autor
Jaroslava Mazancová

Anotace

Řeč je důležitým dorozumívacím prostředkem a ne každé dítě se ji naučí snadno a bez problémů. Jak si s tímto problémem poradit, naznačuje příspěvek Logopedická péče v praxi.

Řeč je důležitým dorozumívacím prostředkem a ne každé dítě se ji naučí snadno a bez problémů. Vše, co se v raném či pozdějším dětství děti naučí s doprovodným pohybem rukou (paci, paci), nohou (jedna, dvě) nebo zapojením celého těla (Já mám oči), si zapamatují delší dobu, zatímco básnička bez pohybového doprovodu se časem z paměti vytratí.

Ve třech letech může dítě zpočátku některé hlásky i vynechávat. Velkou roli určitě sehrává řečový vzor, motivace, učení hrou. Pokud však podobná mluva přetrvává a náprava se nedaří, doporučuji v každém případě návštěvu logopedické poradny. Je pravdou, že čím dříve, tím lépe. Doporučila bych začít s odstraňováním nesprávné výslovnosti nejpozději kolem čtvrtého roku. Nesprávná výslovnost může totiž neblaze ovlivnit školní výsledky ve čtení a psaní. Není to tak všude, ale ze své zkušenosti mohu říci, že za optimální považuji navštěvovat logopeda pravidelně alespoň jedenkrát týdně.

Logopedická péče probíhá v naší ZŠ v Chodově po celý první stupeň tři hodiny týdně. Vzhledem ke zhoršující se řečové vybavenosti přicházejících prvňáčků v posledních letech je o ni velký zájem. Aby práci bylo možné absolvovat ve skupinách, jsou žáci rozděleni podle věku. První a nejpočetnější skupinu tvoří žáci 1. ročníků. Ve druhé jsou žáci 2. a 3. ročníků - mají podobnou slovní zásobu, umí již všechna písmena. Ve třetí skupině jsou žáci 4. a 5. ročníků. Během prvního měsíce školního roku dostávají žáci prvních ročníků přihlášky, žáci vyšších ročníků (2. - 5. tříd) si je vyzvedávají dle své úspěšnosti při nápravě v předešlém školním roce.

Žáky si předem rozdělím, dle již zmiňovaného pravidla, do tří skupin. Při úvodní hodině zjišťuji kvalitu výslovnosti - formou hry, vyprávění zážitků z prázdnin nebo ze školy, z třídy a s každým žákem pracuji individuálně. Během první hodiny si také s žáky určíme pravidla a vysvětlíme si, jak bude každá hodina probíhat. V úvodu většinou hrajeme hru, která procvičuje hlas a dech, v hlavní části hodiny probíhá individuální náprava výslovnosti a v závěru hodiny zhodnotíme naši práci a končíme společnou hrou nebo soutěžemi.

K výuce využívám řadu jednoduchých, vlastnoručně vyrobených pomůcek či obrázkových skládanek, obrázková a později písmenková domina, logopedické kostky, puzzle, pexesa, obrázky s vyhledáváním rozdílů, prstové i malované říkanky, krátké popěvky, hry se slovy, hru na nekonečnou větu.

Uvádím několik námětů na skupinovou činnost. Například "Hlasová hra ZOO" je zároveň i pohybovou zábavou. Jmenuji zvířátka - děti je napodobují nejen hlasem, ale i pohybem. Stejná pravidla má i hra "Na dvoře". Další je "Hra Mláďátka", ve které žáci dané zvířátko (třeba kočičku) napodobují pohybem i hlasem od malinkého koťátka (schouleně klečí a mňoukají co nejvyšším a slabým hláskem) po velkou kočku (žáci postupně cvičí kočičí hřbet a mňoukají hlasitě).

Dechová hra "Balónek" patří mezi oblíbené. Hraje se v tureckém sedu a spočívá v maximálním nádechu - poté si žáci balónek propíchnou (ukazováčkem se dotknou ramene či bříška) - a co nejpomaleji vydechují. Aby se při výdechu nedalo podvádět (každý rád vyhrává), vydechujeme na hlásky ššš.

Pokud žák nezvládá sykavky (š, č, ž), dovolím mu vydechovat na samohlásky (í, é,...) a ostatním zdůvodním, že tento balónek je pruhovaný, a tak "uchází" jinak. Je zajímavé, jaké pokroky u žáčků během roku nastanou. Vítěz zakřičí, jak nejvíc hlasitě umí - HURÁ. Dobu výdechu je možno měřit a do tabulky na papíru či na tabuli zaznamenat. Měřím časy při každé hře, protože měření přidá na soutěživosti. Při měření výdechového času žáci vydechují individuálně. U mladších zapisuji já, u starších vítěz minulého kola.

"Ponorka" je podobná hra, při které se trénuje práce s dechem. Dechové hry jsou velmi důležité zejména u žáků trpících koktavostí či nesprávným dýcháním během mluveného projevu. Hra začíná ve stoji - vztyčíme jednu ruku (radar), nadýchneme se na maximum a začínáme se potápět. Při potápění opět vydechujeme na hlásky šššš a pomalinku si sedáme do dřepu nebo kleku. Kdo vydrží s dechem nejdéle, je pro příští hru kapitánem ponorky a startuje její potopení.

Všechny hry hrajeme v kruhu nebo půlkruhu, na koberci, u tabule. Nedoporučuji hrát tyto hry v lavici, protože zde dochází ke ztrátě kontaktu a ze zábavy se stává školní povinnost. Po zakončení her žáci zasednou do lavic, kde již očekávají zadanou činnost. Při každé nové hlásce cvičíme výslovnost a správný postup i nastavení mluvidel, které popíši v sešitě - aby rodiče doma věděli, jak postupovat při domácí přípravě.

V závěru hodiny si zahrajeme oblíbené hry Kuba řekl, Všechno lítá, Cukr, káva. Děti jsou hravé, a proto také často volím hry, při kterých vyzdvihnu, kdo a jak při hodině pracoval. U těch menších jsou to Mlsná kozo, Kukačko, zakukej, Samá voda, přihořívá, hoří!, skupinkové puzzle, u starších pexeso, domino, sestavení rozstříhaných obrázků a u těch nejstarších puzzle jednotlivců, papírové skládanky nebo Nekonečná věta.

Autor
Jaroslava Mazancová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024