Výchovné a vzdělávací strategie (VVS) jsou nezbytnou součástí charakteristiky každého vyučovacího předmětu v rámci ŠVP. Na našem gymnáziu jsme s jejich výběrem a formulacemi měli v rámci tvorby ŠVP značné potíže, proto bych rád čtenáře seznámil s nejčastějšími chybami při vytváření VVS a pro inspiraci uvedl jejich příklady použité v rámci ŠVP vyučovacího předmětu Geografie.
Východiskem pro tvorbu VVS v jednotlivých předmětech jsou strategie stanovené v rámci celé školy. Předmětové VVS by měly na celoškolní strategie navazovat tím, jak k jejich naplňování přispěje konkrétní vzdělávací předmět. Velmi důležité je pochopit, co vlastně VVS vyjadřují. Jsou to společné postupy uplatňované na úrovni vyučovacího předmětu, jimiž učitelé cíleně utvářejí a rozvíjejí klíčové kompetence žáků. Nejde tedy o vzdělávací obsah, ani o to, co má žák umět, ale o didaktické metody a postupy, které hodlají učitelé při hodinách používat s cílem přispět k osvojení klíčových kompetencí.
Zásadním požadavkem je kolektivní shoda všech členů předmětové komise se zvolenými VVS. Není je tedy možné formulovat jako jakési sjednocení strategií jednotlivých vyučujících, ale jako jejich průnik. Snažte se tedy o nalezení co nejširšího konsenzu v rámci předmětové komise. Pokud některé další zajímavé VVS využívají jen někteří z vyučujících, do ŠVP je neuvádějte. Samozřejmě to však neznamená, že by je dotyční nemohli ve výuce využívat.
Výstižně a přesně formulovat VVS je poměrně složité. Pro lepší představu uvedu strategie, na kterých jsme se dohodli v rámci předmětové komise Geografie a jsou uvedeny ve ŠVP našeho gymnázia. Ke každé strategii navíc připojuji stručný komentář.
Jedním ze základních cílů oboru Geografie by mělo být vytváření zájmu o dění v okolí bydliště, v ČR i ve světě a formování názorů na toto dění. Ve výuce se tedy snažíme využívat novinových článků či referátů na aktuální témata.
Skupinovou práci preferujeme především při různých zeměpisných hrách, při prezentacích projektů a vytváření plakátů. V těchto případech dáváme přednost práci ve dvojicích. Ve větších skupinách pracujeme především při diskusích, kdy část žáků tvoří obhájce, jiná část oponenty a vybraní žáci rozhodčí či moderátory diskuse.
Již na nižším stupni gymnázia žáci pracují na referátech, projektech a prezentacích. Informace si obvykle vyhledávají na internetu samostatně, u náročnějších témat bývají nasměrováni vyučujícím. Při hodnocení jejich samostatných výstupů pak ostatní hledají pozitiva a negativa.
Vizuální podnět obvykle přispívá k lepšímu pochopení učiva než mluvené slovo. Rozhodli jsme se proto co možná nejvíce využívat možností naší odborné učebny zeměpisu, která je vybavena dataprojektorem, PC, DVD přehrávačem a videorekordérem. Výklad se snažíme v hodinách podpořit powerpointovými prezentacemi a promítáním pořadů z DVD a videokazet.
Učebna zeměpisu je vybavena třiceti počítači a bezdrátovým připojením k internetu. To žákům umožňuje vyhledávat informace na internetu a pracovat s výukovým softwarem či hrát on-line zeměpisné hry.
Jedním z cílů výuky by měla být i orientace v terénu a aplikace získaných poznatků v praxi. V rámci ŠVP jsme do každého ročníku vyššího gymnázia zařadili jednu geografickou vycházku. Obě realizujeme v bezprostředním okolí školy tak, aby je bylo možno realizovat za jednu vyučovací hodinu. V prvním ročníku je cílem vycházky práce s topografickou a turistickou mapou s cílem nácviku orientace v terénu. Součástí vycházky je i ukázka použití GPS přijímače. Ve druhém ročníku je vycházka zaměřena na geografii místního regionu, a to především na pozorování krajiny a specifické rysy georeliéfu.
Jednou z priorit naší školy je práce s talentovanými žáky. Protože se pravidelně účastníme řady geografických soutěží (ZO, Eurorebus, Europanostra), snažíme se i do běžných vyučovacích hodin zařazovat vybrané úkoly a úlohy z těchto her. Vybraní reprezentanti pak před školními a okresními koly absolvují konzultace s garanty uvedených soutěží.
Schopnost interpretovat grafické materiály a posuzovat jejich věrohodnost patří mezi významné kompetence. Díky dataprojektoru je možné promítat grafy a fotografie v hodinách a aktivizovat žáky. Pro gymnazisty jsou vhodnými grafickými materiály např. klimadiagramy či stromy života.
Protože naše gymnázium leží v oblasti někdejších Sudet, je jedním z největších problémů místní oblasti slabá identifikace obyvatel s regionem. K tomu přispívá i horší sociální složení populace, kdy řada rodičů nepodněcuje zájem dětí o okolí jejich bydliště rodinnými výlety. Tento nedostatek se snažíme řešit vymýšlením exkurzí a výletů do okolí školy a maximálním možným upřednostňováním informací o místním regionu ve výuce.
Přeji mnoho úspěchů a netradičních nápadů při vymýšlení výchovných a vzdělávacích strategií v Geografii během tvorby vašeho ŠVP.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.