Odborné články Základní vzdělávání Čeština trochu jinak aneb Nebojme se hub
Odborný článek

Čeština trochu jinak aneb Nebojme se hub

Anotace

Autor se zaměřuje na danou oblast v širších souvislostech. Nejprve uvádí příklady na využití názvů hub v mluvnici a dále náměty pro práci v hodinách slohového vyučování. V souladu s cíli RVP ZV poukazuje na možnosti využití tématu k integraci poznatků z různých vzdělávacích oblastí a průřezových témat.

Mezi základní oblasti, na něž je zaměřena pozornost současných vzdělávacích dokumentů, patří komunikační výchova a integrace poznatků – ty mají sloužit k učení žáků a chápání světa ve vzájemných souvislostech. Ve volbě témat dávají tak učitelům naprostou volnost – záleží potom na nich, zda dokážou své žáky zaujmout a motivovat k další práci. Jako příklad využití námětu k integraci poznatků a práci s informacemi jsme si vybrali houby – jde totiž o oblast velmi dobře známou, neboť sběr hub patří v České republice k „národnímu sportu“. Zaměříme se nyní na tuto tematiku v návaznosti na jednotlivé vzdělávací oblasti a průřezová témata.

Jazyk a jazyková komunikace

Houby jako gramatické učivo

Řadu možností k využití v hodinách českého jazyka nabízí především pojmenování z oblasti mykologie.

Největší rozmanitost najdeme v lidových názvech hub, jejichž jména byla odvozena podle charakteristické vlastnosti plodnice:

  • podle jejího tvaru, často bývá houba přirovnávána metaforicky k částem lidského nebo zvířecího těla (jelení kopýtko, myší ouško, srnčí parůžky, na Slovensku například barania hlava);
  • podle povrchu plodnice: jelenice, sametka, loupák;
  • podle barvy plodnice: bílá liška, kuřátka, housátka, kravinec.

Častá jsou pojmenování podle vlastností dužniny, jako jsou:

  • tuhost: křemenáč, skalní hřib;
  • barva dužniny: kozí sýr, máselník, kravička (podle přítomnosti mléka v ryzcích);
  • pach a chuť: smraďoch, hořčák, kyselák, mandlová houba, peprník.

Mnohé houby dostaly název podle místa výskytu: osičník, březovák, borovák, podjedlák, dubák aj., nejčastěji jde o houby, jež vytvářejí tzv. mykorhizu, tj. vztah s určitou rostlinou (stromem, keřem či travinou).

Časté je rovněž pojmenování podle doby výskytu příslušné houby: březnovka, májovka, havelka, václavka (na Slovensku michalica).

V názvosloví hub se často odráží také možnost jejich kulinářského využití: gulášovka, máčkový hřib, syrovinka, nejznámější je v této souvislosti zřejmě muchomůrka růžovka a její lidové pojmenování masák.

Ve skladbě se dá těchto pojmenování užít jako vhodných příkladů spojení přívlastku shodného (nejčastěji adjektivního) s podstatným jménem, jedná se ovšem o odborné názvy, proto je shodný přívlastek na druhém místě: kozák habrový. Najdeme ovšem i příklady na shodný přívlastek vyjádřený podstatným jménem: hřib kovář, hřib koloděj – oba názvy v sobě ukrývají dvě staré profese, jež bývaly v jednom cechu: koloděj („dělatel“ kol či vozů) a kovář, přičemž název pochází od tvaru klobouku, ale zejména  od jeho  barvy (temné  a špinavé jako v kovárně, obr. č. 1).

V pojmenování hub najdeme také různé typy složenin (například suchohřib hnědý, hřib žlutomasý aj.).

Houby jako námět do slohového vyučování

V názvech hub se objevují také lidová křestní jména: honzík, janek, k posledně uvedenému se dokonce pojí krátké vyprávění:

„Žil prý v jisté vesnici muž jménem Jan N., který byl, jak lid říká, tak tvrdý, že nikdy nestonal a umřel, maje kolem 100 let. Dosud se mezi lidem říká o zdravém člověku: Ten je tvrdý jako Janek. Poněvadž pak křemenáč  jest též tvrdý a nikdy nečerviví (jest vždy  zdravý), pokřtil ho lid křestním jménem onoho zdravého muže. Tolik vědí staří lidé.“ (ČČH, s. 120)

Kromě vypravování spojeného s příhodami při sběru hub se z dalších útvarů nabízí využití tohoto námětu například při různých druzích popisů, a to přes prostý a odborný popis, popis pracovního postupu (může jít například o přípravu houbového jídla) až k odbornému výkladu či úvaze na ekologické téma. Právě tyto náměty jsou určitým přechodem k využití tematiky hub při uplatňování mezipředmětových vztahů, principu integrace poznatků a při realizaci různých druhů projektů.

Houby jako námět k integraci poznatků a projektům

Člověk a příroda

Přírodopis

V souvislosti s ochranou přírody můžeme hovořit o zásadách chování v lese (ty jsou dostupné například na stránkách České mykologické společnosti), o ochraně přírody a houbách jako indikátoru jejího znečištění. V rámci ekologické výchovy můžeme také zmínit chráněné houby, jež jsou uvedeny v Červené knize chráněných a ohrožených druhů a jejichž seznam můžeme najít na stránkách České mykologické společnosti. Patří sem například hřib královský (obr. č. 2). V souvislosti s tím se dozvíme některé nové pojmy (např. mykorhiza – symbiotické soužití hub s kořeny vyšších rostlin aj.).

Dalším námětem jsou houby jako pomocníci, nabízí se využití hub v jídelníčku (recepty), houby jako pomocník při léčbě civilizačních chorob (viz dále) a využití hub při úpravě životního prostředí (například hub dřevokazných při odstraňování pařezů). Postupně se tak dostaneme až k pěstování hub (může jít o dlouhodobý projekt například při pěstování hlívy ústřičné) apod.

Chemie

Houby se mohou projevit ovšem také jako nebezpečné zejména pro ty, kteří je nedostatečně znají či je zneužívají. A tak se můžeme věnovat prevenci otrav a houbám jedovatým, například popisu nejjedovatější z nich, muchomůrky zelené (obr. č. 3), spojenému s poznatky z oblasti chemie a mykologie; důležité jsou zejména rozlišovací znaky u této muchomůrky: „kalich smrti“ jako metaforické pojmenování pro pochvu houby a typicky zelená barva klobouku, dále zákeřnost této muchomůrky vzhledem k jedům, jež obsahuje (jde o jedy termostabilní, tedy ty, jež nezničíme převařením houby, jak je tomu například u jinak jedlé čirůvky fialové apod.).                                    

Zde se můžeme zmínit  o některých pověrách: podle jedné z nich se jedovatá houba pozná podle toho, že její dužnina v ústech pálí, tento znak se ovšem dá uplatnit pouze u rodu holubinka, naopak jedovaté houby mnohdy chutnají výborně. Konečně se můžeme dostat k houbám v hodinách věnovaných problematice drog, v tomto směru jsou u nás jistě nejnebezpečnější houby z rodu lysohlávka (pbr. č. 4).

Zeměpis

I u nás se vyskytují houby, jež k nám byly přivezeny z jiných zemí i kontinentů a působí poněkud exoticky již na prvý pohled: můžeme je žákům ukázat a oni pro ně mohou vymýšlet vhodný název. Jde například o různé druhy hvězdovém (obr. č. 5) a zejména o květnatec Archerův (obr. č. 6). Žáci mohou odhadnout, jak a odkud se asi tato houba dostala do Evropy a posléze do České republiky a potom konfrontovat své domněnky se zjištěnými poznatky.

Člověk a zdraví

Výchova ke zdraví

V této oblasti můžeme uplatnit například naše znalosti o houbách v souvislosti s jejich léčebnými účinky. Houby totiž neobsahují jen stopy minerálů, ale podle výzkumů z posledních let také řadu látek protirakovinných a zejména látky, jež snižují hladinu cholesterolu a cukru v krvi apod. V této souvislosti se můžeme bavit o hlívě ústřičné (obr. č. 7), japonské „houbě mládí“ šii-také (český název houby je houževnatec jedlý, obr. č. 8) a jiných.

Pokud je na škole zanícený mykolog a jsou vhodné podmínky, může celý projekt věnovaný houbám vyvrcholit společnými návštěvami lesa a výstavkou nasbíraných hub.

Je zřejmé, že podobně jako u každého zpracovávaného námětu záleží především na učiteli, jak dokáže své žáky pro dané téma získat. Jinak řečeno: pokud není učitel sám pro svou práci zapálený, je mu jeho snaha v hodinách mnohdy houby platná…

Seznam použité literatury

Časopis československých houbařů, 1947-1948, roč. 25, s. 120.

Semerdžieva, M. a Veselský, J. Léčivé houby dříve a nyní. Praha: Academia 1986.

http://www.naturfoto.cz

http://www.myko.cz

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
1.03 MB
Dokument
Obrazové přílohy

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Milan Polák Ph.D.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Ekosystémy

Mezioborove presahy:

  • Předškolní vzdělávání