- podle barvy – děti mohou být rozděleny do dvou skupin, jedno družstvo sbírá žluté brambory, jedno červené (můžeme třídit míčky)
- podle velikosti – malé /velké pracovní list v příloze – velké a malé brambory
![]() |
Obr. 1 Autor díla: Hana Nováková |
![]() |
Obr. 3 Autor díla: Hana Nováková |
Mrkev a brambory
Eva Kamišová
Potkala se mrkev s mrkví,
pomlouvaly bramboru,
že se nechá nosit v pytli
po schodech až nahoru.
Brambory rostou pod zemí v hlíně, kde je tma a chladno. Na zimu je schováváme do sklepa, kde je také tma a chladno (proto se brambory nechají nosit ze sklepa po schodech až nahoru).
Pokus s bramborem: Jaké podmínky pro růst mají brambory? (tmu a chlad)
Co se stane s bramborou, když ji necháme na světle v teple? – dlouhodobé pozorování
Překonávání strachu ze tmy – brambory se ve tmě vůbec nebojí, naopak se jim tam strašně líbí. Naopak se bojí světla. Zkusme prolézt tmou ve sklepě – prolézání strachovým pytlem.
O bramborách
Eva Kamišová
Žily, byly na poli
neposlušné brambory.
Líné byly od kosti,
dělaly jen hlouposti.
Přišla na ně motyčka,
putovaly do bříška.
O staré bramboře
Dagmar Vysoká
Jedna stará brambora
koulela se ze dvora.
Koulela se po kamení,
byla tu – a už tu není.
Moc se bála, že ji sníme,
uvaříme, rozkrájíme,
osolíme, omastíme
a břicho si nasytíme.
Brambora
Koulela se ze dvora velikánská brambora. (točíme rukama před sebou, ukazujeme velikou bramboru)
Neviděla, (překryjeme oči dlaněmi)
neslyšela, (překryjeme uši)
že odněkud ze shora (prstem ukazujeme vzhůru)
spadla na ní závora! (paží jedné ruky udeříme do druhé ruky)
„Kam koukáš, ty závoro?“ (ukazujeme ty, ty, ty)
„Na tebe, ty bramboro.“ (ukazujeme na kamaráda)
„Kdyby tudy projel vlak, (krouživými pohyby skrčených rukou představujeme vlak)
byl by z tebe bramborák.“ (tleskáme střídavě do dlaní)
Často se v praxi u dětí setkáváme se strachem z ušpinění, což je překážkou ve výtvarných a pracovních činnostech. Zejména se děti brání práci s keramickou hlínou. Proto, kdo máte vypalovací pec, vřele doporučuji začít osahávat si keramickou hlínu při tomto podzimním bloku. A stejně tak strach ze tmy. Děti vnímají, že hlína a tma jsou pro brambory něco příjemného.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.