Na zahradě dědy Hordubala (námět z knihy „6 x 12 her a pohádek“)
– zdramatizujte, nebo převyprávějte dětem příběh o zahradě dědy Hordubala, který pěstoval zelí, mrkev, kedlubny... Zelenina dědovi vyrostla krásná, jen se do ní zakousnout. Každé ráno se děda chodil na ni dívat a plánoval, že ještě počká pár dní a bude sklízet. V noci však přišel králík a jednu mrkvičku mu schroupal. Další den jde děda opět na obchůzku zahrady, zpívá si zvesela píseň „Šel zahradník do zahrady“, ale co to? Přepočítá řádek s mrkví a zjistí, že má o jednu méně. Vyšle tedy svého věrného psa Lapa, aby chytil případného zloděje. Lap přenocuje na zahradě, a když uslyší, že se na zahradu přikradl králík, začne štěkat a dědovi tak zachrání podzimní úrodu.
![]() |
Autor díla: Hana Nováková |
![]() |
Autor díla: Hana Nováková |
Složitější pravidla: Obrázky vytvoříme záhon s mrkvičkami, děti-králíci vyrazí na záhonek, u kterého spí pes Lap. Pes se vzbudí, zaštěká a chytne jednoho králíka, který je pak psem. Hra pokračuje, dokud králíci neodnesou všechnu mrkev.
Tato část je motivovaná známou pohádkou „O veliké řepě“. Zkusíme to ale trochu jinak:
Michal Černík [2]
O veliké řepě
Kolem řepy chodí děda,
tahá, vzdychá, naříká,
řepa vytáhnout se nedá,
jéje, ta je veliká.
Přidala se babka, vnučka,
pejsek, kočka, myš,
chytili se pevně a teď,
řepo, uvidíš!
Za chvilenku byla venku,
Děda vpředu, myška vzadu
Svalili se na hromadu.
Myška píská vesele:
Já mám sílu, přátelé!
Kočka oči přimhouří:
To koukáte, kocouři!
Pejsek štěká: Žádný pes
nedokáže, co já dnes!
Vnučka zpívá: Tralalala,
dědovi jsem pomáhala.
Babička je také ráda,
Protáhla si při tom záda.
A u řepy na poli
děda jenom hlaholí:
Jak je pěkně v našem kraji,
Když si všichni pomáhají.
Etická výchova – v rozboru textu se zaměříme na ochotu pomáhat si – každý ze zúčastněných má radost, že mohl dědovi pomoct – vnučka se raduje a zpívá si: tralalala. Babička je také ráda, děda má radost, že mu všichni pomohli. Vyzdvihneme hodnotu společného díla.
Povídejte si v komunitním kruhu o tom, kdo jak pomáhá doma mamince, tatínkovi. Mají rodiče radost, když jim pomáháte? Pochválí vás? A jak se cítíte vy, když vás maminka pochválí?
Děti rozlišují pomalé a rychlé tempo (chůze, běh). Hra je vhodná zejména pro mladší děti – obdoba hry Kolo, kolo, mlýnské
(námět: Sedmikrásek; brněnské biskupství)
Malba řepy prstovými barvami, otiskování dlaní
![]() |
Autor díla: Hana Nováková |
Děda sklidil zeleninu, babička vaří zeleninovou polévku
Zapojení dětí do přípravy jídla – vaření zeleninové polévky
Děti mohou omývat očištěnou zeleninu, strouhat ji, čichat, ochutnávat.
O tlusté housence Emile [1]
Housenku si můžete vyrobit z ponožky, motýla z papíru.
Příběh se odvíjí od toho, že děda Hordubal přeci jenom úspěšně zeleninu sklidil a zahrada zůstala prázdná, záhonky uhrabané, připravené na zimu. A tak housenku Emilu, která na zahradě žila, napadlo, že půjde dělat prodavačku do obchodu OVOCE A ZELENINA. Tam bude mít zeleniny hojnost po celý rok.
Zdramatizujte opět krátký příběh, jak babička chodí do obchodu nakupovat zeleninu – mrkev do polévky, zelí k masu, kedlubnu dětem apod. Emila však nikdy nic neprodá, nikdy neodolá dobrotám a pod pultem vše sama schroupá. Vymlouvá se, že tam asi někdo krade. Zelenina tam byla a najednou tam není. Babička tedy zavolá policistu. Jenže ten když dojde, housenka se zakuklí a z tlusté housenky se stane krásný motýl. Policista nikdy zloděje nevypátrá, ale děti mohou napomoct.
A protože obchod zůstal bez pani prodavačky, poprosíme děti, aby šly pomoct – pak procvičujeme nejen názvy ovoce a zeleniny, ale zaměříme se i na počet – tři cibule, dvě mrkve...
Já jsem ta housenka Emila,
nikdy jsem ovoce nemyla.
V žaludku už mi kručí hlady,
žeru a žeru, ať mám svaly.
Já jsem ta Emila přetlustá,
nejvíce chutná mi kapusta,
zelí a mrkev a kedluben,
ať mám břicho jak velký buben.
Jó – já jsem ta housenka Emila,
štíhlá jsem já nikdy nebyla.
![]() |
Autor díla: Hana Nováková |
![]() |
Autor díla: Hana Nováková |
[1] Aktivita Housenka Emila byla vytvořena na základě námětu z metodického listu, u kterého nejsou uvedeny žádné bibliografické údaje, pouze jméno pana Macourka, tudíž není možné uvést přesnější informace o zdroji.
Doporučuji všechny příběhy pomocí loutek a maňásků dramatizovat. I pravidla hry s králíkem a psem Lapem pochopily velmi rychle i nejmladší děti. Navíc se děti doslova válely smíchy, když králík dědovi mrkev celou schroupal a když housenka Emila zpívala během prodávání svou píseň. Bylo to nejen motivační, ale hlavně nám bylo všem moc hezky.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.