Charakteristika integrovaného bloku: Prostřednictvím tématu se blíže seznámit se životem včel (rozšířit si poznatky o přírodě). Naučit se novou píseň, hrát na doprovodné nástroje.
Očekávané výstupy:
Věková skupina: 4 - 6 let
Formy vzdělávání
Pomůcky
Dílčí cíle vzdělávacích oblastí
Za devatero horami a devatero řekami, na rozkvetlé louce plné voňavých květin stál krásný dřevěný úl. Bydlela tu velká včelí rodina. Byla zde královna, která se starala o narození nových včeliček, o to, aby se v úlu měli všichni rádi a aby každý řádně dělal svoji práci. Královna měla v úlu mnoho nápadníků, kterým se říkalo trubci. Ti nepracovali a dokonce se nechávali od ostatních včeliček i krmit. Prostě nedělali nic jiného, než se celý den parádili, aby se královně líbili.
V úlu bydlely samé pilné včeličky. Mladé včelky - mladušky - zůstávaly v úlu a celý den se staraly o včelí miminka, královnu a trubce. Také vyráběly z přineseného nektaru med, který chránily proti nepřátelům, jakými jsou vosy a sršni, protože ti med neumí vyrobit, a proto jej chtějí včelkám vzít.
Starší včely, kterým se říkalo dělnice, létaly po louce z květiny na květinu a sály z květů sladkou šťávu zvanou nektar. Ten pak přinášely do úlů, kde z ní mladušky vyráběly med. A jak tyto včely dělnice létaly z květiny na květinu, měly nožičky samý pyl. To je takový žlutý prášek z květů. Neustálým přelétáváním z květiny na květinu tento pyl smíchaly a všechny květy tak opylovaly. Z květů vyrostla semínka, která ptáčci roznesli po louce. Semínka zapadla do hlíny a vyrostly z nich nové krásné květiny. A tak to šlo stále dokola. Až jednoho dne se mladá včelka rozhodla, že se podívá do světa. V nestřeženém okamžiku vylétla z úlu a... o tom, jak to s včelkou bylo dál, zpívá jedna krásná písnička.
Vlastní předvedení písně
Rozhovor o obsahu písně
Děti se postaví (hlídáme správný postoj), dýchání, rozezpívání na slabiky ma, mo, na, la.
Děti tleskají a plácají rukama do stehen.
Nacvičování po nádechových částech, nejprve na jednotlivé slabiky la, ma, chy... apod. (učitelka vše nejprve předvede, děti po ní opakují, potom učitelka doprovází zpěv na klavír a zároveň diriguje). Nacvičujeme melodii na slabiky. Vhodné je zařazení různých hudebních hrátek pro procvičení čisté melodie jako vče - la, vče - la nebo slun - ce, slun - ce). Teprve po důkladném zvládnutí melodie přidáváme slova.
Předehra, učitelka doprovází hrou na klavír. Možno střídat po skupinách (chlapci a děvčata, děti ve svetru, s hnědými vlasy, v modrých kalhotách...)
Včelky létají z květu na květ, na zahrádky, květinovou louku.
U našeho krásného úlu byla voňavá louka plná květin. Včelky sem létaly každý den, z květiny na květinu, sbíraly nektar a také si hrály. A jak si hrají včelky? Pojďte děti, zkusíme to jako ony.
Děti vytvoří dva kruhy - vnější a vnitřní. Drží se za ruce, postupují volně v kruhu a zpívají píseň Včelka - Na zahrádce pod jabloní, motýlek tam včelku honí - a na slova "hned, hned, hned" se postaví proti sobě a tleskají. Na slova "dej mi včelko med" tleskají vzájemně do dlaní kamaráda. Na další slova "hned, hned, hned" dají ruce v bok a při verši "dej mi včelko med" hrozí prstíkem. U dalších slok se pohyb opakuje. Děti střídají každou sloku, mění směr chůze v kruhu.
Včelky sbírají med nejenom na louce, ale i v lese. A naše malá zvědavá včelka zaletěla také do lesa. A jak to vypadá v takovém lese?
Děti si rozdají doprovodné hudební nástroje - ozvučná dřívka, xylofon, bubínky, PET láhev s vodou, zobcové flétničky. Učitelka vypráví:
Za devatero horami, devatero řekami, nedaleko našeho krásného úlu byl kouzelný les. Právě začalo svítat a kouzelný les se pomalu probouzel do krásného dne.
Do děje se postupně zapojují všechny nástroje, které učitelka představuje a zároveň říká, co znázorňují.
Bylo slyšet potůček, jak teče, bublá, přeskakuje kamínky (Pet lahve do půlky naplněné vodou, bublání do sklenice s vodou a brčkem ), rozednívá se a na trávu i květinky padá rosa (xylofon ), potichounku je slyšet zpěv ptáků (2 flétničky - vrchní díl dlaní přikrýváme a odkrýváme spodní otvor), vrcholky stromů se začíná prodírat hřejivé sluníčko (triangl ) a už je slyšet ťukání datla (dřevěné drhlo), i ostatní ptáci se přidali (další 2 flétničky jsou rozložené, používá se pouze horní díl), rákosím se prodírá kačenka (vajíčka, rumba koule...) a v dálce je slyšet klapot mlýna. Mlynář mele obilí (ozvučná dřívka, dřevěný blok).
Dle nástrojů lze zapojit do děje cokoli, co se hodí do daného příběhu. Například může jít do lesa dřevorubec, může pískat, řezat pilou, proběhne kůň, kvákají žáby u tůňky...
Po chvíli sluníčko začne pomalu zapadat. Mlynář přestane pracovat a jde spát, mlýn ztichne, ptáčci i les jde pomalu spát, voda je slyšet méně a méně a méně...
Děti zpívají a zároveň hrají hru Škatulata, batolata, hejbejte se. Zpívají již naučenou písničku Včelka, učitelka diriguje. Ve chvíli, když přestane dirigovat (kdekoli v písni), děti se musí postavit na značky nebo si sednout na židli (značek a židlí je stejný počet jako dětí). Záměrem této hry není najít vítěze, ale upevnit nácvik písně a zároveň procvičit pozornost, rychlou reakci na dohodnutý povel).
Závěrečná reflexe
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.