Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Popis pracovního postupu na téma Příprava jídla, recepty a „ujeté“ recepty
Odborný článek

Popis pracovního postupu na téma Příprava jídla, recepty a „ujeté“ recepty

12. 12. 2011 Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Miloš Mlčoch Ph.D.

Anotace

Cílem vyučovací hodiny je realizovat se žáky atraktivní a zábavnou formou nácvik popisu pracovního postupu. Učitel naváže na vyučovací hodinu, v níž se již se žáky této problematice věnoval.

Motivace

Diskuse (maximálně 3 minuty)

  1. Učitel se ptá žáků, které jídlo mají nejraději.
  2. Učitel se zeptá, kdo už umí něco uvařit, a vyzve 2–3 žáky, aby řekli, jak se k tomu dostali nebo kdo je to naučil, a pak stručně popsali, jak se jejich jídlo připravuje. (Může jít ale také o přípravu čaje pro rodiče apod.). 
  3. Učitel může uzavřít diskusi tím, jak on sám umí/neumí vařit a které jídlo se naučil jako první.

Prezentace tématu (5 minut)

Učitel prezentuje žákům na interaktivní tabuli nebo prostřednictvím dataprojektoru barevný obrázek s názvem jídla. Žáci  přečtou, které suroviny a ingredience potřebujeme k jeho přípravě. Učitel popíše, jak se pokrm připravuje.

Může použít také videoukázku z televizního pořadu o vaření. 

Skupinová práce s textem (15 minut)

Učitel rozdělí žáky do skupin po čtyřech. Každá skupina dostane obrázek (mohou to být barevné fotografie z časopisů o jídle a vaření), na němž je vyobrazen připravený pokrm a pod ním seznam všech surovin a ingrediencí.

Žáci mají za úkol sestavit popis přípravy jídla.

Zástupce z každé skupiny přečte, jak bylo jídlo připravováno.

Ostatní skupinky dostanou za úkol bodově ohodnotit jednotlivé výstupy.

Učitel učí dva žáky, aby zapisovali bodování, a nakonec vyhlásí, která skupina zvítězila. 

Samostatná práce (20 minut)

Učitel zadá žákům úkol, aby každý z nich vytvořil „ujetý recept“, tedy popis přípravy jídla z nesourodých surovin a ingrediencí.

Každý z žáků má napsat nejméně osm surovin včetně ingrediencí a poté napsat, jak se bude pokrm jmenovat (zde se meze fantazie nekladou – např. Utopenci pana starosty, Guláš hraběte Drákuly apod.) a jak bude připraveno. Rozsah  popisu pracovního postupu: 8–12 řádek. 

Učitel vyzve několik žáků, aby své recepty přečetli, a pověří ostatní, aby jednotlivé práce ohodnotili. 

Zhodnocení vyučovací hodiny (2 minuty)

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Miloš Mlčoch Ph.D.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Kolekce

Článek je zařazen v těchto kolekcích:

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova

Mezioborove presahy:

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Individuální, Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

dataprojektor, popřípadě interaktivní tabule, papíry (sešity), psací potřeby