II. PRŮPRAVNÁ ÚLOHA Každý žák má k dispozici model krychle. Každá stěna je obarvena jinou barvou. Dále má k dispozici šest čtverců, přičemž každý má také jinou barvu. Úlohou pro žáky je, aby přilepili čtverce na stěny krychle – čtverec určité barvy ke stěně krychle se stejnou barvou. Stěny krychle a čtverce, které má žák přiřadit, mají tuto podobu:
|
||
Název činnosti |
Průběh aktivity a instrukce |
|
1. Seznámení se s pomůckami |
Žák se seznámí s novou krychlí a čtverci. „Teď jsem si pro tebe připravila další kostku a další čtverce. Jsou ale v něčem jiném, když se na ně podíváš. V čem? Ano, liší se tím, že už na nich nejsou obrázky, ale jsou barevné.“ |
|
Organizace: u stolu, samostatná práce žáka Pomůcky: krychle, šest čtverců, přelepky |
||
2. Přiřazování šesti čtverců ke stěnám krychle |
Žák přiřazuje šest barevných čtverců ke stěnám krychle. Každá stěna krychle a každý čtverec má jinou barvu. „První úlohu máme za sebou a nyní se podíváme na úlohu druhou. Tvým úkolem bude, abys zase přiřazoval čtverce ke kostce. Teď to ale bude jiné tím, že se musíš soustředit na barvy. Pak si ten náš obleček zase rozlepíme a přesvědčíme se, jestli se ti to povedlo.“ |
|
Organizace: u stolu, samostatná práce Pomůcky: krychle, šest čtverců a přelepky |
||
3. Vlastní přiřazování žáka |
Úloha je svým způsobem hodně podobná úloze první. Nyní je ovšem zaměřena na barvy. Měla by sloužit spíše k procvičení si manipulace s novými pomůckami. Zaměření žáka by se mělo orientovat na barevnost, protože čtverce ani stěny krychle neobsahují obrázek. Učitel žáka pozoruje, ale do jeho zkoumání a přiřazování mu příliš nevstupuje. „Nyní se zase na kostku podíváme a to tak, že jí sundáme oblek, který jsi jí nalepil. Podíváme se, jestli jsi byl pozorný a opravdu jsi přiřazoval k sobě stejné barvy.“ |
|
Organizace: u stolu, samostatná práce žáka Pomůcky: krychle, šest čtverců a přelepky |
III. PRŮPRAVNÁ ÚLOHA Žák má k dispozici model krychle. Dále také šest čtverců a dostatečné množství přelepek. Každá stěna krychle je podélně rozdělena na dva shodné obdélníky. Každý obdélník má různou barvu. Úlohou pro žáky je, aby přilepili čtverce ke stěnám krychle a to v závislosti na barvě obdélníků. Podoba čtverců a stěn krychle vypadá následovně:
|
||
Název činnosti |
Průběh aktivity a instrukce |
|
1. Seznámení se s další alternativou |
Úloha bude zařazena v pořadí buď jako druhá nebo jako třetí. Záleží na tom, jak si žák povede v první úloze. Pokud by mu úloha číslo jedna dělala problémy, tato úloha bude zařazena jako třetí. Jestliže by s první úlohou problémy neměl, tak bude úloha číslo dvě vynechána a rovnou se přejde k této úloze. „Už jsme si vyzkoušeli přilepovat obrázky a barevné čtverce. Nyní nás ale čeká něco složitějšího. Podívej se, co jsem připravila teď. Myslíš, že i tohle bys zvládnul udělat stejným způsobem jako ty předchozí úlohy? V čem bude asi tohle těžší?“ |
|
Organizace: u stolu, samostatná práce žáka Pomůcky: model krychle, šest čtverců a přelepky |
||
2. Přiřazování šesti čtverců ke stěnám krychle |
Žák k modelu krychle přilepuje barevné čtverce. Každý čtverec je rozdělen na dva stejné obdélníky. „A nyní se můžeš pustit do této úlohy. Až budeš hotový, opět si obleček rozlepíme a podíváme se, jestli ti třeba nějaký čtverec nezbyl, nebo jestli jsi dal všechny na správné místo. Dále také uvidíme, jestli nám vznikl ten samý tvar čtverečků, jako u předchozí úlohy, nebo jestli bude v něčem jiný.“ Sledujeme, jak žák oblek rozlepuje a jaký tvar sítě krychle mu po rozlepení vznikne. |
|
Organizace: u stolu, samostatná práce žáka Pomůcky: šest čtverců, model krychle a přelepky |
IV. PRŮPRAVNÁ ÚLOHA Je dán model krychle, který má každý žák k dispozici, a může s ním manipulovat. Dále je dáno šest čtverců. Každý čtverec je úhlopříčně rozdělený, čímž vznikly dva shodné trojúhelníky. Každý trojúhelník má jinou barvu. Úlohou pro žáka je, aby pomocí přelepek přiřadil ve stěně krychle shodný čtverec. Čtverce a stěny krychle mají následující podobu:
|
||
Název činnosti |
Průběh aktivity a instrukce |
|
1. Seznámení žáka s novými pomůckami |
Žák si prohlédne krychli a připravené čtverce. Sleduje, jaké změny ve složení čtverců a stěn krychlí se v této úloze objevují. „A nyní to nejlepší na konec. Připravila jsem si pro tebe ještě jednu úlohu, která je asi z těch čtyř nejobtížnější. Možná, že pro tebe nejobtížnější nebude, podíváme se na ni a pak uvidíme. Ale myslím si, že s touto úlohou si poradíš. Prohlédni si nyní tuhle kostku a čtverce. Myslíš, že bude mít tato úloha něco společného s těmi předchozími? A co? Nebo to bude úplně něco jiného?“
|
|
Organizace: u stolu, samostatná práce žáka Pomůcky: model krychle, šest čtverců a přelepky |
||
2. Přiřazování šesti čtverců ke stěnám krychle |
K modelu krychle žák přiřazuje barevné čtverce. „Můžeš začít s přiřazováním. Až budeš mít hotovo, tak se opět podíváme, jak oblek vypadá, když si ho rozlepíme. Jsem zvědavá, jestli ti po rozložení vyjde podobný obleček jako ty předchozí.“ |
|
Organizace: u stolu, samostatná práce žáka Pomůcky: model krychle, šest čtverců, přelepky |
Literatura:
STEHLÍKOVÁ, N. Náměty na podnětné vyučování matematice. Praha : Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007.Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.