Úvod
Materiál je určen pro žáky středních škol s výukou fiktivních firem, zejména nástavbového studia, obor Podnikání.
Žáci mají procvičit postup při zakládání fiktivní firmy formou FO nebo PO.
Počáteční znalosti žáků jsou velmi rozdílné, větší znalosti mají žáci čtyřletých maturitních oborů s ekonomickým zaměřením. Ve dvouletém oboru Podnikání nemají v této oblasti počáteční znalosti téměř žádné.
Výuka v předmětu fiktivní firma vede žáky k praktickým úkolům, práce se přibližuje reálným firmám a směřuje k získání znalostí a dovedností pro budoucí podnikatelské činnosti.
Činnost směřuje k získání odbornosti, vědomosti, dovednosti a návyky využijí žáci při maturitní zkoušce a po absolvování studia se lépe uplatní na trhu práce.
Před vlastním rozhodnutím, zda podnikat, si podnikatel musí promyslet a propočítat, jak mu vložené peníze, čas a pracovní vypětí budou přinášet podnikatelský zisk. Při zakládání podniku je nutno řešit komplex ekonomických a právních otázek, jako je:
Jednou z klíčových ekonomických otázek je sestavení zakladatelského rozpočtu.
Má dvě organicky spojené části:
Při sestavování postupujeme takto:
Ukázku najdete v přílohách
Financování jsou veškerá opatření, jejichž pomocí dochází ke skladbě a výši finančních zdrojů podniku. Jsou to opatření, která směřují k zajištění kapitálu vlastního nebo cizího (tuzemský, zahraniční).
Běžné financování – provádí organizace (podnik) na základě finančního rozpočtu, který se připravuje na měsíc nebo na čtvrtletí (dekádu). K hlavním příjmům patří tržby, hlavními výdaji jsou úhrady dodavatelských faktur, mzdy, splátky úvěrů apod.
Provozní kapitál – je nezbytný pro provoz podniku a lze jej obměňovat:
Mimořádné financování – při zakládání podniku, kdy musí podnikatel sestavit tzv. zakladatelský rozpočet – potřebný kapitál a zdroje
Příjmy podniku jsou v časovém nesouladu s výdaji. Kolik finančních prostředků bude podnik potřebovat, závisí na druhu podnikání a na velikosti podniku. S tím souvisí i způsob financování.
Skládá se ze dvou částí:
Struktura firmy musí odpovídat problematice a činnostem, kterými se firma zabývá.
Složení firmy ovlivňuje:
Založení firmy
Fiktivní firma pracuje jako skutečná firma, využívá podklady z hospodářské praxe a řídí se platnými právními předpisy (viz složka s právními předpisy).
Ve firmě probíhají všechny základní činnosti:
Jediný (i když podstatný) rozdíl ve srovnání se skutečnou firmou je v tom, že ve fiktivní firmě nedochází ke skutečnému pohybu zboží a peněz.
Před zahájením vlastní činnosti firmy je třeba vytvořit vnitřní i vnější organizační předpoklady:
Pro fiktivní firmy v ČR existují tyto fiktivní organizace:
CEFIF (Centrum fiktivních firem), která zastřešuje Živnostenský úřad, Obchodní rejstřík, Finanční úřad, Správu sociálního zabezpečení, Zdravotní pojišťovnu a Pojišťovna CEFIF – pojištění ze zákona, pojištění cestovních kanceláří proti úpadku. Zahraniční obchod zajišťuje Devizová banka FIBA a je možné založit si účet u tuzemské banky CEFIFBANKA a Centrální dodavatel – viz odkaz: http://www.nuov.cz/urady-cefif
Bankovní ústavy pro tuzemský trh (založení a vedení běžného účtu) najdete v aktualizovaném seznamu fiktivních firem na adrese: http://www.nuov.cz/centrum-fiktivnich-firem
FIBA – devizová (zahraniční obchod), fiba@nuov.cz
CEFIFBANKA – tuzemská, banka.cefif@nuov.cz
Banka Academia Praha, banka.akademia@seznam.cz
První plzeňská fiktivní banka, fiba@ssinfis.cz
Sollbanka Brno, infosollbanka@gmail.com
OBA banka Karviná, banka@obaka-karvina.cz
Registrace u CEFIF
Způsob zaregistrování závisí na tom, zda vzniká zcela nová firma nebo zda stávající firmu odkupují od předchozích majitelů následní majitelé. Pro několikaletý chod firmy je dobré firmu prodat dalším majitelům, umožní to rozvoj firmy a její případnou prosperitu již zaběhnuté firmy. Také poplatky finančnímu úřadu jsou nižší.
Postup registrace firmy: každý školní rok vydává CEFIF nové CD, podle kterého firmy postupují.
Ředitel firmy
Ředitel firmy je zodpovědný za celý chod firmy – všech svých oddělení a v nich zaměstnaných pracovníků.
Požadavky kladené na tuto pracovní pozici:
Provádí pravidelné pracovní porady a ukládá svým zaměstnancům dílčí i dlouhodobé úkoly.
Provádí kontrolu splnění úkolů a na základě jejich splnění a na základě docházky pracovníků do zaměstnání určuje výši měsíčních mezd z předem stanoveného smluvního platu. Sleduje činnost účtárny a má přehled o hospodaření firmy.
Sekretářka
Je pravou rukou ředitele a personalisty.
Její popis práce je velmi různorodý:
Personální a Právní oddělení
Personalista, právník
Zajišťuje právní styk vně firmy (pracovněprávní vztahy) i mimo rámec firmy (právní písemnosti zajišťující vznik i chod firmy podle platných právních předpisů).
Personalistika
Personální oddělení zajišťuje veškeré právní písemnosti o pracovněprávních vztazích všech zaměstnanců firmy. Sleduje změny v pohybu zaměstnanců firmy a změny jejich osobních údajů.
Při zahájení činnosti firmy zhotovuje pro všechny zaměstnance:
Příklady najdete v přílohách
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Tento článek je zařazen do seriálu Vyučuji předmět fiktivní firma.
Ostatní články seriálu: