Cílem je procvičení teoreticky nabytých vědomostí z oblasti marketingu a reklamy v praxi.
Při tvorbě katalogu by žáci měli teoreticky nabyté vědomosti z marketingu využít pro vytvoření nabídkového katalogu své fiktivní firmy. Hodinová dotace na marketing není příliš vysoká, a tudíž teoretické zopakování základních marketingových pravidel je vhodné.
V následujících bodech jsou shrnuty základní pravidla tvorby katalogu. Výčet zahrnuje cca desetiletou zkušenost s tvorbou nabídkových katalogů žáky středních škol nejrůznějších typů. Na některá pravidla je kladen větší důraz nebo jsou opakována a to v případech, kdy zkušenosti z praxe ukázaly, že je žáci přehlížejí, podceňují nebo naopak přeceňují.
Po zopakování těchto zásad by žáci následně měli začít se samostatnou tvorbou katalogu odpovídajícího činnosti jejich fiktivní firmy.
Další možností využití rad a tipů pro tvorbu katalogu je nechat žáky nejprve samostatně navrhnout katalog a pak s nimi následně probrat marketingová pravidla tvorby katalogu a tedy i chyb, kterých se dopustili. Tato druhá varianta má své výhody i nevýhody. Výhodou je, že na konkrétních chybách si žáci více problematiku představí a tím i lépe zapamatují. Nevýhodou je častá snaha obhajovat vlastní nápady proti všem zkušenostem z praxe – pravidlům tvorby úspěšného katalogu.
Katalog můžeme rozdělit do několika částí, které se mohou tvořit samostatně. Jejich provázanost a soulad (náplň, barvy, styl, stejné fonty apod.) je pochopitelně nutností.
Vybrat si, nedávat tam od všeho něco, „nepřeplácat“.
Závisí na tom, kolik informací je na vrchní straně katalogu, duplicita je nevhodná. Může na ní být např.:
Třídění, má význam u rozsáhlejších katalogů.
Mají význam i u katalogů nepříliš rozsáhlých. Grafické sjednocení těchto stran je nezbytností. Třídění (předěly podle typu zboží nebo služeb) si dobře promyslete. Cílem je vždy komfort zákazníka při vyhledávání v katalogu.
Chce firma představit svou tradici, know-how, zdůraznit certifikaci, patenty, vzdělání zaměstnanců apod.? Pokud je vaše firma úzce profilovaná, lze popsat zaměření firmy.
Pokud neuvádíte cenu u jednotlivých produktů a služeb, je ceník nezbytností. Jasná konečná cena produktu – firmy často uvádějí cenu bez DPH. Cílem není získat zákazníka jednorázově, ale aby se k vám jako k firmě vracel, aby ji doporučoval. Pokud není firma plátcem daně, tak by to mělo být jasně uvedeno!
Mohou znamenat další body za práci navíc.
Zvýšení komfortu zákazníka znamená obvykle rovněž body navíc.
Tedy plná adresa (e-mail, web), logo, případně mapka, jak se zákazník dostane do firmy (není-li na počátku katalogu). Většinou je na tomto místě účelnější než vpředu.
Zamyslete se, komu je katalog určen a co chcete sdělit. Kdo je váš cílový zákazník? Podle čeho si bude zboží vybírat? Které otázky bude klást?
Zdůrazněte, že se jedná o katalog pro školní účely, aby vám nechodily reálné objednávky.
Respektujte autorská práva. Pokud nemáte uzavřenou dohodu o spolupráci s reálnou firmou, tak nepřebírejte katalogy (vytvořené strany) reálných firem s tím, že je jen lehce upravíte. Buďte tvůrčí a použijte vaši hlavu. Spousta obrázků je na internetu volně ke stažení – např. na Wikimedia Commons. Stejně tak jsou k dispozici i volně stažitelné kliparty – např. http://www.pdclipart.org/.
Inspirujte se u reálných firem tím, jak katalog vypadá, co obsahuje a jaká je cena za zboží. Toto obzvláště platí pro cestovní kanceláře!
Pamatujte, že jeden katalog je málo. Na veletrzích často bývají soutěže i o nejlepší katalog a porota si v tomto případě jeden katalog nárokuje po celou dobu hodnocení!
Při tvorbě katalogu si klaďte reálné cíle. Pokud si nejste jistí, raději připravte katalog jednodušší a s tím, jak budete získávat zkušenosti, jej rozšiřujte.
Uvědomte si, že dobrý prodejce svůj katalog zná i pozpátku. Nemůže se stát, že do katalogu dáte zboží, o kterém až na jednoho zapáleného fanatika nikdo jiný nic neví. Jak budete odpovídat zákazníkům, když tento pracovník bude zrovna nepřítomen? Porotce je stejný jako zákazník – nepočká.
Při tvorbě katalogu přemýšlejte. CO byste chtěli vědět VY o vašem zboží, kdybyste byli zákazníkem? Odpovědi na tyto otázky pak dejte přímo do katalogu nebo je alespoň vložte do interních materiálů pro vaše prodejce, aby se je předtím, než pojedou na veletrh, naučili.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.