Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Fyzika v novinové grafice
Odborný článek

Fyzika v novinové grafice

16. 5. 2007 Základní vzdělávání
Autor
Zdeňka Broklová

Anotace

V tomto článku jsou popsány aktivity, které při výuce fyziky využívají obrázky a fotografie z běžného denního tisku.

Tento text je součástí seriálu článků Noviny v hodinách fyziky.


Říká se, že jeden obrázek může mít hodnotu mnoha slov, tedy že může nahradit dlouhé vysvětlování. Dále je třeba si uvědomit, že někteří lidé mají spíše "grafickou" paměť a obrázek si zapamatují mnohem snáze, než to, co slyšeli nebo četli. A to už ani nemluvím o barevných, zajímavých, překvapivých nebo vtipných obrázcích. Ty se pamatují skoro samy. Pokud je doplníme i "nějakou tou fyzikou", máme velkou šanci, že společně s obrázkem uvízne v paměti žáků i kousek z ní.

K našim účelům lze použít jak fotografie doprovázející články, tak grafiku, vtipy, komiksy, karikatury apod. Co s nimi můžeme dělat? Použít je jako motivaci při začátku nového tématu, nechat žáky, ať v nich fyziku sami najdou a vysvětlí, ale je možno je použít i jako zadání úlohy, součást písemné práce nebo inspiraci k vlastnímu experimentování.

Speciální skupinu obrazového materiálu tvoří tzv. infografika, tj. náčrtky a schémata, které vysvětlují nějaký jev. U internetového zpravodajství můžeme občas najít i animace. Podobné obrázky jsou uvedeny i v učebnicích, takže by měly být pro žáky poměrně srozumitelné (nehledě na to, že by měly být jasné i široké veřejnosti). Lze je použít místo učebnice či jiného materiálu speciálně připraveného pro výuku.

Zajímavým materiálem, který můžete také z novin získat, jsou různé grafy - ať už s fyzikální, či s jinou tematikou. V novinách najdete velké množství různých typů grafů - koláčové, sloupcové apod., což umožňuje ukázat žákům, jak interpretovat informace zobrazené právě v těchto typech grafů.

Několik ukázek:

  • fotografie noční oblohy ozářené blesky
  • fotografie mostu, který se zřítil následkem hurikánu
  • obrázek mláděte hrocha, jak plave ve vodě (jeho tělo bylo díky optickým efektům tak deformované, že šlo jen těžko poznat, o jaké zvíře jde, lze diskutovat a kreslit obrázky chodu paprsků)
  • na obrázku dvou malých chlapců zrcadlících se v kaluži vody bylo obtížné už jenom poznat, že jde o odraz z kaluže, zajímavou otázkou, která vznikla přímo na semináři, bylo, kde musel stát fotograf, aby tuto fotografii vytvořil, když se sám ve vodě nezrcadlí ani nevrhá stín
  • fotografie technika Formule 1, který měří teplotu asfaltu před začátkem závodů - pročpak to asi dělá a jak?
  • infografika - velmi aktuální byl vznik hurikánu a tsunami, ale podařilo se najít i třeba schéma proudění vzduchu v místnosti, příkladem je samozřejmě již zmíněná předpověď počasí, když jsou piktogramy umístěné přímo na mapce ČR nebo Evropy
  • komiksy (např. s Garfieldem) nebo vtipy lze využít jak v hodinách, tak při opakování, popř. přímo v písemných pracích - úkolem žáků je najít fyzikální zákonitost, která je ve vtipu porušena, nebo popsat, v čem je obrázek fyzikálně nesprávný
  • obrázek auta, které "nadskočilo" na nerovné vozovce asi o půl metru, přímo se nabízí otázka, jak asi muselo jet rychle, zda to náhodou není důkaz porušení dopravních předpisů

Konkrétní úkol:

foto

Vysvětli, jak je možné, že vidíme obraz chlapce v průhledném plexiskle?

Fotografie je převzata ze zpravodajské agentury Reuters, ze které přebírají zprávy některé naše deníky

Těchto několik konkrétních nápadů a ukázek naznačilo, že obrázky z novin se mohou stát opravdu velmi zajímavým doplněním obvyklých učebních materiálů.

A na závěr alespoň popis příkladu, že fyziku lze najít opravdu úplně všude, stačí jen umět hledat. Jeden z účastníků semináře našel při úvodní aktivitě v novinách fotografii, na které si dvě ženy připíjejí před letištěm a jedna sklenička krásně zobrazuje nápis PRAHA nad letištní halou (obraz je zmenšený a převrácený). Myslím, že ani fotograf netušil, jak skvěle zachytil fakt, že fyzikální zákony fungují vždy a všude.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Zdeňka Broklová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Článek pro obor:

Fyzika