„Že se nestydíš... Chovej se slušně… On je netaktní… Teda, to je ale podraz… Lhářko… Taková bezohlednost… … A je to proti dobrým mravům …“ a tak dále a tak dále. Slýcháme (nebo říkáme) to denně. Každý takový výrok, nebo jeho pozitivní opak (!) značí nějakou lidskou vlastnost nebo rys chování tak či onak se týkající morálky „všedního dne“.
Osobnostní a sociální výchova (dále OSV) sleduje tři oblasti rozvoje životních dovedností: osobností, sociální a morální. Morální výchovu (dále MV) reprezentují tematické okruhy „Řešení problémů a rozhodovací dovednosti“ a „Hodnoty, postoje, praktická etika“ [1]. „Výchova charakteru, slušného chování a výchova k hodnotám sice prolíná prakticky celou osobnostní a sociální výchovou, ale je natolik závažná, že je nutné jí věnovat samostatný tematický okruh“, praví se v preambuli k tematickému okruhu „Hodnoty, postoje, praktická etika“ (v knize uvádějící doporučené očekávané výstupy průřezového tématu OSV – Valenta, 2011, zákl. příručka, s. 17).
A dále (tamtéž): „Témata okruhu jsou: a) analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí; b) vytváření povědomí o morálních kvalitách typu odpovědnost, spolehlivost, spravedlivost, respektování apod.; c) pomáhající a prosociální chování (člověk neočekává protislužbu); d) praktické dovednosti rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne.“
V tomto článku bychom se rádi zastavili u výše uvedeného bodu b). Ten obsahuje stručný výčet několika morálních kvalit, rysů, vlastností, hodnot, ale i praktických behaviorálních dovedností člověka (dovedností chování, resp. jednání).
Cílem tohoto příspěvku je více konkretizovat, které kvality či vlastnosti atd. mohou být předmětem zájmu mravní výchovy v rámci OSV. A dále: nabídnout učitelům věnujícím se této problematice rozsáhlejší soubor mravních vlastností, aby se tak zvětšil výběr témat, jimiž se mohou – v rámci tematického okruhu „Hodnoty, postoje, praktická etika“ – věnovat.
Text se nechce zabývat teorií morálky, etikou, „čistotou“ terminologie v této oblasti či „nespornými / nediskutabilními“ definicemi pojmů atd. [2] Předkládá především vybrané inspirace (viz zdroje na konci textu) přinášející ony rysy, vlastnosti apod.
Znamenité pole pro hledání podobných inspirací poskytují zdroje vázané na světový trend označitelný jako „character education“ (výchova charakteru). Pojem se užívá obvykle ve dvou významech. Jeden je širší: výchova charakteru je (de facto) mravně-občanskou výchovou, často se zvýrazněnou dimenzí rozvíjení různých osobních vlastností a sociálních dovedností. Druhý je užší (a ve vztahu k obsahu pojmu „charakter“[3] přesnější): výchova charakteru je edukační práce s hodnotami a určitými osobnostními rysy, které lze označit za „mravní“; s rozhodováním v hodnotově dilematických situacích; se společensky i osobně žádoucím jednáním dětí a mládeže atd. Kořeny tendence nalézáme cca od 60. do 80. let XX. stol. zejm. v USA (v evropských edukačních systémech se na sklonku tohoto období začíná objevovat termín osobnostní a sociální výchova – „personal and social education“). Pod pojmem „character education“ pak najdeme množství různých projektů a programů [4] (u nás je znám Olivarův program „Výchova k prosociálnosti“, jehož název je zde překládán jako „Etická výchova“).
Obsah (učivo) řady projektů výchovy charakteru je strukturováno – mimo jiné – i ve formě „inventářů“ různých žádoucích vlastností (rysů atd.), hodnot a způsobů chování.
Nejde přitom vždy výhradně jen o mravní rysy. Některé projekty „výchovy charakteru“ překračují hranice mravní výchovy a blíží se svou tematikou širším projektům osobnostního a sociálního rozvoje. V některých z inventářů „výchovy charakteru“ tedy nalézáme vedle rysů (chování) tradičně úzce spojovaných s morálkou, jako jsou např. spravedlivost nebo pravdomluvnost, také rysy, kvality či dovednosti, které bychom přiřadili v OSV např. k tématům „Rozvíjení poznávacích funkcí“, „Seberegulace“, (sociální) „Kreativita“, „Psychohygiena“ či „Efektivní komunikace“ (kupř. pozornost, opatrnost, flexibilita, vynalézavost, spokojenost, asertivnost apod.). Některé z těchto rysů podporují mravní jednání. Mohou ale též mravní rozměr zcela postrádat – např. vynalézavost … zločince. Některé inventáře také skutečně obsahují i „opaky“ pozitivních vlastností (např. zbabělost jako charakterový rys se záporným znaménkem). K tomu nicméně dlužno poznamenat, že při konkretizacích obsahu jednotlivých vlastností se autoři inventářů obvykle snaží definovat – kupř. – onu vynalézavost pozitivně jako rys společensky prospěšný.
Toto „široké“ pojetí kvalit charakteru však připomíná, že mravní či hodnotový rozměr nemají jen eticky jasně profilované situace – např. situace obrany žáka proti šikaně –, ale i situace, u nichž tento rozměr nemusí být vždy zcela zjevný. Jde o běžné situace – např. řeč zdravotníka k seniorovi: Obsah promluvy je věcný. Její „laskavý“ tón zní ale spíše tak, jako by senior nebyl jen stár, nýbrž byl i rozumu mdlého… Tónem je snižována osobní hodnota naslouchajícího a v tom je nesporně mravní dimenze této jinak zcela běžné životní situace.
Další pozornost v tomto článku chceme věnovat především těm rysům, které jsou – podle pramenů i podle našeho názoru – blízké pojetí tematických okruhů „Hodnoty, postoje, praktická etika“ v RVP ZV a „Morálka všedního dne“ v RVP G.
Vybrali jsme několik zahraničních projektů. Pojmy v nich uváděné jako „učivo“ rozdělíme do dvou (již výše zmíněných) skupin.
A. Ty, které reprezentují přímo jisté mravní vlastnosti či rysy nebo hodnoty vyznávané v souvislosti s každodenní morálkou a je možné naplnit je chováním (např. čestnost).
B. Ty, které vyjadřují spíše jisté předpoklady mravního jednání nebo rysy výhodné pro mravní jednání, ale nelze jednoznačně říci, že jde přímo o mravní vlastnosti (např. rozhodnost, která primárně nesouvisí s mravností, ale může ji v řadě situací vydatně podpořit – např. při rychlém zásahu ve prospěch člověka, kterému někdo upírá jeho práva atd.).
Toto dělení je ovšem jenom pracovní a nikterak nemá bránit vlastnímu čtenářovu porozumění níže uvedeným pojmům (nechceme tedy o něm vést polemiku). Jednotlivé pojmy definujeme jen „prvoplánově“. Pro jejich zpřesnění doporučujeme obrátit se nejprve k základním slovníkovým výkladům.
I. Obecná kategorie, která se objevuje ve výčtech mravních rysů je obvykle formulována takto:
ctnost – mravní čistota – počestnost – mravnost
II. Mravní vlastnosti či rysy nebo hodnoty vyznávané v souvislosti s každodenní morálkou, které se naplňují chováním/jednáním:
I. Obecné kategorie/předpoklady podporující mravní jednání:
II. Konkrétní vlastnosti, rysy, dovednosti (kompetence) atd. vytvářející příznivé předpoklady pro vznik a působení vlastností sub A/2
Jde často o obecné předpoklady pro různé typy činností/jednání, tedy nejen jednání mravního.
________________________________________________________________________
Text je součástí výstupu řešení výzk. záměru MSM 0021620862 – hl. řešitel: prof. V. Spilková – a podkladovým materiálem připravovaného textu „Didaktika osobnostní a sociální výchovy“.
Building character [online]. Character Council of Greater Cincinnati and Northern Kentucky. [cit. 3. 5. 2011]. Dostupný na: http://www.charactercincinnati.org/qualitieslisting.html.
Character Kids Traits and Virtues [online]. Character Kids. [cit. 7. 7. 2011]. Dostupný na: http://www.character-kids.com/charactereducationtraits.htm.
List of character traits [online]. Character in action. [cit. 5. 3. 2011]. Dostupný na: http://character-in-action.com/category/character-traits/
PILAŘOVÁ, H. Osobnost 3. – charakter – definice, složky, vlastnosti, charakter zdravotníka [online]. Metodický portál RVP, 2009. Dostupný na: http://wiki.rvp.cz/Kabinet/Ucebni_texty/Psychologie_pro_st%C5%99edn%C3%AD_%C5%A1koly/Osobnost_3._ch
arakter__definice,_slo%C5%BEky,_vlastnosti,_charakter_zdravotn%C3%ADka.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2007.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : VÚP, 2007.
Seven charakter traits in education. [online] Beacon Character Centre. [cit. 7. 7. 2011]. Dostupný na: www.beaconlearningcenter.com/documents/2080_01.pdf.
Teaching guides for middle school [online]. [cit. 18. 2. 2010]. Dostupný na http://www.goodcharacter.com/TeacherResources.html.
VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova [online]. [cit. 15. 9. 2010]. Dostupný na: http://pedagogika.ff.cuni.cz/?q=node/157.
VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova. In Pastorová, M. (ed.) a kol. Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových tématv základních školách. Praha : VÚP, 2011, s. 9–22. http://www.vuppraha.rvp.cz/wp-content/uploads/2011/07/DOV-ZV1.pdf.VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova v základních školách. Doporučené očekávané výstupy – podrobné rozpracování. In Pastorová, M. (ed.) a kol. Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha : VÚP, 2011, XVII. s. http://www.vuppraha.rvp.cz/wp-content/uploads/2011/07/Priloha-ZV1.pdf.
What is Character Education? [online]. Character Ed. Net. [cit. 7. 7. 2011]. Dostupný na: http://charactered.net/main/traits.asp.
18 good charakter traits [online]. Project Spotlight. University of Alabama. [cit. 20. 4. 2003]. Dostupný na: http://www.spotlites.com.
[1] … v RVP ZV. V RVP G pak tuto problematiku reprezentuje tematický okruh „Morálka všedního dne“.
[2] Pojmy „mravní – morální – etický“ tu pracovně bereme jako synonyma a nerozlišujeme tedy v jejich obsahu.
[3] Slovo „charakter“ opět – šířeji – může označovat soubor vlastností člověka, věci, krajiny atd. V užším smyslu pak toto slovo označuje soubor mravních vlastností a hodnot (projevujících se především chováním).
[4] Základní informace o celé tendenci, včetně diskuse týkající se problémů se skutečnou efektivitou výchovy charakteru či problémů ideologické povahy (náboženské versus civilní projekty) viz: http://en.wikipedia.org/wiki/Character_education.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.