Charakteristika a cíle integrovaného bloku: Prostřednictvím tématu Hračka v životě dítěte se zaměříme na rozvoj výtvarných dovedností. Budeme postupovat dle osvědčených metodických řad, od jednoduchých výtvarných technik ke složitějším. Činnosti budou propojeny ústředním tématem. Tím je zajištěna jejich přirozená motivace.
Očekávané výstupy v oblasti výtvarné: Využívat různých výtvarných technik, dokončovat svojí práci, vyjadřovat svou představivost tvořivou výtvarnou činností, vymýšlet nápady, výtvarně zachytit situaci, prožitek, postupovat podle pokynů, volit správný postup při práci s výtvarnými pomůckami, odhalovat podstatné znaky, postupovat podle instrukcí, využít vlastní fantazie a představivosti.
Časový rozsah: Po dobu trvání projektu Hračka v životě dítěte, tj. přibližně 2 až 3 týdny, budou aktivity zařazovány průběžně, dle konkrétních okolností
Věková skupina: 5 – 6leté
Téma střednědobého integrovaného bloku Hračka v životě dítěte, vychází z uvědomění si, že hračka je symbolem dětství a má velký význam v životě dítěte od nejútlejšího věku. Je nejen výchovným prostředkem, ale nese i obraz své doby. Hračka jako hmotný předmět odráží v realistické nebo stylizované formě svět, motivuje činnost dítěte, podněcuje fantazii a tvořivé myšlení, podporuje tělesný rozvoj, podněcuje řeč, působí na city a připravuje dítě na společný život s ostatními.
Hračka působí na všechny smysly dítěte, podporuje a ovlivňuje estetické vnímání. Esteticky působí na dítě svým tvarem, barvou, materiálem, zvukem a funkcí.
Hračky jsou potřebné pro většinu her. Děti si je tvoří samy. Používají k tomu např. materiál ze svého okolí - kamínky, větvičky, ale i provázky a polínka. Nebo použijí hračky podporující obratnost - míč, atd. Hračky jsou dřevěné, plastové, hadrové, plyšové, plechové aj.
Toto téma vychází ze života dítěte.
Prvotním zamýšleným cílem a záměrem je rozvíjení výtvarných dovedností a schopností využít různých výtvarných technik a získání poznatků o hračce jako předmětu, který je součástí hmotného prostředí. Společně s nimi se naplňují (čímž dochází i k posunu očekávaných výsledků) i jiné dílčí cíle, např. zdokonalování jemné motoriky, dokončení započaté výtvarné činnosti, rozvíjení pracovních návyků, rozvíjení jazykových dovedností při popisu své práce, rozvíjení tvořivosti při využívání přírodnin pro hru, aj.
Zvolené téma je dítěti velmi blízké a nabízí pro výtvarné činnosti vhodný rámec. V nabídce je zároveň kromě činností výtvarných uplatňována celá řada dalších - intelektových i praktických (poznávání vlastností materiálu, z kterých jsou hračky vyrobeny, rozvíjení jazykových dovedností a jazykové komunikace, seznámení s příběhy o oživlých hračkách, rozvoj tělesné zdatnosti pomocí míče, švihadel atd.).
Námět pro výtvarnou činnost | Moje nejmilejší hračka |
Motivace (přirozený podnět) | Každý z vás má hračku, která je mu nejmilejší. Tuto hračku jsme si přinesli do mateřské školy na dnešní Den hraček (pravidelně v určitý den v týdnu). Společně sedíme v kruhu na zemi a každý nám svou hračku představí. Co je to za hračku? Má nějaké jméno? Z čeho je? Vydává nějaký zvuk? A co umí? Od koho a kdy ji dostal(a)? Ti, kteří si nemohli svojí nejoblíbenější hračku přinést, nám ji popíší. |
Výtvarný problém | kresba podle předlohy (donesené hračky)
|
Výtvarné prostředky | kresba fixem, plasticolorkou, pastelkou |
Námět pro výtvarnou činnost | Kde hračka bydlí |
Motivace (přirozený podnět) | Všechny děti se učí si uklízet své hračky, každá hračka má své místo doma i v mateřské škole. Tím mohou být poličky, skříňky nebo jen různé krabice, či přímo k tomu určené předměty (garáž pro auta, domeček pro panenky). Snažíme se výtvarně zachytit místo, kde hračky bydlí. |
Výtvarný problém | transformace prostor - rovina
|
Výtvarné prostředky | kolorovaná kresba tuší a malba temperou |
Námět pro výtvarnou činnost | Kdy jsem hračku dostal a od koho |
Motivace (přirozený podnět) | Hračky se dostávají většinou při zvláštních příležitostech (narozeniny, Vánoce, kdy rodina bývá pohromadě, po nepříjemné nemoci za statečnost). Mohou být nejen dárkem, ale i odměnou nebo poděkováním. Získání hračky má slavnostní a uspokojující atmosféru. |
Výtvarný problém | zachycení atmosféry události, kdy jsem hračku dostal(a)
|
Výtvarné prostředky | malba temperou |
Námět pro výtvarnou činnost | Jak si moje ruce hrají |
Motivace (přirozený podnět) | Prohlédneme si své ruce z obou stran. Kolik máme prstů? A známe jejich jména? Podívejme se do dlaní. Mohou si hrát zaťaté nebo roztažené. Zkusíme citlivost našich prstů, kde je máme nejcitlivější? Na konci. Vezmeme si do rukou hračku. Jaká je ? Je nám příjemná? Rukou také vnímáme věci okolo sebe - hmatem. Poznáváme tak další vlastnosti předmětů. Poznáme i vlastnosti barvy - můžeme si do ní namočit ruce nebo štětcem natřít dlaně. |
Výtvarný problém | poznávání vlastností barvy
|
Výtvarné prostředky | otisk rukou další postup - koláž (k otiskům ruky přidáme vystřižené obrázky hraček z různých plakátů) |
Námět pro výtvarnou činnost | Nejraději se mazlím nebo spím s "plyšákem" |
Motivace (přirozený podnět) | "Plyšák" je hračka vyrobená z textilního materiálu zvaný plyš (tkanina s delším vlasem). Tento materiál je v mnoha variantách. Na dotek je příjemný, měkký, teplý. Pojďme poznávat jeho vlastnosti nejen zrakem, ale i hmatem. Snad všechny děti si "plyšáka" berou nejen na výlety, ale hlavně do postele na spaní. Často je i důvěrným kamarádem. Jakého máte plyšáka vy? |
Výtvarný problém | Znázornění srsti
|
Výtvarné prostředky |
kresba rudkou (uhlem, pastelem) a roztírání |
Námět pro výtvarnou činnost | Hračky mohou také žít? (Oživlé hračky) |
Motivace (přirozený podnět) | Jak poznáme, že hračky žijí? Mluví s námi, dívají se, pohybují se. A jak to? To vše je možné v našich snech a představách. Anebo v pohádkách. Znáte nějaké? Pinnocchio, Medvídek Pú, Příběh hraček (příběh na videu), František z kouzelné školky, aj. Kdo je Pinnoicchio? Loutka. A jak vznikla? Děti znají z knihy, kterou jim přečteme nebo z filmu příběh o loutce, kterou víla oživla, aby nebyl starý Jepeto sám. |
Výtvarný problém | výroba loutky
|
Výtvarné prostředky | muchláž další postup - malba, sestavování |
Námět pro výtvarnou činnost | Jak se cítím, když si hraji |
Motivace (přirozený podnět) | Zamysleme se nad tím, jaké máme pocity při hraní. Své, nálady se zkusíme pojmenovat a budeme k těmto slovům hledat slova s opačným významem: Je mi smutno - veselo, směji se - pláču, směji se - mračím se, aj.. Jsem zamyšlený, hloubavý, veselý, křičím, vztekám se, rozjařený. Rozdělíme si nálady na dva póly - radost ze hry - smutek, vztek, zklamání, že se něco nepovedlo, rozbilo. |
Výtvarný problém | vyjádření pocitů barvou
|
Výtvarné prostředky | malba (s využitím velké plochy papíru a uplatnění širokého plochého štětce) |
Námět pro výtvarnou činnost | Kdyby zlý kouzelník začaroval všechny hračky |
Motivace (přirozený podnět) | Představme si, že přišel zlý kouzelník a začaroval všechny továrny na hračky a všechny hračky nechal zmizet, protože neměl děti rád. A než kluk s holčičkou hračky osvobodili, musely si děti hrát s hračkami, které si samy vyrobily, nebo které vznikly z předmětů z jejich okolí. |
Výtvarný problém | dotvoření různého materiálu k obrazu svému
|
Námět pro výtvarnou činnost | Kresba technické hračky - auta, lodě, traktoru, jeřábu |
Výtvarný problém | technické detaily - snažíme se o přesnou kresbu techniky, starší děti sledují, proporce aut,... |
Výtvarné prostředky | kolorovaná kresba |
Námět pro výtvarnou činnost | Hry s provázkem |
Výtvarný problém | zachycení tvaru
|
Výtvarné prostředky | Frotáž |
Námět pro výtvarnou činnost | Vyrábíme pexeso |
Výtvarný problém | Výroba pexesa
|
Výtvarné prostředky | vyřezávání (do brambor) a tiskání, kresba |
Námět pro výtvarnou činnost | Zvukové hračky |
Výtvarný problém | zachycení zvuku
|
Výtvarné prostředky | kresba |
Konkrétní výsledky z výtvarného hlediska vyplývají výsledků řešení výtvarných problémů.
Evaluace výsledků v oblasti výtvarných činností a rozvíjených dovedností
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.