Zopakovat učivo předchozího ročníku.
Hned na začátku se ukáže, že není pravda, že by si žáci nic nepamatovali. Bez jakékoliv přípravy a varování jsou schopni během 5–10 minut dát dohromady 30 a více pojmů a všichni ve skupině ví, o co jde. Celá třída pak dá i při shodách dohromady přes 50 pojmů (při omezeném čase). Při vzájemném vysvětlování už nejenom střílí z hlavy pojmy, ale procvičují si i schopnost komunikativní.
Je dobré dávat časové limity – aby se stihlo za hodinu co nejvíce a zároveň to odbourává stres z vystupování před ostatními
Když se opakuje stejné sousoší, nevadí to, alespoň se ukáže, co žáci považují za důležité nebo co jim nejvíce uvízlo v paměti. Je dobře jim to mezi řečí sdělit co nejdříve, aby se nezhroutili, když uvidí totéž u předchozí skupiny. Stává se to běžně.
Vyžadujte co nejpřesnější postoje a výrazy, aby diváci měli šanci poznat předváděné. Naopak diváci vždy zavřou oči, než se sousoší postaví do správné polohy, pak teprve se ostatní podívají na hotovou sochu.
Když žáci vytváří sochy, musí si uvědomit i okolnosti, prostředí, případně různé zúčastněné osoby, často pak užívají i metaforu, zvláště když ztvárňují abstraktní pojmy. Každá, byť sebemenší akce, kterou musí žáci s informací udělat, přispívá k tomu, aby nad ní přemýšleli, a tak si ji uloží do paměti lépe, protože není pro ně pojmem bez souvislostí.
Když potom diváci hádají, stává se, že tipují špatně. Všichni se ale vzápětí zamýšlí nad tím, jak je možné, že tato socha vyvolala právě takový dojem. Zopakují si tím další historickou informaci a zároveň rozvíjí svou představivost a tvořivost.
Při tomto typu opakování pracují žáci bez zábran (pokud jsou na podobné formy výuky zvyklí i z běžných hodin), odpadá stres ze známky. Zároveň však všichni pracují, zaslouží si tedy ohodnocení a nedostanou jedničku (alespoň malou) neoprávněně.
Podle počtu žáků se dají stihnout 2 i 3 kola soch a hádání. Za jednu vyučovací hodinu si tak opravdu zopakujeme to nejdůležitější a nejzajímavější, s čím jsme se v minulém roce seznámili. Pokud zařazujeme na časovou osu a na mapu, musíme počítat s navýšením časové dotace.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025