Předpokladem úspěšné realizace úkolu tohoto typu je především možnost žáků seznámit se s jeho metodami vypracování. Předpokládá se, že v aplikačních hodinách techniky nebo geografie cestovního ruchu byl již žák touto problematikou osloven a mohl případně i pozorovat předvedení ukázky postupu řešení takového úkolu vyučujícím. Nyní obdrží nové znění pracovního zadání a na základě znalostí i praktických tvůrčích zkušeností se pokusí vytvořit základ přípravy k jeho realizaci – program, trasu a harmonogram kroků k zajištění služeb. Optimální je cvičení realizovat ve dvou dvouhodinových blocích. V prvním bude žákům zadán tzv. závazný služební úkol, dle kterého se pokusí sestavit stručný rámcový program akce, který vyučující vyhodnotí. Na začátku druhého bloku pak vyučující předvede ukázku profesionálně nejlepšího provedení rámcového programu, pro který žáci připraví podrobnější přípravu jeho rozpracování v podobě itineráře a harmonogramu akce.
Vyučující realizuje zadání úkolu s dotazy nejasností v polovině první výukové jednotky, ostatní čas (druhá polovina první výukové hodiny a hodina druhá) je určen samostatnému zpracování úkolu žákem. Cvičení lze realizovat dvěma metodami.
Předmětem hodnocení úkolu je především schopnost žáka vést trasu a rozvrhnout program nejoptimálnějším způsobem z hlediska ekonomického, časového a odpovídajícího možnostem uskutečnění. Důležitou částí je tak hodnocení slovní, ve kterém se žák seznámí se svými začátečnickými chybami i celkovými dovednostmi úkoly tohoto typu řešit. Jen na základě analýzy provedení úkolu i rozboru chyb posune své dovednosti dál k možnostem plnit podobný charakter úkolů profesionálně pod hlavičkou cestovní kanceláře, cestovní agentury či regionální instituce zaměřené na cestovní ruch.
Na výstup práce žáků (program, trasa a chronologický plán) lze navázat dalším zaměstnáním, kdy budou žáci vytvářet v rámci průvodcovské přípravy na tuto akci dokumenty itinerář a harmonogram s podrobnějším průběhem trasy. V případě použití přípravy trasy webové aplikace Google Mapy či Google Earth budou mít úlohu velmi zjednodušenou. Odpadne mechanické měření úseků, odhady rychlosti, vyhledávání identifikačních poznávacích obrazových informací a zjednoduší se i vyhledávání textových informací vztahujících se k výkladu popisu míst.
Pro účel vytvoření itineráře mechanickým způsobem se žáci pokusí rozdělit trasu na úseky podle povahy silniční komunikace tak, aby se na nich dal dobře stanovit odhad rychlosti autokaru. Jednotlivé úseky žáci změří a z údajů o rychlosti i délky stanoví čas průjezdu, který zaokrouhlí na 5 minut (viz ukázka v príkladu přiložené prezentace). Údaje shromažďují do tabulky (příprava itineráře) a potom importují do připraveného formuláře itinerář zájezdu (akce), který podrobněji popisuje přesuny účastníků autokarem. Údaje z itineráře pak přenesou i s časovým rozvržením ostatního programu mimo přesun do kompletního formuláře harmonogram akce, který pokryje všechny jeho části. Kromě přesunu se bude jednat i o časové úseky věnované prohlídkám, pěším výletům, stravování, osobnímu volnu či jiné náplni programové nabídky akce.
V případě nároků vyučujícího na zpracování formulářů s odpovídající úpravou na počítači může tento nechat dopracovat koncepty dokumentů vytvořených ve školním prostření formou domácího úkolu.
Přesnost mechanického měření a zpracování přináší výhody v pochopení podstaty trasování, v orientaci a přizpůsobení plánu cesty aktuální situaci (objížďky, uzavírky apod.). Žáci se naučí pracovat s mapou a vytvářet údaje potřebné k přípravě itineráře. Přesněji bude přizpůsobena i rychlost autokaru, neboť trasování s použitím webové aplikace je určeno spíše služebním i soukromým cestám osobních automobilů. Přesto lze obě metody vhodně kombinovat a vypomoci si informacemi z aplikací např. s řešením nepřehledných úseků především vedlejších komunikací, o kterých nelze z automap vyčíst podrobněji údaje o jejich povaze.
Dá se očekávat, že dovednosti získané tímto cvičením jsou pro profesní působení v zařízeních cestovního ruchu nepostradatelné. Pokud by nasazení tohoto zaměstnání vyhovovalo i jiným typům škol zaměřených na jiné obory, lze motivovat metodiku jako přínosnou pro plánování služebních i soukromých cest a případně i dobu volna určenou k cestování a trávení dovolené.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.