Co se učí (a jak) v biologii a geologii během základního vzdělávání ve Francii? A jaké klíčové kompetence si mají žáci z francouzského základního vzdělávání odnést?
Nižší sekundární vzdělávání ve Francii probíhá v tzv. collèges, které odpovídají druhému stupni našich základních škol a nižším ročníkům víceletých gymnázií. Ročníku naší 6. třídy odpovídá le cycle adaptation – la classe 6e (adaptační cyklus, třída šestá), naší 7.–8. třídě odpovídá le cycle central – les classes de 5e et 4e (centrální cyklus, třída pátá a čtvrtá). Třetím cyklem je pak le cycle d´orientation – la classe de 3e (orientační cyklus, třída třetí), respektive poslední ročník nižšího sekundárního vzdělávání (derniére classe du collège). V centrálním cyklu ve francouzské 4. a 5. třídě si žáci mohou vybrat volitelné předměty (l´enseignements optionnels) k povinným předmětům (l´enseignements obligatoires).
Učivo přírodopisu se vyučuje v předmětu, který nese název Sciences de la vie et de la Terre (SVT), tedy Vědy o životě a o Zemi. Biologické učivo je ve Francii propojeno s učivem geologickým, kterému není věnován (téměř) celý ročník jako u nás, nýbrž toto učivo je zahrnuto již v la classe 6e adaptačního cyklu, a to v tematickém celku Naše životní prostředí s 15hodinovou dotací, kde se žáci učí o půdě, horninách, vodě a atmosféře. Dále se geologické učivo probírá v centrálním cyklu (les classes 5e et 4e) a tematické celky, které se mu věnují, jsou tyto: Země se mění na povrchu (konec la classe 5e a začátek 4e) s doporučenou délkou 28 vyučovacích hodin; Stroj Země (la classe 4e) s doporučenou délkou 10 vyučovacích hodin. V la classe 3e není učivo geologických věd zahrnuto a obsahuje pouze učivo biologické.
Ke každému tematickému celku, respektive ke každému obsahu učiva v osnovách jsou připojeny kompetence (označené písmeny):
V tomto cyklu se francouzští žáci snaží zvládnout učivo následujících tematických celků:
Obsah základních znalostí
Charakteristika prostředí způsobuje různé rozšíření živých organismů.
Jak na povrchu planety rozlišujeme naše životní prostředí: minerální složky prostředí (horniny, voda, atmosféra) jsou ve vzájemném kontaktu; živé organismy (živočichové, rostliny) ve vztahu ke složkám prostředí; ukázky lidských aktivit.
Živé organismy nejsou rozděleny náhodně.
V našem životním prostředí se liší podmínky pro život, a tím i rozložení živých organismů.
Živé organismy obsazují biotopy, které odpovídají více méně striktním potřebám těchto organismů. Jejich rozložení může záviset: na přítomnosti či nepřítomnosti půdy; na obsahu využitelné vody (atmosférická, půdní, podzemní); na teplotě a na světlu. Může také záviset na aktivitách člověka.
Kompetence:
Obsah základních znalostí
Půda je prostředí tvořené z materiálů pocházejících z úlomků hornin a zbytků těl rostlin a živočichů. Půda chrání mnoho organismů.
Vlastnosti životního prostředí závisejí na dané situaci.
Místo, kde žijeme, je součástí zemského povrchu, který je rozdělen na klimatické zóny.
Sluneční záření a teplota se liší podle denního času a ročního období.
Voda přítomná v životním prostředí pochází z rozsáhlých zásobníků, stav vody na Zemi je určen, koloběh vody.
Za vlivu svých voleb úprav a voleb svých průmyslových a potravních potřeb člověk působí na prostředí.
Může se postupovat na příkladu: změny krajiny; vyčerpání využívaných přírodních materiálů; změny ve složení flóry a fauny; přesun odpadů.
Kompetence:
Obsah základních znalostí
Živé organismy jsou velmi rozmanité.
Některá hlediska dovolují seskupovat druhy v systematické jednotky.
Stejný druh je pojmenován a zařazen pod stejným jménem, organismy, které se podobají, se stávají jinými druhy.
Druhy organismů jsou tříděny podle rozdílných hledisek.
Některá z hledisek dovolují klasifikaci živých organismů. Můžeme tedy rozeznávat: obratlovce (ryby, obojživelníky, plazy, ptáky, savce…); bezobratlé (měkkýše, červy, členovce – hmyz, pavoukovce, korýše, stonožkovce…); rostliny semenné (s květy); rostliny výtrusné (bez květů) – kapraďorosty, mechy, řasy, lišejníky, houby.
Všechny organismy jsou složeny z buněk.
Některé jsou složeny z jediné buňky, další jsou složeny z více buněk; buňka je stavební jednotka živých organismů.
Kompetence:
MV:
Druhá část obsahuje tematický celek organizace živého světa s ohledem na problém osídlování prostředí ve vztahu k potravě, respektive výživě. Projednávaná témata zahrnují základní znalosti o rozmnožování a výživě. Základní pojmy byly už probírány v primární škole (rozvoj živých organismů, rostliny a živočichové, rozmnožování živočichů, znalosti o potravních řetězcích a potravních sítích) a jsou důležitým východiskem pro pochopení problematiky tohoto učiva. Výklady učiva jsou jednoduché. Pohyby a hibernace se vyučují zvlášť jako příklady změn osídlování. Učivo je zaměřeno především na praktické znalosti a dovednosti – měření a sběr živého materiálu v terénu.
Obsah základních znalostí
Živočichové a rostliny obývají prostředí díky reprodukci.
Obývání prostředí je zajišťováno u živočichů rozmístěním jedinců a reprodukcí, u rostlin rozptýlením spór nebo semen; pomocí specializovaných a nespecializovaných orgánů.
Obsazování prostředí se liší s klimatickými změnami během ročního období. Tyto odlišnosti závisejí na: rozmístění živočichů; střídání způsobů života u rostlin (jednoleté rostliny a trvalky) a živočichů (larvy a dospělci).
Člověk působí na osídlování prostředí.
Jeho vlivy jsou přímé nebo nepřímé.
Kompetence a příklady aktivit:
II – Potravní vztahy
Obsah základních znalostí
Živočichové a rostliny (s chlorofylem) mají různé potravní nároky.
Potravní režim: Živočichové se živí minerálními látkami a organickou hmotou, respektive látkami z jiných organismů – živočichů nebo rostlin.
Naproti tomu rostliny nepotřebují pro svou výživu to, co živočichové.
Podmínky zachycování světla, minerální látky.
Výživa organismů závisí na minerálních látkách v prostředí.
Rozdílné druhy se formují do článků potravních řetězců a společně tvoří potravní sítě.
Všechny živé organismy jsou producenty.
Všechny živé organismy produkují svoji čistou hmotu počínaje buňkou: Rostliny (s chlorofylem) jsou primárními producenty, všechny ostatní organismy jsou sekundárními producenty, respektive konzumenty.
Kompetence a příklady aktivit:
MV:
Nárůst lidské populace předpokládá zvyšování produkce potravy. S tím souvisí i rozvoj vědy a techniky, jenž na druhé straně svými důsledky ovlivňuje životní prostředí. Základní znalosti tohoto tematického celku jsou rozvíjeny ve dvou oblastech: Chov a pěstitelství a Biologická přeměna. Chov a pěstování přímo ve škole žákům pomáhají osvojit si příslušné metodologické postupy a získat smysl pro přesnost a odpovědnost. Učivo je vhodné doprovázet vybranými příklady (např. o druzích chovu a pěstování – rybářství, drůbežářství, produkce obilí, ovocnářství; o stavu našeho životního prostředí a zdraví, úctě k jiným organismům…). Téma kvašení vychází z pozorování a pokusů. Doporučeny jsou návštěvy odborníků ve třídách.
Obsah základních znalostí
Člověk šlechtí zvířata a kultivuje rostliny pro zaopatření své potravy.
Zvíře je šlechtěné pro maso, mléko, vejce; rostlina je šlechtěna pro své plody, semena, hlízy.
Produkty chovu nebo pěstování odpovídají jedné nebo více složkám potravy člověka (tuky, cukry, škroby, bílkoviny).
Chov a pěstování vyžaduje převahu reprodukce, dodávky živin a přizpůsobené podmínky.
Jedinci pro chov jsou získáváni reprodukcí (živočichové, rostliny) nebo vegetativně (rostliny).
Produkce vyžaduje zvláštní fyzikálně-chemické podmínky (teplota, světlo, dodávky kyslíku, vlhkost).
Dodávky živin jsou nezbytné (známé složení krmiv); závisejí na potřebách živočichů nebo rostlin.
Na kvalitativní i kvantitativní zvyšování produkce má vliv: reprodukce, podmínky chovu nebo pěstování, dodávky živin.
Uskutečněné podmínky upřednostňují růst a optimální reprodukci.
Kompetence a příklady aktivit:
Obsah základních znalostí
Některé potraviny vznikají přeměnou kontrolovanou člověkem.
Potravní produkty jsou výsledkem přeměny živočišné nebo rostlinné hmoty.
Opatřují člověku jednu nebo více složek své potravy.
Člověk k této přeměně používá mikroorganismy.
Během výroby se upravené mikroorganismy přeměňují kvašením na produkt za zvláštních fyzikálně-chemických podmínek.
Zvyšování produktu je získáno: pomocí výběru mikroorganismů; pomocí zlepšování kvality prvotní látky; pomocí dodržování hygienických předpisů.
Kompetence a příklady aktivit:
Vyučovací program centrálního cyklu zahrnuje nejen učivo biologických věd, ale také učivo věd geologických. Obsahuje následující tematické celky:
Program pro centrální cyklus odpovídá perspektivě vyučování, které probíhalo v la classe 6e, které usilovalo o homogenizaci nabytých žákovských vědomostí a zkušeností týkajících se znalostí a metod práce a porozumění základním aspektům a aplikacím vědy.
Učivo předešlého ročníku (la classe 6e) bylo zčásti věnováno tělesným funkcím živých organismů. Tentokrát jsou předmětem funkce lidského těla. Zaměření učiva vychází z několika předpokladů:
a) Učivo o člověku chybělo v předešlém ročníku (la classe 6e); nyní vzbuzuje u žáků silný zájem a umožňuje udělat jim místo v předmětu výchovy ke zdraví.
b) Při sledování projevů funkcí lidského těla na příkladech, kde jsou pozorovatelné, se objeví schopnost žáků pro rychlé vytváření pojmů v tomto věku. Pojetí bude vytvářeno v průběhu cyklu.
c) Zaměření učiva dovoluje ukázat, že funkce lidského těla nejsou nezávislé, ale koordinované v celkové činnosti organismu.
Učivo o činnosti a funkci lidského těla souvisí s pochopením důležitosti pohybové aktivity, např. sportovní. Sledují se přímé projevy tělesných funkcí, vyhledávají se jednotlivé orgány, vysvětlují se jejich role a vzájemné vztahy, poruchy funkcí apod. Tento dynamický přístup poskytuje biologické základy pro skutečnou výchovu ke zdraví.
Obsah základních znalostí
Při pohybu orgány fungují společně.
Kontrakce a koordinovaná uvolnění svalů zajišťují pohyby, které závisejí na způsobu rozmístění a upnutí svalů na kostech.
Kosti – rigidní orgány jsou spojovány klouby (kloubní vazy, kloubní chrupavka, kloubní maz – usnadňují jejich posun).
Funkce svalů je řízena centrálním nervstvem (mozek, mícha a nervy).
Pohyb může odpovídat vnější stimulaci, přijaté smyslovými orgány. Příslušná informace je přenášena do mozku (CNS) pomocí nervů.
Návyky zdravé životosprávy přispívají k dobré funkci nervového i pohybového aparátu.
Dobré držení těla a tělesná cvičení umožňují harmonický vývoj pohybových orgánů. Konzumace nebo absence některých látek (např. při dopingu nebo požívání alkoholu), resp. únava ovlivní nervový systém nebo poruší jeho funkci.
Příklady aktivit:
Kompetence:
Obsah základních znalostí
Změny funkce jednotlivých orgánů se provádějí pomocí krve.
Svaly – bohatě prokrvené orgány, krev je stále zásobuje živinami a kyslíkem a odvádí CO2. Stejné změny jsou uskutečňovány ve všech orgánech těla. Příjem kyslíku a odvádění CO2 do a ze svalů závisí na jejich činnosti.
V plicích dochází k obohacování krve kyslíkem a k vylučování CO2.
Příjem kyslíku a výdej CO2 je usnadněn velkým povrchem plicních alveol a bohatým cévním zásobením.
Nadechování je umožňováno stlačováním a uvolňováním plic pomocí pohybů hrudního koše.
Škodlivé látky, hojné v životním prostředí, porušují dýchací soustavu. Některé z nich způsobují vážné choroby.
Využitelné živiny se neustále zpracovávají v trávicí soustavě.
Přeměna přijímané potravy se uskutečňuje v trávicí soustavě.
Úspěšná činnost trávení je usnadňována pomocí žvýkání a pomocí peristaltických pohybů.
Výživné látky se ze střev do těla rozvádějí pomocí krve.
Zdravý chrup a pravidelná strava podporují funkci trávicí soustavy a normální aktivitu všech orgánů.
Krevní oběh zajišťuje pozvolné změny na orgánové úrovni.
Krev proudí v cévách, žilách a vlásečnicích a tvoří uzavřený systém.
Krev je v těle poháněna srdcem – dutým svalem, rozděleným na 4 části, pravidelně se stahujícím.
Správné fungování kardiovaskulárního systému je podporováno tělesnou aktivitou; přejídání a stres jsou původci kardiovaskulárních chorob.
Přehled aktivit:
Kompetence:
MV:
Ve věku, kdy žáci vstupují do la classe 5e, jsou již částečně seznámeni s tímto učivem. Většinu informací jim předá rodina, důležité poznatky objevují také sami (při vstupu do puberty, ve filmech a rozhovorech s ostatními lidmi). Výuka je koncipována podobně jako předchozí část, učivo je opatřeno jednoduchým základem pro snadné porozumění probíraným jevům. Učivo lze probírat na konci la classe 5e nebo v la classe 4e. Podle věku, stupně zralosti a očekávání žáků může učitel učivo týkající se lidské reprodukce doplnit. Důležitou součástí jsou výklady o smysluplnosti plánování narození dítěte a o nemocích přenášených pohlavním stykem (AIDS apod.). Informace z tohoto tematického celku budou doplněny v la classe 3e. Učivo bude také zařazeno v les classes 4e a 3e ve výuce plánované sexuální výchovy. Profesor biologie spolupracuje podle možností se zdravotníky.
Obsah základních znalostí
Člověk v pubertě se stává schopným reprodukce.
Během puberty se objevují sekundární pohlavní znaky, začínají pracovat pohlavní orgány a dochází ke změně osobnosti.
U mužů je produkce pohlavních buněk nepřetržitá, u žen cyklická až do období menopauzy.
Varlata produkují spermie, vaječníky vajíčka.
V každém cyklu (28 dní) vaječník uvolňuje vajíčko a zároveň roste vnitřní stěna dělohy.
Pokud vajíčko není oplozeno, vnitřní stěna dělohy se odlupuje.
Lidský zárodek pochází z oplozené vaječné buňky. Je pokračováním pohlavního styku.
Pohlavní orgány dovolují realizovat pohlavní styk a produkují gamety.
Zárodek se zahnízdí v děloze, lidský druh je živorodý.
Změny mezi plodem a matkou jsou uskutečňovány placentou a pupeční šňůrou. Na počátku devátého měsíce je dítě při porodu vypuzováno děložními stahy.
Příklady aktivit:
Kompetence:
MV:
Učivo se omezuje na dvě tematické oblasti: dýchání a reprodukce. Směřuje ke třem cílům:
a) dosáhnout zobecnění příslušných poznatků;
b) ukázat, jak biodiverzita odpovídá různým prostředím;
c) vysvětlit vliv člověka na přítomnost a rozmístění živých organismů a zdůraznit lidskou odpovědnost v této oblasti.
Tento tematický celek připravuje žáky k lepšímu pochopení myšlenky evoluce. S výukou lze začít v la classe 5e (Dýchání a obsazování prostředí) a dokončit ji v la classe 4e (Pohlavní rozmnožování a stálost druhů v prostředí). Pro doplnění učiva lze provádět i praktická cvičení. Druhy, se kterými se žáci setkají, jsou zařazovány do systému, který byl vyučován v la classe 6e.
Obsah základních znalostí
U rostlin je jako u živočichů dýchání tvořeno příjmem kyslíku a vylučováním CO2.
U mnoha živočichů je dýchání zajišťováno pomocí dýchacích orgánů (plíce, žábry, tracheje), které mají společné jemné stěny a rozsáhlý povrch výměny.
Dýchací pohyby živočichů zajišťují obnovování vzduchu nebo vody na kontaktu s dýchacím povrchem.
Rozdílné dýchací soustavy a také přídatné dýchací orgány umožňují organismům obývat rozdílná prostředí.
Dýchání je zajišťováno pomocí: plic, trachejí (suchozemští živočichové, vodní živočichové); žaber (většina vodních živočichů).
Vlastnosti prostředí určují podmínky dýchání, a způsobují tak i rozmístění živých organismů.
Teplota má vliv na obsah plynů, resp. kyslíku ve vodě.
Rostliny přispívají k okysličování prostředí.
Člověk ovlivňuje kvalitu a rovnováhu prostředí změnami podmínek (teplota, škodliviny, vegetace) a mění tím i podmínky dýchání.
Příklady aktivit:
Kompetence:
Obsah základních znalostí
Každé rozmnožování vrcholí oplozením. Tím vzniká oplozená buňka, která je původem nového jedince.
Rozmnožování umožňuje druhům trvalou nepřetržitou existenci.
Samčí a samičí gamety mohou být produkovány dvěma rozdílnými jedinci nebo stejným jedincem.
Chování jedinců a atraktivnost gamet upřednostňuje oplození.
Vztahy existují mezi způsobem rozmnožování a místem života organismů.
Vnější oplození se uskutečňuje zpravidla ve vodním prostředí a doprovází ho velký počet spermií a vajíček.
Vnitřní oplození, viviparie, ochrana vajíček a mláďat je zajišťována na zemi, nejlepší forma rozmnožování.
Podmínky prostředí ovlivňují počet rozmnožování, a tak i vývoj populací.
Lepší stav, resp. kvalita prostředí upřednostňuje či znemožňuje rozmnožování.
Přítomnost člověka, rozložení škodlivin, biologický boj; pomocí rozmnožování se rovněž ovlivňuje rovnováha mezi druhy.
Příklady aktivit:
Kompetence:
MV:
Tato část představuje žákům metody používané v geologii. Žáci se zabývají konkrétními projevy a činnostmi na zemském povrchu, které se projevují různými změnami povrchu Země v čase za spolupůsobení se živými organismy, tak aby pochopením současných jevů dovedli vysvětlit i jevy v geologické minulosti. Učivo o zdrojích surovin a jejich nebezpečí a učivo o životním prostředí může být tématem laboratorních prací žáků. Učivo tohoto tematického celku může být také rozděleno na konec la classe 5e a začátek la classe 4e.
Obsah základních znalostí
V krajině můžeme pozorovat interakce mezi horninami, vodou, vzduchem, rostlinami a člověkem.
Horniny jsou nejčastěji pokryté půdou, vegetací a někdy i zásahy člověka.
Horniny a jejich složky podléhají na zemském povrchu rozkladu anebo jsou rozpouštěny vodou jako hlavním činitelem: podle svých vlastností (dispozice, uspořádání částí, lámavost) jsou více či méně odolné účinkům vody; rostlinstvo se podílí na rozrušování hornin.
Rozpad hornin řídí uspořádání sypkého materiálu, spojených částic, které se hromadí na místě a podílejí se na vzniku půdy nebo jsou přenášeny transportními činiteli.
Na rozpouštění horninových částic se podílejí vodní roztoky.
Hlavně zdroje vody a jiní transportní činitelé jsou odpovědní za erozi a široce působí na utváření krajiny.
Sedimentární horniny jsou "archivy" dovolující rekonstrukci prvků dávných krajin.
Nové horniny vznikají z materiálů vzniklých erozí: zanechávané částečky pomocí transportních činitelů dávají vznik uloženinám nebo detritickým sedimentům; jiné sedimenty mohou vznikat vylučováním roztoků (tento jev je upřednostňován činností organismů); následkem zpevnění se nezpevněné sedimenty stávají zpevněnými sedimentárními horninami; přemístění minulých jevů v pozorování současné krajiny poskytuje rekonstrukci některých prvků v dávné minulosti.
Zkameněliny jako zbytky nebo stopy života v minulosti přinášejí informace o podmínkách života.
Nahromadění sedimentů poskytuje nepřetržitě možnou rekonstrukci vývoje krajiny nebo náhlých událostí (eventů).
Geologické prostředí opatřuje lidstvu zdroje surovin.
Materiál je využíván buď přímo, anebo po průmyslovém zpracování podle daných možností.
Využití podzemních surovinových zdrojů je prováděno podle typu ložiska, jeho využitelného obsahu, technologických a zejména ekonomických možností.
Nerostné suroviny vznikaly během milionů let a jsou neobnovitelné. Jejich využití musí být spravováno podle předpokládaného vyčerpání zásob.
Člověk je odpovědný za své životní prostředí.
Respekt k vegetaci; stavba technických děl zaručujících zpomalení stékání a umožňujících vyhnout se degradaci půdy, zpomalovat erozi a předcházet záplavám.
Lidské činnosti mohou znečišťovat vodu.
Příklady aktivit:
Kompetence:
Obsah základních znalostí
Zemětřesení je výsledkem mohutných projevů (zlomů) v hlubinách zemské kůry; navenek se projevuje deformacemi zemského povrchu.
Stálé pnutí hornin vyústí v jejich náhlé protržení: ohnisko zemětřesení; od ohniska se zemětřesení šíří pomocí zemětřesných vln; zemětřesné vlny se registrují seizmografem a následně jsou vyhodnocovány.
Zemětřesení se často vyskytuje v některých pásmech na zemském povrchu.
Zemětřesení vzniká zejména podél oceánských hřbetů, horských pásem a hlubokomořských příkopů.
Vulkanismus je zakončen vylitím lávy na zemský povrch.
Projevy vulkanické činnosti jsou emise plynů a lávy, výbuchy úlomkovitého pevného materiálu.
Magma je roztavená kapalina o malém objemu v několikakilometrové hloubce.
Podle složení magmatu rozdělujeme erupce na několik typů o různé viskozitě lávy (omezit se jen na dva typy erupcí).
Etapy chladnutí magmatu – jeho podpovrchové ztuhnutí, kdy se vytváří sklo nebo krystaly, dává vznik vyvřelým horninám.
Struktura horniny uchovává patrné stopy podmínek tuhnutí magmatu.
Aktivní sopky jsou na Zemi rozloženy nepravidelně, a to jak na kontinentech, tak i v oceánech.
Vulkanická stavba na kontinentech se vyskytuje okolo Pacifiku nebo podél dlouhých zlomů.
Osní části hřbetů oceánského dna jsou vyplněny bazaltem.
Přítomnost hornin nebo starých vulkanických pásem dokazuje vulkanickou činnost v minulosti.
Aktivita planety představuje nebezpečí pro člověka.
Geologické nebezpečí je definováno zhodnocením daného reálného nebezpečí geologických jevů a pravděpodobností fenoménů, jako jsou zemětřesení, vulkanismus, sesuvy apod.
Člověk se zabývá: zjišťováním rizik a studiem jejich příčin; předpovídáním těchto rizik (vědecká kontrola rizikových míst, přizpůsobení konstrukcí, výchova a vzdělávání populace).
Příklady aktivit:
Kompetence:
MV:
V předchozím tematickém celku, věnovaném vulkanismu a zemětřesení, žáci získali přehled o vnitřních geologických procesech. Nyní by si měli osvojit veškeré souvislosti týkající se vnitřní činnosti Země. Učivo je prezentováno jednoduchým a přístupným způsobem, některé jevy jsou ovšem ponechány stranou: například ty, které se týkají stavby Země.
Obsah základních znalostí
Vnější část Země je tvořena pohybujícími se deskami.
Obnovování a charakter zemětřesení spolu s projevy vulkanické činnosti dovolují vymezit zemské desky.
Rozdíly mezi rychlostmi zemětřesných vln v hloubkách dovolují rozlišovat rigidní litosféru a méně rigidní astenosféru.
Zemská kůra jako základní součást litosféry je tvořena z velké části granitem, který je obsažen v pevninské kůře. Oceánská kůra je tvořena bazalty. Peridotit vytváří základ litosféry i astenosféry.
Litosférické zemské desky se pohybují rychlostí několika cm za rok. Materiál zemských desek se tvoří na oceánských hřbetech, odtud je roztahován a následně mizí na konvergentním rozhraní.
Energie zemských desek pochází z vnitřku Země.
Zvyšováním teploty s hloubkou se projevuje tato energie.
Významná složka energie vychází z rozpadu radioaktivních prvků v hlubinách Země.
Pohyby desek přetvářejí litosféru.
Tyto pohyby zaručují pohyb kontinentů, vznik a zánik oceánů.
Srážka desek na konvergentním rozhraní způsobuje pružné a lámavé deformace litosféry (ohyb, pokles) a způsobuje vznik pásemných pohoří.
Příklady aktivit:
Kompetence:
MV:
Původ sedimentárních hornin, spojený s rekonstrukcí dávných krajin, byl již probírán. V tomto tematickém celku jsou rozvedeny vztahy mezi historií Země a dějinami života. Učivo zahrnuje: a) vysvětlení evoluce, na kterou byli žáci připravováni zejména v la classe 6e (učivo o dědičnosti organismů) a v centrálním cyklu; b) ukázání vzájemné souvislosti mezi geologickým vývojem a mezi biologickým vývojem – je zde zdůrazněna důležitost času v geologii. Učivo obsahuje jednoduché definice geologických ér a geologických period.
Obsah základních znalostí
Historie života je charakterizována vývojem a obnovováním druhů organismů.
V geologickém záznamu druhy mizí a znovu se objevují.
Skupiny organismů se vyvíjely během period, ustupovaly a vymíraly.
Druhy se přeměňovaly v druhy nové a všechny formy vznikaly společně.
Nový druh představuje společnou organizaci a novou charakteristiku vzhledem k bývalému danému předchozímu druhu.
Přítomnost mezičlánků posiluje myšlenku vývojové linie mezi skupinami.
Evoluční strom shrnuje předpokládané příbuzenství mezi druhy a skupinami se společným hypotetickým předkem.
Země vznikla přibližně před 4,5 miliardami let. Vývoj – snížení povrchové teploty, vytvoření prvních vodních ploch – dovolil vzniku života přibližně před 1 miliardou let.
Geologické události určovaly zemský povrch, který deformoval prostředí a také podmínky života. Měnilo se pokrytí Země rostlinstvem.
Geologické změny a vývoj živých forem byl použit pro rozdělení geologických ér a geologických period.
Příklady aktivit:
Kompetence:
Hlavní pojmy z oblasti genetiky poznali žáci již v předešlých třídách (druh, oplození…). Znalosti genetiky dovolují výklad o jednotnosti druhu a jedinečnosti každé lidské bytosti. Genetika bude znovu probírána v následujících tematických celcích a bude využita pro pochopení souvislostí. Mechanismy mitózy a meiózy a výklady o DNA nejsou v programu. Učivo o prevenci vzniku nemocí sem vnáší výchovnou složku. Žáci jsou připraveni na učivo poslední části vyučovacího programu, které v sobě zahrnuje odpovědnost v oblasti zdraví.
Obsah základních znalostí
Každý jedinec představuje vlastnosti druhu s rozdílem, jenž je pro něj vlastní. To je výsledek exprese genů a vlivu životních podmínek.
Vlastnosti, které se nalézají v dalších generacích, jsou vlastnosti dědičné.
Životní podmínky mohou přeměňovat tyto vlastnosti a tyto vlastnosti nejsou dědičné.
Chromozomy jsou přenašeči genetického programu. Jsou stále přítomné v buněčném jádru a pozorovatelné během buněčného dělení.
Člověk má 23 párů chromozomů, z nichž je jeden pár tzv. pohlavních chromozomů.
Buňky organismů s výjimkou gamet obsahují stejný počet chromozomů.
Buněčné dělení: je zahajováno zdvojením každého ze 46 chromozomů; oddělováním chromozomů se do každé z dělících se buněk dostane 23 párů chromozomů.
Chromozomy nesou geny a ty určují dědičné vlastnosti.
Geny určují rozdílné vlastnosti, vyjádření genu – alela.
V buňce gen existuje ve dvou exemplářích – je umístěn ve stejné pozici na každém z chromozomálních párů.
Buňky obsahují pro stejný gen 2 alely, totiž 2 rozdílné alely. Exprimovat se může jen jedna z nich.
Každá buňka obsahuje společnou genetickou informaci jedince, jež je exprimována zčásti.
Každý jedinec vzniklý pohlavním rozmnožováním obsahuje jedinečnou genetickou informaci.
Během tvorby gamet obdrží každá gameta polovinu počtu chromozomů (u člověka 23). Při oplození vajíčka spermií je do nového jedince vložena polovina chromozómů od otce a polovina od matky.
Pohlavní rozmnožování vytváří náhodně novou genetickou informaci.
Příklady aktivit:
Kompetence:
Tato část programu uvádí žáky do problematiky pochopení obranných reakcí organismu před antigeny z okolí. Základní znalosti, respektive pojmy jsou převzaty z běžných životních situací. Nejde jen o výčet nemocí, učivo se soustřeďuje na imunitní systém jako celek. Rozvinuté znalosti a pojmy vytvářejí přírodovědný základ, jenž je nutný pro hlubší a lepší porozumění léčbě a prevenci nemocí. Učivo také předkládá úvahy o individuální a kolektivní odpovědnosti za lidské zdraví. Výklad učitele může zahrnovat i následující témata: očkování, podávání séra, antibiotika, historie objevů v lékařské praxi.
Obsah základních znalostí
Organismus je stále vystaven možnosti průniku částic vyskytujících se v jeho prostředí.
Mnoho mikroorganismů je stále v kontaktu s organismem; některé do něj přecházejí kůží nebo sliznicí a způsobují infekci. Mikroorganismy se přenášejí vzduchem, vodou, věcmi, krví anebo pohlavním stykem.
Viry způsobují buněčné infekce, bakterie ve vnitřním prostředí produkují toxiny.
Nebezpečí infekce je limitováno zánětem a využíváním antiseptik. Vhodná antibiotika ničí patogenní bakterie.
Používání prezervativu umožňuje bojovat proti nakažení pohlavními chorobami, zejména AIDS (SIDA).
Organismus stále určuje přítomnost cizorodých látek svým imunitním systémem a bojuje proti nim s různou úspěšností.
Orgány imunitního systému se podílejí na imunitních reakcích – kostní dřeň, lymfatické uzliny, brzlík, slezina; leukocyty, fagocytující buňky, lymfocyty.
Lymfocyty: lymfocyty B – produkují protilátky v krvi, séropozitivní schopné zachycovat antigeny a ničit je; lymfocyty T – ničí antigeny nebo viry.
Některé z lymfocytů si vytvářejí imunologickou paměť, jež je pak rychleji využita při pozdějším účinku antigenu na organismus.
Vrozená nebo získaná ztráta imunity ovlivňuje imunitní systém.
Produkce obranných buněk v krevní dřeni může selhávat.
Virus HIV, způsobující onemocnění AIDS (SIDA), napadá lymfocyty T, ve kterých se množí a způsobuje jejich zánik. Tyto lymfocyty pak nejsou schopny působit proti běžným onemocněním.
Vysvětlení léčby vyplývá ze znalosti funkce imunitního systému.
Očkování dovoluje organismu získat preventivní a trvalou imunitu proti určitým mikroorganismům.
Séroterapie poskytuje protilátky produkované živými organismy, je příčinou rychlé, ale krátkodobé imunity.
Příklady aktivit:
Kompetence:
V la classe 5e učivo obsahovalo úvod do vztahů mezi funkcemi organismu a výživou. V la classe 3e je učivo o funkcích organismu prohloubené, obsahuje změny těchto funkcí v závislosti na prostředí a učivo o buněčném metabolismu. Žáci se učí o fungování organismu při činnosti a během odpočinku, o metabolismu a vylučování odpadních produktů. Učivo je pro žáky motivující. Znalosti anatomie a fyziologie orgánů a orgánových soustav získané v la classe 5e jsou znovu systematicky probírány a posilovány. Učivo se opírá o získané poznatky z fyziky a chemie (atomy, molekuly, chemické reakce, stavba látek). Informace o energetické složce sem nejsou zahrnuty; toto učivo bude probíráno ve fyzice. Četná propojení mezi SVT a FCH umožňují výměny mezi učiteli těchto předmětů – oběma předmětům jsou společné fyziologické vztahy člověka a prostředí. Tento tematický celek obsahuje také výchovnou složku týkající se výživy.
Obsah základních znalostí
Chod organismu a změny vnějších podmínek jsou ve vztahu k buněčné aktivitě.
Funkce organismu závisí na specializovaných buňkách tvořících orgány.
Buňky potřebují pro svou funkci a obnovu látky a energii. Změny mezi organismy a vnějšími podmínkami umožňují uspokojovat tyto potřeby a odstraňovat odpadní látky.
Trávení je zajišťováno absorpcí živin z potravy.
Během trávení jsou vysokomolekulární látky rozloženy na nespecifické nízkomolekulární látky pomocí trávicích enzymů.
Konec trávení se nachází v trávicí trubici; výsledné malé molekuly jsou základními živinami: glukóza, aminokyseliny, karboxylové kyseliny, voda, vitaminy, ionty; vysokomolekulární látky typu celulózy jsou nestravitelné.
Živiny jsou vstřebávány v trávicí trubici a odváděny krví a lymfou.
Buňka využívá výživné látky zčásti pro tvorbu energie, zčásti pro tvorbu dalších látek.
Volná energie je užita pro chod buňky a zčásti se uvolní ve formě tepla.
Podle genetické informace buňky z přijatých živin vyrábějí nové molekuly potřebné k jejich funkci a k jejich obnovování. Asimilace.
Buněčné reakce produkují vodu a odpadní látky – močovinu, kyselinu močovou, CO2.
Krev a lymfa přenáší živiny a kyslík a odvádí odpadní látky.
Krev je složena z plazmy a z krvinek. Plazma a lymfa utvářejí vnitřní prostředí.
Kyslík je přijímán v plicích plicními alveolami a je přenášen pomocí hemoglobinu v červených krvinkách.
Živiny se vstřebávají v tenkém střevě a jsou rozváděny krví a lymfou.
Odpadní látky buněčné aktivity jsou přenášeny plazmou do vnějšího prostředí: CO2 plícemi, močovina a kyselina močová vylučovací soustavou; moč vzniká filtrací v ledvinách.
Lymfa je prostředníkem mezi buňkami a krví.
Znalosti živin (energií a látek) dovolují sestavit vyváženou potravu. Racionální denní výživa určuje množství potřebné potravy.
Pravidelnou dávku potravy a vyvážené množství jejích složek určuje racionální výživa. Kvalitativní i kvantitativní potřeby mohou být uspokojeny rozdílným potravním chováním, jež je závislé na chuti, kulturních návycích a používaných potravinách.
Přebytky cukru a tuků mohou způsobovat onemocnění (obezita, cukrovka, kardiovaskulární choroby).
Nedostatky některých živin (vitaminů, iontů a aminokyselin) jsou odpovědné za některé nemoci.
Příklady aktivit:
Kompetence:
Poprvé se učivo nervové soustavy probíralo v centrálním cyklu. La classe 3e na to učivo navazuje – ukazuje, jak se pomocí nervové soustavy zachycuje tok různých informací z prostředí. Žáci si na této úrovni musejí uvědomit vztah mezi motorikou a senzitivitou. Je také završen výklad o stavbě a funkci nervové soustavy. Učivo dále obsahuje informace o smyslové soustavě (specifika podnětů, receptorů; přenos pomocí nervových drah); nervová dráha není součástí programu. Žáci jsou připraveni ke vstupu do lycea, kde se probírají biochemické aspekty funkce nervové soustavy. Tato část programu poskytuje žákům rovněž přírodovědné základy pro výchovu ke zdraví a odpovědnosti s ohledem na reálné nebezpečí (toxikomanie, alkoholismus, prodloužená agresivní světelná a sluchová stimulace). Učivo souvisí s programem předmětu FCH v centrálním cyklu i v la classe 3e.
Obsah základních znalostí
Organismus neustále přijímá informace o různých fyzikálně-chemických podmínkách prostředí.
Činnost receptorů se váže ke smyslovým orgánům a je spouštěna pomocí specifických stimulů, jež vyprovokují vytvoření nervových drah.
Šíření nervových drah do mozku se děje dlouhými nervovými vlákny, která začínají receptorem.
Senzitivita a motorika jsou projevem mozku, respektive jeho mozkové kůry.
Vnímání prostředí uvádí v činnost mozková centra, kde končí nebo začínají nervové dráhy.
Nervové spoje přenášejí signály mezi různými částmi mozku a vytvářejí paměť.
Efektory obdrží signál z mozku pomocí nervových drah.
Šíření nervových signálů probíhá podél nervových vláken a je řízeno mozkem.
Mozek je citlivý a křehký orgán, jeho funkce je podřízena přísným požadavkům.
Smrtí mozku končí život jedince.
Mozek je velmi citlivý na nedostatek kyslíku a glukózy.
Některé chemické látky, příliš mnoho světla a hluk poškozují jeho funkci.
Nervové signály jsou zpracovávány a přenášeny speciálními buňkami – neurony.
Neurony mezi sebou komunikují synapsemi za pomocí nervových přenašečů.
Léčiva (trankvilizéry, antidepresiva) fungují na úrovni nervových přenašečů a synapsí, způsobují změny nálady a chování.
Drogy fungují na této úrovni a jejich působení je nebezpečné, vážně poškozují vztahy mezi člověkem a jeho okolím.
Příklady aktivit:
Kompetence:
Výchova a vyučování k odpovědnosti za své zdraví a za životní prostředí je předmětem závěrečné části vyučovacího programu la classe 3e. Prohlubující učivo environmentální výchovy zde buduje přírodovědné základy v oblasti individuální i společenské ochrany zdraví a odpovědnosti za životní prostředí. Jsou zde zahrnuty jen skutečnosti důležité z hlediska života občana, učivo je zaměřeno na kvalitu životního prostředí, hospodaření s přírodními zdroji a přírodním bohatstvím a na prevenci před rozšiřujícími se globálními problémy. Poslední část učiva se zabývá bioetickými problémy a úvahami, které se připojují k učivu občanské výchovy (l´education civique). Boj proti přenosným pohlavním chorobám, jako je AIDS, je zařazen v 2. části.
Obsah základních znalostí
Společnost jako taková i každý občan jednotlivě nese odpovědnost za své zdraví.
Solidarita společnosti v otázkách zdraví.
Kolektivní opatření umožňují předcházet infekčním chorobám.
Některé infekční choroby se rychle šíří ve velkém počtu jedinců a vyvolávají epidemie. Jiné nemoci se projevují téměř stále stejným způsobem v určitém území – endemie.
Společnost povinným očkováním bojuje proti šíření infekčních onemocnění.
Techniky a metody dovolující mít či nemít děti.
Techniky oplození: asistovaná reprodukce; jak umělé oplození in vitro dává šanci sterilnímu páru možnost mít děti.
Za určitých podmínek může žena podstoupit dobrovolné přerušení těhotenství, ale pod lékařskou kontrolou.
Díky darovaným orgánům a darované krvi mohou být zachráněny lidské životy.
Možnosti transplantace orgánů.
Transfuze krve je možná jen za podmínek, při kterých nedochází k aglutinaci krvinek.
Lidstvo a každý občan nese odpovědnost za životní prostředí v celoplanetárním měřítku, což je také zárukou jeho zdraví.
Kontrola obrovského přísunu plynů – výsledků lidských činností; dokázat jejich vlivy a účinky na zdraví a životní prostředí: CO2, CH4 způsobují skleníkový efekt, NOx, SO2, SO3 zvyšují lokální kyselost dešťů, jiné plyny poškozují ozonovou vrstvu; přízemní ozon významně ovlivňuje životní prostředí a zdraví.
Pozornost nadměrnému vymírání živočichů a rostlin: je způsobeno změnami životních podmínek; pro zachování genetického dědictví je nutné vyhýbat se poškozování biodiverzity.
Pro všechny tyto části je toto učivo spojováno s občanskou výchovou vyučovacího programu la classe 3e – etické otázky (bioetika)
Příklady aktivit:
Kompetence:
Vyučovací program SVT ve francouzských collèges se rozložením učiva celkem výrazně liší od bývalého vzdělávacího programu Základní škola. Od bývalých programů Národní škola a Občanská škola se liší méně, shoduje se s nimi v pojetí některých kompetencí i v celkovém pojetí učiva. Obsah učiva SVT je mnohem více rozvolněn a žákům je učivo vysvětlováno na jednoduchých příkladech. To, co si mají žáci odnést do vyššího sekundárního vzdělávání, je obsaženo ve výše uvedených kompetencích.
Srovnáme-li obsah toho, co by měl žák umět, když opouští nižší sekundární vzdělávání ve Francii a u nás, zjistíme, že český žák na tom bude lépe, pokud jde o faktické znalosti a pojmy, naopak francouzský žák toho bude co do faktických znalostí zřejmě znát mnohem méně, ale pravděpodobně bude lépe připraven nabyté znalosti obhajovat a diskutovat o nich.
Trendy našich bývalých vzdělávacích programů, zvláště Národní a Občanská škola, se ve svých cílech a záměrech přibližují záměrům jednotlivých kompetencí vyučovacího programu SVT ve Francii.
Z čeho se můžeme od francouzských kolegů poučit při tvorbě našeho školního vzdělávacího programu? Důležitý je především zvýšený ohled na samostatnou aktivitu a tvořivost žáků a snaha žáky nepřetěžovat. Toto je zvláště patrné při praktických činnostech, kterých je daleko více než u nás. Inspirativní jsou i některé aspekty sexuální výchovy a větší důraz na region, ve kterém daná škola sídlí. Najde se samozřejmě mnoho dalších příkladů, ale to už je věcí osobního pohledu na danou problematiku.
Cílem tohoto překladu a velmi stručného srovnání je podat námět k zamyšlení zejména kolegům – učitelům z praxe při jejich vytváření školních výukových programů, respektive ŠVP ZV (případně ŠVP ekvivalentních ročníků víceletých gymnázií), dále pak všem biologicky a geologicky orientovaným metodikům, didaktikům, koordinátorům i vedoucím pracovníkům ve školství, případně současným studentům učitelství přírodopisu, biologie, geologie.
V současné době (2011) je i v našich ŠVP ZV kladen větší důraz na užívání tzv. klíčových kompetencí. Z daného textu vyplývá, že po srovnání s francouzským programem a naším RVP ZV již není podstatný rozdíl.
*) MV – mezipředmětové vztahy **) NB – Ministerstvo školství (National Bureau)
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025