Odborné články Základní vzdělávání Mediální výchova v praxi – I. Jak fungují média – 1. Média a jejich využití v praxi
Odborný článek

Mediální výchova v praxi – I. Jak fungují média – 1. Média a jejich využití v praxi

6. 9. 2011
Základní vzdělávání
Autor
Ing. Petr Hlavatý

Anotace

Studie „Mediální výchova v praxi“ a její jednotlivé články si kladou za cíl uvést čtenáře do problematiky světa médií a komunikace pohledem z praxe. V na sebe navazujících textech se postupně čtenář seznámí s fungováním jednotlivých druhů médií, reklamy, komunikace a agentur, které za veškerými způsoby tvorby a přenosu sdělení směrem k jeho recipientovi stojí.

1.  Úvod – média a jejich využití v praxi

Svět médií je velmi obsáhlý a postupně se rozrůstá o další formy přenosu informací. Cyklus článků Mediální výchova v praxi chce přiblížit žákům i učitelům roli a fungování médií v praxi tak, jak je využívají například mediální či reklamní agentury.  Postupně se čtenář bude moci seznámit s jednotlivými médii, jejich prostředím
i následným využitím možností komunikace, které poskytuje.

Primární úlohou médií je přenášet informaci od jejího autora k jejímu adresátovi. Mají také za úkol bavit. Ať už se budeme zabývat tiskem, rozhlasem nebo televizí, každý z těchto komunikačních kanálů se vyznačuje různými vlastnostmi, jež je činí méně či více vhodnými například pro reklamní sdělení dané cílové skupiny. Existuje také hned několik způsobů jak reklamu v médiích realizovat a i samotná reklama má mnoho podob. Které druhy médií (nejen včetně těch klasických a nových) na českém mediálním trhu existují a jak je lze využít v praxi, postupně představíme v  jednotlivých článcích.

Média lze, s ohledem na využívání reklamními agenturami, rozdělit dle účinnosti. První místo určitě patří televizi. Reklamním sdělením umístěným v tomto druhu média lze totiž během okamžiku zasáhnout širokou masu diváků. Na druhém místě se již po velmi dlouhou dobu drží bezpochyby rozhlas. Vstoupil do našich domovů již v první polovině dvacátého století (v roce 1923 začal vysílat Český rozhlas Radiojournal) a po dlouhou dobu byl, po periodickém tisku, nejdůležitějším mediátorem, který veřejnost informoval o aktuálním dění doma i ve světě. Jako v televizi, lze i v rozhlase využívat několika způsobů komunikace reklamního sdělení k posluchačům – jeho konzumentům. Inzerce v tisku zažila svůj „boom“ ve dvacátých letech. Od té doby patří tištěná média / periodika k nejspolehlivějším nosičům reklamního sdělení a inzerce v předních českých denících je stále důkazem prestiže a solventnosti společností (pokud nebereme v potaz inzertní plochy vyplněné reklamními sděleními různých „přeprodejců“ rádoby zdravotních pomůcek a pánví se „zaručeně nepřilnavým povrchem“, ačkoliv ani těmto subjektům se jejich úspěch upřít nedá).

Dalším, v současnosti velmi prosperujícím a rozrůstajícím se médiem jsou on-line deníky, zpravodajské servery nebo nová média přinášející informace z různých odvětví (například politika, automobilismus, kultura). K těmto zdrojům informací má člověk přístup, kdykoliv chce a potřebuje. Tím se on-line a nová média stávají nepřetržitým „chrličem“ reklamních sdělení a jejich inzertní prostory jsou velmi dobře propracované. Reklama ale někdy potřebuje i konkrétnější způsob svého přenosu ke spotřebiteli a elektronickými či tištěnými médii možnosti inzerce zdaleka nekončí. Svět médií se neustále rozrůstá o nové řady informačních či reklamních nosičů, kterým se postupně budeme věnovat.

Média je tedy možné využít mnoha způsoby a k různým účelům. Je třeba si uvědomit, že v současné době lze v některých typech médií jen těžce rozlišit, co je jejich „autorské sdělení“ a co reklama, jíž jsou také několikeré druhy. Reklama se čím dál více prolíná s běžným zpravodajstvím a redaktorskou prací, a proto je třeba být jako čtenář, ale i jako redaktor nebo PR manažer opatrný a obezřetný, protože tak jako v jiných odvětvích, i v mediálním a reklamním prostředí existují a platí etické kodexy, které by měly být dodržovány. Pokud už se stane, že nějaký z vyjmenovaných subjektů nějaké z pravidel poruší, následují nepříjemná rozhodnutí a sankce. S konkrétními příklady a nejdůležitějšími body etického kodexu se rovněž  seznámíme.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Ing. Petr Hlavatý
Komentář recenzenta
Jedná se o vstupní motivační text k cyklu článků, který má jednoduhchým, způsobem přiblížit fungování médií v běžné praxi z pohledu těch, kteří je musí ke své práci využívat. INFO PRO ZVEŘEJNĚNÍ: Doporučuji, aby úvod byl zveřejněn společně s dalšími texty, o kterých se zde mluví.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Téma článku:

Mediální výchova