Lekce č. 1
Čas – 45 min
Přípravná část: přichystání pomůcek, nástrojů, učebny (židle kolem stolu), demonstrační karty (kam pojedeme ? – do lesa, do hor, k moři, domů, ...; karty si můžeme i sami vyrobit nebo vymyslet vlastní), obrázky smajlíků, rytmické nástroje – Orfovy nástroje, bubny, ozvučné trubice, foto karty - je vhodné si připravit fotografie vlaků, Prahy atd. (viz píseň níže).
Úvodní a přivítací část (ohlašující zvuk – zvonek, triangl)
Přivítání v kruhu – učitel se ptá, jak se žák cítí (znázornění mimikou, gestem, obrázkem smajlíka; sám předvede-vyjádří, např. smích, ...).
Aktivní část:
Rytmizace spojená s pohybovým projevem
Začínáme vsedě kolem stolu – rytmická deklamace textu:
Jede, vláček jede, motají se kola, kampak asi jede. Kdo to zavolá? (Někdo zavolá kam?. – Žáci vybírají z připravených karet – do lesa, do hor, k moři, domů, ...).
Poté se žáci na volném prostranství seřadí do zástupu, pochodují po kruhu, motají rukama – napodobí pohyb kol vlaku. Učitel i žáci opakují text. Na pokyn: Kdo to zavolá? ukáže učitel na jednoho žáka a ten vybere kartu a zavolá kam?. Všichni se přidají s výkřikem podle obrázku na kartě. Počet karet – 4, postupně se vyřazují.
Nácvik písně Rychlík jede do Prahy
Učitel zazpívá, případně zahraje písničku.
Návodné otázky: O čem se v písni zpívá? Odkud kam jede vlak? Staví někde?
Nácvik melodie na různé slabiky – la, mo, ta.
Rychlík jede do Prahy
Z Opavy, z Opavy, rychlík jede do Prahy,
G7 C7
nikdo nemá obavy, jestli dojede.
C7
Nestaví, nestaví, vůbec nikde nestaví,
G7 C
kdo se mu postaví, toho zajede.
Am E7 Am E7
Mašinka vesele na cestu si píská,
C G7 C G7
strojvůdce topiči mastné vlasy víská.
Kdo s nima pojede, větru, dešti ujede,
pěkně se projede a na čase získá.
(Mládek, Ivan)
Hra na tělo, vokalizace, melodizace, hra s nástroji:
Rytmická cvičení: hra na tělo
Hra na rytmické nástroje:
Učitel rozdá žákům rytmické nástroje – Orfovy nástroje, bubny, ozvučné trubice. Žáci jsou rozděleni do skupin, sedí v kruhu – stejné nástroje by měly být u sebe. Učitel (dirigent) postupně vybízí jednotlivé žáky k hraní – každý z nich má možnost se krátce rytmicky vyjádřit. Následuje činnost řízená učitelem:
Závěrečná část
Rozloučení: zhodnocení lekce
Probereme, co si pamatujeme z hodiny, co se nám líbilo a nelíbilo (vyjádření pomocí karet), jak jsem se cítil.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.