V oblasti středního vzdělávání probíhá kurikulární reforma, která spočívá v nahrazování učebních dokumentů, které byly schvalovány podle dřívějších předpisů, rámcovými vzdělávacími programy (dále jen RVP). Vydávání RVP v oblasti středního vzdělávání bylo zahájeno v roce 2007 a ukončení se předpokládá v roce 2010.
Vydávání RVP je doprovázeno jejich legalizací v nařízení vlády o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, dále jen nařízení vlády č. 689/2004 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání.
Toto nařízení vlády se vydáváním novel v počtu 5 od roku 2004 stalo poměrně nepřehledné a z těchto důvodů se přikročilo k vydání nového nařízení vlády. Vydání nového nařízení vlády doporučily také pracovní skupiny Legislativní rady vlády ČR.
Dalším důvodem vydání nového nařízení vlády bylo schválení novely zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, dále jen školský zákon, v roce 2009, které umožnilo vznik samostatné soustavy oborů vzdělání nástavbového studia.
Neméně důležitým důvodem vydání nového nařízení vlády byla potřeba zvýraznit a zpřehlednit soustavu oborů vzdělání a výrazně oddělit soustavu oborů vzdělání, ke kterým Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, dále jen ministerstvo, v minulých letech schvalovalo učební dokumenty a které jsou z důvodů kurikulární reformy postupně utlumovány od oborů vzdělání, ke kterým byly vydány RVP.
Nové nařízení vlády o soustavě oborů vzdělání obsahuje obory vzdělání v oblastech základního, středního a vyššího odborného vzdělání včetně oborů speciálního vzdělávání a oborů vzdělání konzervatoří. |
Obsahuje obory vzdělání, ke kterým byly v minulých letech schvalovány učební dokumenty v oblastech základního, středního a vyššího odborného vzdělávání, obory vzdělání v oblastech základního a středního vzdělávání, ke kterým byly vydány rámcové vzdělávací programy i obory vyššího odborného vzdělávání, ke kterým byly nově akreditovány vzdělávací programy podle v současné době platného školského zákona.
Soustava oborů vzdělání byla připravena odbornými útvary ministerstva ve spolupráci s Výzkumným ústavem pedagogickým a Národním ústavem odborného vzdělávání.
Problematiku týkající se onemocnění nebo zdravotních obtíží pro účely stanovení podmínek zdravotní způsobilosti uchazeče ke vzdělávání připravily odborné útvary Ministerstva zdravotnictví ČR.
Text celého článku naleznete v příloze.
Materiál byl poskytnut zdarma Nakladatelstvím Dr. Josef Raabe, s. r. o.,
|
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.