Odborné články Předškolní vzdělávání Pohádka o třech medvědech
Odborný článek

Pohádka o třech medvědech

18. 4. 2007
Předškolní vzdělávání
Autor
Jana Mlynková

Anotace

Prostřednictvím klasické pohádky a hračky medvídka pomáháme adaptovat se na nové prostředí v mateřské škole, snažíme se rozvíjet dialog mezi učitelkou (medvídkem) a dítětem. Vedeme děti k tomu, aby navazovaly hezký vztah ke kamarádovi, pomáhaly si, komunikovaly spolu

Vzdělávací nabídka:

  • Připravujeme výstavku donesených plyšových medvědů - rozhovor o nich (jaký je, od koho je, jaké má jméno).
  • Stavíme domečky pro medvídky, povídáme si, co dělají medvědi v zimě, co dělají ostatní zvířátka (děti nosí listy z vycházky do pelíšků), jak můžeme zvířátkům pomoci my, domky porovnáváme velikostně, hodnotíme, učíme se říkanku, modulujeme hlas:

    Brum, brum, brum, medvěd staví dům,
    nejdřív stěny, potom střechu,
    pak zaleze do pelechu.
    Brum, brum, brum, ó to bude dům.

    Obrázek
    1. Obrázek

  • Jsme v "divadle" - pozorně posloucháme pohádku "O třech medvědech", učitelka hraje maňáskové divadlo, pohádku si opakujeme při přiřazování obrázků na magnetické tabuli (didaktická pomůcka).
  • Kreslíme pohádku - starší děti, dbáme na správné držení pastelky, pomoc učitelky při kresbě "zvířecí" figury, upozorňujeme na odlišné velikosti medvědů.
  • Kreslíme (doplňujeme) na vystřižené medvědy obličej, drápky, vybíráme nejmenšího/největšího tátu (mámu, Míšu), porovnáváme.
  • Cvičíme v lese - cvičení motivované pohádkou, Tánino zabloudění, pohyb mezi překážkami (Polykarpova stavebnice, stromy, lana apod.), jejich zdolávání (větve, kopečky - molitanová bedna).
    Obrázek
    2. Obrázek

  • Cvičíme s medvědem - mazlení, domečky, chování na rukou, běh, poskoky, relaxace, usínání plyšáků.
    Obrázek
    3. Obrázek

  • Ve třídě vyhledáváme stejné předměty, nebo na ně během dne upozorňujeme (zvířátka, talířky, auta, mašinky, kamarádi, židličky, příbory apod.), určujeme jejich velikost, "měříme", umisťujeme do kroužků.
  • Prohlížíme si "medvědí" knížky (naučné i pohádkové), obrázky (např. kolik váží ten největší, lední medvědi, co mají rádi), některé děti vymýšlí medvědí příběhy (na lehátku).
  • Návštěva obrovského medvěda - 1,5 m, poměřujeme s ostatními medvědy, s dětmi, s paní učitelkou, zkoušíme, kdo ho unese, jakou máme sílu (vhodná motivace - špenát k obědu).
  • Nalepujeme postýlky, misky, lžíce (dle velikostí) tátovi, mámě, Míšovi, a vytváříme tak medvědí rodinku na barevném papíře, odměnou je želatinový Méďa v téže barvě.
  • Komunikační kruh s medvídkem, pochvala dětí, hladíme svého kamaráda i medvídka, vyslovujeme (šeptáme) svá přání kamarádovi.
  • Co bych chtěl Méďovi ve školce ukázat - děti se orientují nejen ve třídě a v šatně, ale i po celé budově.
  • Odměňujeme všechny plyšové kamarády medailí a dokonce i různými "tituly" - nejchlupatější, nejhezčí, největší, nejmenší, nejupovídanější, nejveselejší apod. Děti samy rozhodovaly o odměněném.
  • Vycházka do Podstrání - medvědí les; Jak Máša zabloudila? - běh mezi stromy, přes překážky, v zástupu apod.

Další náměty pro starší děti:

  • dokreslování druhé půlky medvěda;
  • využití metodických listů - karty velký x malý;
  • sestavování rozstříhaného obrázku medvěda (puzzle);
  • manipulace s Méďou - procvičení pojmů (nad, pod, v, mezi, vedle apod.);
  • sluchová hra "Ztracený Méďa";
  • improvizační cvičení "Medvědí tanec";
  • Labyrint - hledáme cestu pro Táňu.
Hodnocení dětí

Dětem se pohádková témata líbí, pohádky jsou jim blízké a motivačně vhodné k získávání dalších dovedností, poznatků a postojů. Medvídek byl dobře zvolen jako prostředek k usnadnění postupné adaptace v novém prostředí, napomohl při rozvíjení komunikace mezi učitelkou a dětmi, zapojoval děti do nabízených činností. Vybízel ke spolupráci dětí, utužoval pocit sounáležitosti se skupinou. Všechny děti, k mému milému překvapení, přinesly svého domácího plyšového medvídka, ba dokonce s jedním musel tatínek přijet autem, neboť byl tak veliký, že se nám málem nevešel do dveří. Děti si s medvídky hrály, povídaly, mazlily se, cvičily, stavěly jim domečky. Účastnily se rády dalších a dalších činností motivovaných Méďou, přijímaly nové poznatky, byly zvídavé a plně prožívaly každý den se svým kamarádem. Odměnou všem medvědům byla medaile, dětem zase pocit radosti z vykonaného, prožitého a nepochybně i medvědí rodinka s malým bonbónkem (doma prý zahrají pohádku mamince a Tomášek ji vyzkouší z rozeznávání velikostí medvědů). Mou odměnou byly neplačící děti, které se do školky těšily, byly to děti "v pohodě", začaly si spolu hrát, komunikovat.

Realizace projektu

Nabízené činnosti byly vybírány s přihlédnutím k věkovým zvláštnostem dětí. Byla zohledněna i velká emocionalita tříletých dětí. Pohádka se líbila, děti soustředěně poslouchaly, dobře se orientovaly ve třídě při hledání předmětů, poznaly, co je malé a velké, zapamatovaly si text, spojovaly ho s pohybem. Pohádku vytvořily nalepováním věcí k medvědí rodince (s technikou lepení se některé teprve seznamovaly), správně přiřadily velikosti. Podařilo se zapojit do nabízených činností i děti nesmělé, ostýchavé. Hračka je pro děti tohoto věku hodně důležitá z hlediska jejich psychické pohody a pro nás skvělá pomůcka, jak děti nenásilně vtáhnout do činností a usnadnit jim tak tuto velkou změnu v jejich životě zvládnout.

Obrázek
4. Obrázek



Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • soustředěně pozoruje, zkoumá, objevuje, všímá si souvislostí, experimentuje a užívá při tom jednoduchých pojmů, znaků a symbolů
  • Předškolní vzdělávání
  • Komunikativní kompetence
  • ovládá řeč, hovoří ve vhodně formulovaných větách, samostatně vyjadřuje své myšlenky, sdělení, otázky i odpovědi, rozumí slyšenému, slovně reaguje a vede smysluplný dialog
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • ve skupině se dokáže prosadit, ale i podřídit, při společných činnostech se domlouvá a spolupracuje; v běžných situacích uplatňuje základní společenské návyky a pravidla společenského styku; je schopné respektovat druhé, vyjednávat, přijímat a uzavírat kompromisy

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Organizace prostorová:

Školní třída