Odborný článek

Pilná jako včelička

9. 4. 2007
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Ludmila Bílková

Anotace

Příspěvek je námětem na zábavné a aktivní pojetí tématu včel a jejich života. Z žáků se stanou včeličky, které si zahrají hru, vyplní pracovní list, ve skupině pracovní list zkontrolují a seznámí se s praktickými ukázkami souvisejícími s včelím společenstvem.

V následujícím textu nabízím námět na zábavné a aktivní pojetí tématu včel a jejich života. Z žáků se stanou včeličky, které si zahrají hru, vyplní pracovní list, ve skupině pracovní list zkontrolují a seznámí se s praktickými ukázkami souvisejícími s včelím společenstvem.

Motivace (10 min)

V samotném úvodu označíme zápěstí každého žáka barevným papírem. Potom přistoupíme k zadání úkolu:

Co znamenají jednotlivé barvy?

Tipy žáků a správná odpověď budou řečeny až v závěrečné části druhé hodiny. Zvolené 3 barvy odpovídají 3 základním členům dospělých včel ve společenstvu - královně, dělnicím a trubcům. Poměr jednotlivých barev ve třídě by měl tedy odpovídat jejich poměru ve skutečné kolonii (např. třída s 25 žáky: jedna královna, šest trubců, zbytek dělnice).

Od této chvíle se z třídy stává skupina včel. Jejich "práce" začíná kratičkou pětiminutovou hrou. Žáci si šátkem zaváží oči, rozestavíme je rovnoměrně po celé ploše třídy (vyplatí se změnit klasické rozestavění lavic třeba v rozestavění do písmene U). Jeden žák (učitelem vybraný tak, aby o tom nikdo jiný nevěděl) si šátek sundá, vybere si místo a v tichosti vyčkává na svém místě. Po startu se začínají všichni pohybovat a bzučet (žádné jiné zvuky nejsou dovoleny). Úkolem ostatních je najít jednoho nebzučícího žáka postávajícího stranou, přestat bzučet a v klidu se k němu připojit. Hra končí ve chvíli, kdy jsou všichni nashromážděni kolem první tiché včeličky a nikdo již nevydává žádné zvuky.

Práce s pracovním listem (25 min)

V druhé fázi se žáci na chvíli vrátí do lavic, dostanou zadání práce s pracovním listem. Pracovní list může každý vyučující vytvořit podle vlastního vkusu. Já jsem vymyslela netradiční pracovní list, který odpovídá duchu celé dvouhodinové aktivity. Jeho základem je velmi zjednodušený obrázek včely, u jejíchž jednotlivých tělesných částí jsou otázky, na které by žáci měli odpovědět. Odpovědi napíší právě do těch jednotlivých částí těla včely. Pro zodpovězení otázek dáme žákům k dispozici pracovní texty, které rozvěsíme rovnoměrně po celé třídě či možných prostorách kolem třídy. Pro zvýšení pozornosti při práci s pracovními texty můžeme některé z nich vyvěsit dvakrát, obsah zachováme, jen je formálně odlišíme (např. změnou typu písma).

Pro samostatnou práci si stanovíme pravidla:

  • Každý pracuje samostatně, podle vlastního tempa.
  • Při práci nemluvíme se spolužáky ani jinak nerušíme své okolí.
  • Dodržíme stanovený časový limit (15 min).

Před započetím práce společně projdeme jednotlivé otázky v pracovním listu, abychom se ujistili, že jim všichni žáci rozumí.

Reflexe práce s pracovním listem (25 min)

Pracovní listy jsou vyplněny, žáci se vrátí zpět do svých lavic. V předposlední fázi následuje reflexe zpracování pracovních listů. Ta proběhne ve skupinkách po třech účastnících - žáci si vzájemně sdělují své vypracované odpovědi na otázky, popřípadě připisují informace, které je ještě zajímají a sami si je nezapsali. Učitel je v této fázi (stejně jako v předchozích) pozorovatelem, koordinátorem práce a případně radí při nejasnostech.

Pro celkovou názornost můžeme nabídnout k prohlédnutí (dle vybavení školy) různé včelí modely, nástěnné plakáty, obrázky v encyklopediích, ukázku usušené sbírky včelího společenstva či jiné dostupné včelí produkty (svíčky, propolis, voskové pláty).

Pro úplné zpracování obrázku včely na pracovním listu zadáme žákům ještě poslední kratičký úkol a tím zakončíme tuto část: žáci mají vybarvit tělo včely podle jejího skutečného zbarvení a do vodorovných pruhů napsat přídavná jména charakterizující tento druh hmyzu.

Závěrečná část (10 min)

V závěrečné fázi nás čeká objasnění barevného označení zápěstí žáků. Žáci jsou v lavicích seskupeni podle barev a diskutují o možných příčinách barevného rozdělení. Po správném rozřešení následuje společná kontrola vypracovaných otázek v pracovním listu. Může probíhat podle barevného rozdělení, každá skupina popíše "vlastní život". Na úplný závěr si poslechneme přídavná jména charakterizující včely a pracovní list nalepíme do sešitu.

Přílohy:
Pracovní texty
Obrázek včely

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
48.83 kB
PDF
Obrázek včely
pdf
157.23 kB
PDF
Pracovní texty

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Ludmila Bílková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Rozvoj schopností poznávání

Organizace řízení učební činnosti:

Frontální, Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída, Specializovaná učebna

Nutné pomůcky:

Barevné papíry, izolepa, šátky na oči, pracovní listy, pracovní texty