Odborné články Gymnaziální vzdělávání Rozhovory s obrazy/ Galerie jako otevřený prostor inspirace/ František Vízner a Otto Prutscher
Odborný článek

Rozhovory s obrazy/ Galerie jako otevřený prostor inspirace/ František Vízner a Otto Prutscher

21. 9. 2011
Gymnaziální vzdělávání
Autor
Mgr. Jitka Petřeková

Anotace

Tvůrčí dílny pro pedagogy v Moravské galerii v Brně jsou přímým a živým dialogem s originály uměleckých děl. Jednotlivá setkávání probíhají u vybraných děl ve stálých expozicích i aktuálních výstavách formou dialogů a výtvarných interpretací a slouží pedagogům jako inspirace v jejich vlastní pedagogické činnosti. Společným tématem bude sklo a design napříč stoletími. Výtvarnou interpretací se prolnou dvě umělecká díla. Dílo secesního autora Otto Prutschera s dílem současného autora, skláře Františka Víznera.

 

Otto Prutcher/Moravská galerie v Brně
Obr. 1 Otto Prutscher, Číše, 1907, čiré bezbarvé a barevně vrstvené sklo, broušené/ Moravská galerie v Brně
Autor: expozice Užité umění a design Moravské galerie Brně
František Vízner/Moravská galerie v Brně
Obr. 2 František Vízner, Váza, 1985, brusem tvarované křišťálové sklo/ Moravská galerie v Brně
Autor: expozice Užité umění a design Moravské galerie Brně

Rozhovory s obrazy/galerie jako otevřený prostor inspirace / František Vízner a Otto Prutscher

Obr. 3 Rozhovory s obrazy/ Galerie jako otevřený prostor inspirace / František Vízner a Otto Prutscher
Autor: Mgr. Jitka Petřeková

Rozhovory s obrazy/galerie jako otevřený prostor inspirace / František Vízner a Otto Prutscher

Obr. 4 Rozhovory s obrazy/ Galerie jako otevřený prostor inspirace / František Vízner a Otto Prutscher
Autor: Mgr. Jitka Petřeková

Komentář k fotografiím: Fotogragfie zachycují pohled do expozice a pedagogy, kteří na vystavená díla nahlížejí „kukátky“.

Východiska: Rozhovory s obrazy často koncipuji k cyklu Dostaveníčko, který je v Moravské galerii zajímavým dialogem uměleckých děl. Jedná se o intervence, čili zásahy do stálých expozic, které patří k oblíbeným metodám muzea umění a jimiž lze úspěšně rozšířit vnímání, nastolit nová témata a v neposlední řadě problematizovat povahu samotného žánru. Pod vedením kurátorů Moravské galerie v Brně tak vzniká cyklus uměleckých děl na návštěvě, který se odehrává souběžně ve všech stálých expozicích MG (moderního a současného, starého a užitého umění), v nichž si vždy na čas dají dostaveníčko díla z jiných sbírek galerie.

Cíle: Společným tématem bude sklo a design napříč stoletími. Výtvarnou interpretací se prolnou dvě umělecká díla. Dílo secesního autora Otto Prutschera s dílem současného autora, skláře Františka Víznera.

Klíčová slova: užité umění, design, sklo, transparentnost, průhledy, forma, interpretace, tvar, geometrie, dynamika, světlo, dekor, ornament, prostor, otvor, kruh, čtverec.

Časová dotace: 120 minut

Dialog: V úvodu vždy představím krátce autory a jejich zařazení do uměleckohistorického kontextu, jejichž díla jsou východiskem dialogu a výtvarné interpretace. Dále probíhá dialog s pedagogy přímo nad představovanými díly formou kladených otázek, prostřednictvím kterých se dialog odvíjí.

František Vízner (nar. 1936) – patří k výrazným osobnostem českého sklářského umění. Za svůj přínos českému designu byl v letošním roce uveden do síně slávy cen Czech Grand Design 2009. Stěžejním konceptem jeho tvorby je hledání ideálních forem založených na základních geometrických tvarech a jejich variacích. Skleněnou hmotu Vízner tvaruje brusem a záměrně ponechává ve svém matovém povrchu. Vystavený objekt (váza) je novým přírůstkem do sbírky skla Moravské galerie v Brně.

Otto Prutscher (1880–1949) – kolekci broušených pohárů, vyznačujících se tvarovou čistotou a geometrickým dekorem, navrhl vídeňský architekt Otto Prutscher pro obchodní dům E. Bakalowits & Söhne v roce 1907. Spolu s dalšími návrhy Wiener Werkstätte byly realizovány šumavskou sklárnou Josef Meyr’s Neffe v Adolfově u Vimperka, která vynikala prvotřídní kvalitou skloviny i jejím zušlechtěním. V následujících letech naznaly Prutscherovy poháry mezi objednavateli velké obliby, a tak byly vyráběny i v rozpracovaných variantách, někdy též s použitím malovaného dekoru.

Otázky:

  • Jaké shodné formální (tvarové) rysy najdeme na předložených dílech, čím jsou si díla podobná?
  • Jaké jsou spojující prvky geometrického secesního dekoru v číších Otto Prutschera a Vázách – objektu Františka Víznera?
  • Jakým způsobem jsou v obou dílech zachyceny geometrické tvary?
  • Jaký pohled se vám nabízí prostřednictvím „kukátek“?
  • Jakými plošnými výtvarnými technikami lze znázornit transparentní materiál, jakým je sklo?

Výtvarná interpretace: Váza – objekt (brusem tvarované křišťálové sklo) Františka Víznera obohatila v rámci cyklu Dostaveníčko stálou expozici užitého umění a designu, konkrétně secesní sál. Dílo se tak ocitá v konfrontaci s vystavenými díly Otto Prutschera ve stylu geometrické secese. Prolnutí rozdílných stylů a směrů nabízí celou škálu interpretačních přístupů.  Jedním ze způsobů, jak nahlížet na dílo i na interpretaci samotnou, je princip tzv. „kukátek“. Jedná se o specificky perforovanou plochu (A3) pomocí čtyř otvorů stejného průměru, které jsou volně rozmístěny na ploše. Skrze ně je možné nahlížet na vystavená díla. Charakter této pomůcky vychází z vystavené vázy Františka Víznera (čtyři kruhové otvory) a zároveň odkazuje ke geometrické secesi a k jejímu základnímu prvku, jakým je krychle.

Dalším z kroků je zhotovení geometrického ornamentu – matrice na pás papíru, pomocí níž je možné za použití grafitového prášku (pigmentu) ornament přenášet a násobit. Vše se odehrává na ploše s kukátky. Dané otvory je možné využít jako součást vznikajícího tvaru – objektu – vázy. Dalším způsobem lze využít „kukátka“ jako svébytnou matrici a pomocí otvorů vytvářet dekor, ornament apod. na jiný formát papíru. Progresy je možné tvar dokreslit, případně vystřihnout.

Výtvarný materiál: pásy papíru (na matrici ornamentu), nůžky, připravené perforované archy, grafitový prášek (pigment), fixativ, tupovací štětce, lepenka nebo klasický výkres, progresa.

Poznámka a doporučení: Je vhodné pro výuku žáků využít reprodukce uměleckých děl, a to i způsobem, kdy pedagog sám zvolí díla napříč staletími, která tak konfrontuje vedle sebe. Pomocí reprodukcí je výběr děl mnohem širší. Ale myslím, že setkání s originály děl je mnohem více motivující, pestřejší a objektivnější. V této ukázce vycházím z daných možností Moravské galerie v Brně. Jednotlivé sbírky galerie jsou umístěny v různých budovách. I proto je v Moravské galerii v Brně zaveden cyklus Dostaveníčko, z něhož vychází tato aktivita (výtvarná interpretace). V galerijním prostředí není možné použití náročnějších technik, proto jsou často výtvarné interpretace omezeny jen na přípravné skici apod. 

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
43.95 kB
Dokument
Rozhovory s obrazy/ Galerie jako otevřený prostor inspirace/ František Vízner a Otto Prutscher - poznámkový list

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Jitka Petřeková
Komentář recenzenta
Článek obrací pozornost k formálním znakům užitého umění. Design je obecně oblastí, kterou běžná výtvarná výchova často opomíjí. Cenné je i oživení prostoru galerie a jeho využití pro tvůrčí práci.

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Gymnázium
  • Kompetence občanská
  • rozšiřuje své poznání a chápání kulturních a duchovních hodnot, spoluvytváří je a chrání
  • Gymnázium
  • Kompetence komunikativní
  • s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu
  • Gymnázium
  • Kompetence k učení
  • své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, využívá je jako prostředku proseberealizaci a osobní rozvoj

Mezioborove presahy:

  • Odborné vzdělávání
  • 68-42-L/51 Bezpečnostně právní činnost
  • Speciální vzdělávání - středně těžké mentální postižení
  • Hudební výchova 2. stupeň

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová, Individuální

Organizace prostorová:

Exkurze, Školní třída

Nutné pomůcky:

Vhodné jsou reprodukce uměleckých děl.