Domů > Odborné články > Předškolní vzdělávání > Jak jsme přišli na svět
Odborný článek

Jak jsme přišli na svět

22. 6. 2011 Předškolní vzdělávání
Autor
Iveta Burešová

Anotace

Tento blok byl zařazen k nadcházejícímu Svátku matek. Je zaměřený na rodinu, zejména maminku.

Cíl

Mít povědomí o tom, jak dítě přichází na svět a jak se o něj po narození starat (s přihlédnutím k věku dětí).

Nabízené činnosti:

Než přijde děťátko na svět:

  • Obrázky vývoje – rostlina, kuře. Řazení dle posloupnosti, nalepování obrázků na pruh papíru, vybarvování.
  • Poslech příběhu pro předškolní děti z knihy MUDr. Karla Bečky Jak jsme přišli na svět.
  • Prohlížení obrázků, encyklopedií na téma: jak dítě přichází na svět.
  • Hra se slovy – tvoření mužského a ženského příjmení podle obrázků (hruška, lopata, jahoda...): po svatbě.
  • Poslech písničky z CD Pavla Nováka Jak jsme přišli na svět – rozhovor o textu: Jak to bylo v písničce?
  • Hra Na těhulky – děvčata s overbaly pod tričky. Chlapci hrají tatínky, starají se o maminku (rozhovory o tom, jak se chovat k těhotným maminkám, co se smí a nesmí).
  • Tatínkové pomocí stetoskopu (trychtýř) poslouchají srdíčko děťátka.
  • Příprava na narození miminka – vyhledávání obrázků: co všechno potřebuje miminko.
  • Kresba tuší, kolorovaná temperovou barvou: u maminky v bříšku
Maminky těhulky

1. Maminky-těhulky
Autorka fotografií: Iveta Burešová

Poslech srdíčka děťátka
2. Poslech srdíčka děťátka
Autorka fotografií: Iveta Burešová
U maminky v bříšku

3. U maminky v bříšku
Autorka fotografií: Iveta Burešová

U maminky v bříšku
4. U maminky v bříšku
Autorka fotografií: Iveta Burešová

Narození miminka:

  • Zpíváme ukolébavky, připravujeme postýlku pro miminko, vymýšlíme jméno.
  • Prohlížíme si fotografie přinesené z domova: když jsem se narodil.
  • Grafomotorický cvik – dolní oblouk: houpání miminka.
  • Staráme se o miminko – koupání, přebalování panenky, cvičení s panenkou.
Narození miminka
5. Narození miminka
Autorka fotografií: Iveta Burešová
Koupání
6. Koupání
Autorka fotografií: Iveta Burešová
Utírání
7. Utírání
Autorka fotografií: Iveta Burešová
Přebalování
8. Přebalování
Autorka fotografií: Iveta Burešová

Reflexe

Tento blok jsme realizovali ve smíšené třídě dětí 3–7letých. Děti si prakticky vyzkoušely, jak je třeba se starat o miminko, než se narodí i po jeho narození. Následoval blok Moje maminka směřovaný ke Svátku maminek.

Literatura a použité zdroje

[1] – BEČKA, Karel. Jak jsme přišli na svět. 3. vydání. Praha : Avicenum, zdravotnické nakladatelství, 1985. 72 s. ISBN 08-033-85.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od recenzenta

Tým RVP.CZ
22. 6. 2011
Téma článku je zajímavé.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Klíčové kompetence:

  • Předškolní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • má elementární poznatky o světě lidí, kultury, přírody i techniky, který dítě obklopuje, o jeho rozmanitostech a proměnách; orientuje se v řádu a dění v prostředí, ve kterém žije
  • Předškolní vzdělávání
  • Činnostní a občanské kompetence
  • zajímá se o druhé i o to, co se kolem děje; je otevřené aktuálnímu dění
  • Předškolní vzdělávání
  • Sociální a personální kompetence
  • dětským způsobem projevuje citlivost a ohleduplnost k druhým, pomoc slabším, rozpozná nevhodné chování; vnímá nespravedlnost, ubližování, agresivitu a lhostejnost