Nahrazují integrované bloky výchovné složky?
Odpověď >>
Musí být vzdělávací obsah zpracován podle věkových skupin?
Odpověď >>
Je vzdělávací obsah (cíle, činnosti a očekávané výstupy) uvedený v RVP PV povinný, resp. závazný?
Odpověď >>
Nahrazují integrované bloky výchovné složky?
Ano. A zároveň proměňují i pedagogický styl, formy a metody práce. Uspořádání vzdělávací nabídky do integrovaných bloků a jejich realizace na základě činnostního učení nahrazuje dříve uplatňovaný systém uspořádání "učiva" do výchovných složek a jeho "probírání" v řízených zaměstnáních. Integrované bloky umožňují přirozeně skloubit základní požadavky na vzdělávání dětí předškolního věku: umožňují nabízet dětem různorodé činnosti a příležitosti, které spojuje společné dítěti blízké a srozumitelné téma; vycházejí z přirozených vzdělávacích potřeb dětí; respektují potřebu dětí osvojovat si poznatky i dovednosti v reálných souvislostech a umožňují jim vidět smysl toho, čemu se učí; učí děti tomu, co si mohou vyzkoušet a následně pak použít a uplatnit v životní praxi a v dalším učení. Tento způsob je pro děti přirozený a uchopitelnější, než přeskakování z jedné věci na druhou.
Musí být vzdělávací obsah zpracován podle věkových skupin?
V žádném případě nemusí. Ani v RVP PV není vzdělávací obsah zpracován do tří ročníků (resp. věkových skupin), a to v důsledku toho, že mateřská škola, v souladu se školským zákonem a RVP PV, nepracuje na základě postupných ročníků. Pokud to však škole bude vyhovovat, pochopitelně tak učinit může.
Je vzdělávací obsah (cíle, činnosti a očekávané výstupy) uvedený v RVP PV povinný, resp. závazný?
Záleží na tom, zda se ptáme na učitelku, nebo na dítě. Pro dítě není závazné nic (nejde o povinné vzdělávání ani o dosažení určitého stupně vzdělávání). Formulované výstupy jsou pouze orientační a dítě jich nemusí dosáhnou v uvedené kvalitě. Záleží na jeho individuálních potřebách a možnostech, k jaké úrovni ve kterých činnostech dospěje. Co se týče pedagoga, pro něho je RVP PV závazný. Povinná je tedy vzdělávací nabídka: činnosti formulované v RVP PV by měl dětem nabídnout, vzdělávací cíle by měl ve své práci sledovat.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.