Odborný článek

RVP PV obecně

7. 3. 2007
Předškolní vzdělávání
Autor
VUP Praha

Anotace

Časté dotazy - RVP PV obecně.

Nahrazují integrované bloky výchovné složky?
Odpověď >>

Musí být vzdělávací obsah zpracován podle věkových skupin?
Odpověď >>

Je vzdělávací obsah (cíle, činnosti a očekávané výstupy) uvedený v RVP PV povinný, resp. závazný?
Odpověď >>


Nahrazují integrované bloky výchovné složky?
Ano. A zároveň proměňují i pedagogický styl, formy a metody práce. Uspořádání vzdělávací nabídky do integrovaných bloků a jejich realizace na základě činnostního učení nahrazuje dříve uplatňovaný systém uspořádání "učiva" do výchovných složek a jeho "probírání" v řízených zaměstnáních. Integrované bloky umožňují přirozeně skloubit základní požadavky na vzdělávání dětí předškolního věku: umožňují nabízet dětem různorodé činnosti a příležitosti, které spojuje společné dítěti blízké a srozumitelné téma; vycházejí z přirozených vzdělávacích potřeb dětí; respektují potřebu dětí osvojovat si poznatky i dovednosti v reálných souvislostech a umožňují jim vidět smysl toho, čemu se učí; učí děti tomu, co si mohou vyzkoušet a následně pak použít a uplatnit v životní praxi a v dalším učení. Tento způsob je pro děti přirozený a uchopitelnější, než přeskakování z jedné věci na druhou.

Musí být vzdělávací obsah zpracován podle věkových skupin?
V žádném případě nemusí. Ani v RVP PV není vzdělávací obsah zpracován do tří ročníků (resp. věkových skupin), a to v důsledku toho, že mateřská škola, v souladu se školským zákonem a RVP PV, nepracuje na základě postupných ročníků. Pokud to však škole bude vyhovovat, pochopitelně tak učinit může.

Je vzdělávací obsah (cíle, činnosti a očekávané výstupy) uvedený v RVP PV povinný, resp. závazný?
Záleží na tom, zda se ptáme na učitelku, nebo na dítě. Pro dítě není závazné nic (nejde o povinné vzdělávání ani o dosažení určitého stupně vzdělávání). Formulované výstupy jsou pouze orientační a dítě jich nemusí dosáhnou v uvedené kvalitě. Záleží na jeho individuálních potřebách a možnostech, k jaké úrovni ve kterých činnostech dospěje. Co se týče pedagoga, pro něho je RVP PV závazný. Povinná je tedy vzdělávací nabídka: činnosti formulované v RVP PV by měl dětem nabídnout, vzdělávací cíle by měl ve své práci sledovat.

Autor
VUP Praha

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024