Odborné články Základní vzdělávání Iniciativy ve vzdělávání - Média tvořivě
Odborný článek

Iniciativy ve vzdělávání - Média tvořivě

2. 3. 2007
Základní vzdělávání
Autor
Helena Jiráková

Anotace

Projekt Média tvořivě je zaměřen na didaktickou podporu učitelů v průřezovém tématu mediální výchova a na podporu redakcí školních časopisů.

Jak název napovídá, jedná se o projekt, který má co do činění s médii, konkrétně s průřezovým tématem Mediální výchova, kterým se chceme zabývat z pohledu tvůrců.

Projekt Média tvořivě realizuje o. s. Aisis, partnerskými organizacemi jsou ZŠ Táborská Praha a Sdružení dětí a mládeže Horní Slavkov. Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy.

Cílovou skupinou jsou učitelé 2. stupně ZŠ a SŠ, kteří chtějí ve své výuce aplikovat prvky mediální výchovy či vyučovat mediální výchovu jako samostatný předmět. Dále je projekt určen redakcím školních časopisů (2. stupně ZŠ a SŠ) včetně učitelů, kteří tyto redakce vedou.

Hlavním cílem projektu Média tvořivě je didaktická podpora učitelů v oblasti průřezového tématu Mediální výchova a podpora redakcí školních časopisů.

Hlavními aktivitami projektu jsou: Semináře mediální tvorby, Semináře tvorby školního časopisu pro školní redakce, vydání metodické příručky pro učitele Jak ve škole využít média, překlad a úprava anglických publikací k výuce mediální výchovy.

Představení Seminářů mediální tvorby

Při tvorbě cílů a obsahu semináře jsme vycházeli z rámcových vzdělávacích programů, průřezového tématu Mediální výchova. Účastníci si v úvodu semináře sestaví cíle mediální výchovy a společně se podíváme na rámcové vzdělávací programy. Další části semináře budou zaměřené částečně na jednotlivá média (specifika práce) a částečně na obsahy médií: Umění, kýč a média, Fotografie, Zábava a internet, Televizní zpravodajství, Tištěné zpravodajství, Inzerce a reklama, Grafika, Politická komunikace, Média jako veřejná služba, Aktivní občanství, Závěr - prezentace domácí práce účastníků.

Metody výuky budou zážitkové a praktické. Součástí všech bloků bude pedagogická reflexe. Účastníci budou pracovat s technikou (fotoaparát, videokamera, grafický software), kterou chápeme jako prostředek, proto se naučí pouze její základní používání, které bude potřeba k daným úkolům.

Účastník si na semináři zkusí např. vytvořit článek do určitého časopisu, napsat poutavý inzerát, popis k fotografii, natočit reportáž. Následovat bude reflexe "mediální aktivity" (co jsem na své vlastní činnosti zjistil, např. čím jsem se snažil v článku, grafickém zpracování zaujmout cílovou skupinu, co od cílové skupiny očekávám, jak se mi dařilo být objektivní, jak jsem získával informace...) a pedagogická reflexe zaměřená na školu a výuku mediální výchovy s konkrétními žáky.

Představení seminářů Tvorby školního časopisu

Při koncipování těchto seminářů vycházíme ze zkušeností se soutěží školních časopisů Freinet, které organizovalo o. s. Aisis, a dále s organizováním Letních škol žurnalistiky, jež organizovalo Centrum nezávislé žurnalistiky. Tímto seminářem chceme podpořit redaktory školních časopisů, nabídnout jim možnost vzdělání v žurnalistických oborech i v samotném procesu tvorby časopisu ve škole. Seminář je připraven pro čtyři redakce školních časopisů (buď 2. st. ZŠ nebo SŠ) po pěti žácích s vedoucím učitelem. Učitelé budou mít samostatné workshopy zaměřené na vedení redakce školního časopisu.

Seminář se bude skládat ze společných částí - Představení svého časopisu, Jak na psaní zprávy, rozhovoru, reportáže, novinářská fotografie, etika novináře, Základy časopisové grafiky, Zpravodajství II aneb "Doplňkové" zpravodajské techniky (průzkumy, tabulky, dotazy na ulici apod.), Názory a komentáře (např. komentáře "veřejných" záležitostí ve škole apod.) - a volitelných workshopů - Jak zkvalitnit svůj časopis, Jak psát o kultuře, Jak napsat dobrý komentář, Úprava fotografie, Montáž stránky ("lay-out"), Fotoreportáže, Jak získávat finance na provoz časopisu, Jak připravit "hlavní téma", Jak napsat "otvírák"?, Jak na Interview s osobností?, Řízení redakce (týmu), Hledání dobrých studentských témat.

Součástí semináře budou i zážitkové aktivity na podporu týmu.

Více informací o projektu, včetně publikací týkajících se mediální výchovy, získáte na www.mediatvorive.cz.

Autor
Helena Jiráková

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024