Odborné články Základní vzdělávání Iniciativy ve vzdělávání - Tvořivá škola - Vzdělávací střediska činnostního učení v Praze
Odborný článek

Iniciativy ve vzdělávání - Tvořivá škola - Vzdělávací střediska činnostního učení v Praze

27. 2. 2007
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Čeněk Rosecký

Anotace

Projekt Tvořivá škola - střediska činnostního učení šíří moderní činnostní postupy učení, které vedou k dobrému a trvalému pochopení učiva a motivují žáky pro celoživotní učení. Cílem projektu je rozvoj logického myšlení, komunikace a sociálního cítění žáků. Projekt je zaměřen především na dobré zvládnutí učiva matematiky, fyziky, českého a anglického jazyka.

Projekt Tvořivá škola - střediska činnostního učení šíří moderní činnostní postupy učení, které vedou k dobrému a trvalému pochopení učiva a motivují žáky pro celoživotní učení. Cílem projektu je rozvoj logického myšlení, komunikace a sociálního cítění žáků. Projekt je zaměřen především na dobré zvládnutí učiva matematiky, fyziky, českého a anglického jazyka

Východiska projektu

Program Tvořivá škola staví na odkazu J. A. Komenského a české prvorepublikové reformní pedagogiky. Nejedná se o nový experiment, ale o předávání mnohaletou učitelskou praxí ověřených metod a postupů, které přispívají k dobrému zvládnutí učiva všemi žáky, rozvoji kompetencí a motivaci žáka k celoživotnímu učení.

Předmět projektu

Pedagogickým pracovníkům projekt pomůže s tvorbou a praktickou náplní nových rámcových školních programů a vede je k efektivnímu a radostnému způsobu výuky. Partnery projektu jsou aktivní inovující školy z Prahy 7, ZŠ Korunovační a ZŠ Strossmayerovo nám., dále ZŠ Na Dlouhém Lánu z Prahy 6, ZŠ Bří Venclíků a ZŠ K Dolům z Prahy 4, ZŠ Legerova z Prahy 2, pilotní FZŠ Chlupova z Prahy 5 a sdružení Jazykový klub se sídlem v Praze 2.

Obsah projektu

Projekt seznamuje s metodami činnostního učení, které vede k probouzení schopností žáků, k rozvoji jejich komunikace a logického myšlení. Základním principem programu je nabývání nových poznatků názorně, vlastní činností a prožíváním. K přednostem činnostního učení patří, že poskytuje zpětnou vazbu mezi učitelem a žákem, zobrazuje myšlení žáka - ukazuje dosaženou úroveň pochopení. Umožňuje sebekontrolu a sebehodnocení žáků a učí žáky interakci i spolupráci. Dává žákům možnost učivo dobře zvládnout a být si toho vědom a umožňuje jim tak zažívat ve výuce úspěch. Díky aktivnímu zapojení všech žáků do výuky vede k přirozené integraci žáků se speciálními potřebami učení. Žákům nadaným umožňuje rozvíjet se v souladu s jejich potřebami a zájmy.

Lektory programu jsou učitelé z praxe, kteří mají s činnostním učením dlouhodobé pozitivní zkušenosti.

Cíle a aktivity projektu

Klíčovou aktivitou projektu je založení 7 vzdělávacích středisek činnostního učení, kde budou následně zdarma probíhat ukázkové hodiny činnostního učení. Termíny ukázkových hodin naleznete na www.vzdelavani-ucitelu.cz. Dalšími aktivitami projektu je uspořádání 12 kurzů činnostního učení, uspořádání konference pro ředitele ZŠ, vydání publikace Malá didaktika činnostního učení, natočení metodického filmu Činnostní učení v 5. ročníku a příprava Modelového školního vzdělávacího programu pro 4. a 5. ročník ZŠ (Modelový program Tvořivá škola pro 1. - 3. ročník je již vytvořen).

Projekt Tvořivá škola - vzdělávací střediska činnostního učení v Praze je dvouletým projektem, který je podpořen z rozpočtu Evropského sociálního fondu, z rozpočtu Hlavního města Prahy a z rozpočtu ČR.

Více informací o projektu naleznete na www.tvorivaskola.cz.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Čeněk Rosecký

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024