Odborné články Základní vzdělávání Iniciativy ve vzdělávání - Tvořivá škola - Vzdělávací střediska činnostního učení v Praze
Odborný článek

Iniciativy ve vzdělávání - Tvořivá škola - Vzdělávací střediska činnostního učení v Praze

27. 2. 2007
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Čeněk Rosecký

Anotace

Projekt Tvořivá škola - střediska činnostního učení šíří moderní činnostní postupy učení, které vedou k dobrému a trvalému pochopení učiva a motivují žáky pro celoživotní učení. Cílem projektu je rozvoj logického myšlení, komunikace a sociálního cítění žáků. Projekt je zaměřen především na dobré zvládnutí učiva matematiky, fyziky, českého a anglického jazyka.

Projekt Tvořivá škola - střediska činnostního učení šíří moderní činnostní postupy učení, které vedou k dobrému a trvalému pochopení učiva a motivují žáky pro celoživotní učení. Cílem projektu je rozvoj logického myšlení, komunikace a sociálního cítění žáků. Projekt je zaměřen především na dobré zvládnutí učiva matematiky, fyziky, českého a anglického jazyka

Východiska projektu

Program Tvořivá škola staví na odkazu J. A. Komenského a české prvorepublikové reformní pedagogiky. Nejedná se o nový experiment, ale o předávání mnohaletou učitelskou praxí ověřených metod a postupů, které přispívají k dobrému zvládnutí učiva všemi žáky, rozvoji kompetencí a motivaci žáka k celoživotnímu učení.

Předmět projektu

Pedagogickým pracovníkům projekt pomůže s tvorbou a praktickou náplní nových rámcových školních programů a vede je k efektivnímu a radostnému způsobu výuky. Partnery projektu jsou aktivní inovující školy z Prahy 7, ZŠ Korunovační a ZŠ Strossmayerovo nám., dále ZŠ Na Dlouhém Lánu z Prahy 6, ZŠ Bří Venclíků a ZŠ K Dolům z Prahy 4, ZŠ Legerova z Prahy 2, pilotní FZŠ Chlupova z Prahy 5 a sdružení Jazykový klub se sídlem v Praze 2.

Obsah projektu

Projekt seznamuje s metodami činnostního učení, které vede k probouzení schopností žáků, k rozvoji jejich komunikace a logického myšlení. Základním principem programu je nabývání nových poznatků názorně, vlastní činností a prožíváním. K přednostem činnostního učení patří, že poskytuje zpětnou vazbu mezi učitelem a žákem, zobrazuje myšlení žáka - ukazuje dosaženou úroveň pochopení. Umožňuje sebekontrolu a sebehodnocení žáků a učí žáky interakci i spolupráci. Dává žákům možnost učivo dobře zvládnout a být si toho vědom a umožňuje jim tak zažívat ve výuce úspěch. Díky aktivnímu zapojení všech žáků do výuky vede k přirozené integraci žáků se speciálními potřebami učení. Žákům nadaným umožňuje rozvíjet se v souladu s jejich potřebami a zájmy.

Lektory programu jsou učitelé z praxe, kteří mají s činnostním učením dlouhodobé pozitivní zkušenosti.

Cíle a aktivity projektu

Klíčovou aktivitou projektu je založení 7 vzdělávacích středisek činnostního učení, kde budou následně zdarma probíhat ukázkové hodiny činnostního učení. Termíny ukázkových hodin naleznete na www.vzdelavani-ucitelu.cz. Dalšími aktivitami projektu je uspořádání 12 kurzů činnostního učení, uspořádání konference pro ředitele ZŠ, vydání publikace Malá didaktika činnostního učení, natočení metodického filmu Činnostní učení v 5. ročníku a příprava Modelového školního vzdělávacího programu pro 4. a 5. ročník ZŠ (Modelový program Tvořivá škola pro 1. - 3. ročník je již vytvořen).

Projekt Tvořivá škola - vzdělávací střediska činnostního učení v Praze je dvouletým projektem, který je podpořen z rozpočtu Evropského sociálního fondu, z rozpočtu Hlavního města Prahy a z rozpočtu ČR.

Více informací o projektu naleznete na www.tvorivaskola.cz.

Autor
Mgr. Čeněk Rosecký

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024