Domů > Odborné články > Základní vzdělávání > Vychází příručka Klíčové kompetence v základním vzdělávání
Odborný článek

Vychází příručka Klíčové kompetence v základním vzdělávání

23. 2. 2007 Základní vzdělávání
Autor
VÚP Praha

Anotace

Informace o publikaci.

V průběhu měsíce února 2007 je do všech plně organizovaných základních škol a víceletých gymnázií v České republice rozesílána příručka Klíčové kompetence v základním vzdělávání. Příručka byla vydána v rámci systémového projektu Pilot Z spolufinancovaného z Evropského sociálního fondu.

V příručce naleznete jeden z možných způsobů rozpracování klíčových kompetencí. Klíčové kompetence jsou rozpracovány do hladin a vše je doplněno praktickými ukázkami a příklady.


Z důvodu velkého zájmu o publikaci byl uskutečněn její dotisk. První vydání příručky příručky bylo distribuováno v rámci projektu ESF zdarma. Nyní si ji můžete objednat za 46,- kč + poštovné.

Příručku si můžete objednat ZDE


O příručce

...Na první pohled míváme dojem, že přece každý ví, co znamená "komunikovat", "řešit problémy" apod. Teprve při rozbalování jednotlivých částí klíčových kompetencí se obvykle ukáže, že se v mnohém neshodujeme, že málokdo vidí celou šíři dovedností, ze kterých se kompetence skládá. Rozbalování není snadná práce a je co odhalovat a vzájemně vyjasňovat...

Těmito slovy je uvedena právě vycházející publikace, kterou vydal Výzkumný ústav pedagogický v Praze v rámci projektu Pilot Z spolufinancovaného z ESF. Příručku zpracovala skupina odborníků, kteří se v průběhu projektu zabývali problematikou klíčových kompetencí. Soustředili se na vytváření metodických materiálů, jež by mohly pomoci odpovědět učitelům na jejich časté otázky, jak ve výuce utvářet a rozvíjet klíčové kompetence žáků a jak pracovat s výchovnými a vzdělávacími strategiemi. Podklady pro svoji činnost čerpali především z šestnácti pilotních základních škol, které v projektu Pilot Z ověřovaly výuku podle svých školních vzdělávacích programů.

Skupina vytvořila materiál, který nabízí učitelům jeden z možných způsobů, jak lze jednotlivé klíčové kompetence rozpracovat do hladin na úrovni 5. a 9. ročníku. Materiál je doplněn ukázkovými lekcemi a praktickými příklady konkrétních činností žáků ve vyučování i v mimovýukových aktivitách.

V RVP ZV je každá klíčová kompetence v několika bodech popsána, resp. je vymezena úroveň, které mají všichni žáci na konci 9. ročníku dosáhnout.

Např. v rámci komunikativní kompetence:
žák naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje.
Po prvním přečtení těchto bodů se nabízí hned několik otázek:

  • Jak poznám, že žák naslouchá promluvám druhých lidí? Jak to vypadá?
  • Co znamená, že žák vhodně reaguje? Co si pod tím představuji?
  • Na čem poznám, že žák druhým rozuměl? Jak se tato dovednost projevuje?
  • Jaké konkrétní znalosti, dovednosti a postoje tato kompetence zahrnuje?

Proto prvním krokem autorů příručky bylo právě podrobné rozpracování klíčových kompetencí až na činnost, kterou má žák vykonat. Navržené formulace rozpracovaných klíčových kompetencí jsou ověřitelné (učitelé musí najít nástroj pro ověření toho, zda žáci skutečně konkrétní schopností disponují) a naplnitelné v praxi (učitelé musí být schopni představit si pod jednotlivými formulacemi konkrétní činnost žáka v konkrétním vyučovacím předmětu).

Reakcí na rozpracování klíčových kompetencí však mohou být další otázky učitelů:

  • Mohu nějak sledovat pokrok žáka, mohu průběžně pozorovat, zda se k výsledné úrovni přibližuje?
  • Po jakých etapách mám jeho pokrok sledovat? Jsem schopen popsat si např. kompetenci komunikativní u žáka na konci 3. ročníku? Na konci 5. ročníku?

Druhým krokem ke zpřístupnění klíčových kompetencí učitelům bylo proto definování tzv. hladin klíčových kompetencí. Byly vymezeny dvě hladiny - na konci 5. ročníku a na konci 9. ročníku. Bylo přesně popsáno, jaké úrovně mají žáci dosáhnout v jednotlivých klíčových kompetencích na konci těchto období. Při vymezování hladin klíčových kompetencí byly opět dodržovány již zmíněné zásady: Mohu si představit konkrétní činnost žáka (vedoucí k naplnění hladiny); mohu si představit způsob ověření (zda žák směřuje k dosažení dané hladiny).

Cílem třetího kroku bylo popsat konkrétní ilustrativní a velké příklady z praxe, které by ukázaly, jakým způsobem, jakou činností je možné definované hladiny klíčových kompetencí naplňovat. Ilustrativní příklady jsou popisem drobných činností, aktivit a pravidel, které se mohou stát součástí vyučovacích jednotek i mimovýukových aktivit. Velké příklady jsou popisem celých vyučovacích jednotek i dlouhodobějších projektů.

Příručka představuje jeden z možných způsobů, jak lze s klíčovými kompetencemi pracovat, jak je pochopit a úspěšně rozvíjet u žáků během vzdělávacího procesu. Naznačuje myšlenkový postup skupiny odborníků jako jednu z možných cest pro úspěšnou práci s klíčovými kompetencemi. Materiál může zároveň sloužit jako inspirativní zásobník formulací při "rozbalování" klíčových kompetencí.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
VÚP Praha

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.