Balíček karet obsahuje 98 písmenných karet, žolíky, bonusové karty a skupinové karty. Pro práci dětí využívám písmenné karty. Každé písmeno má určený počet bodů, které hrají svou roli v soutěži družstev.
Bonusové, skupinové a žolíkové karty jsme zatím nevyužili, ale i s nimi by se dalo pracovat.
Původně jsem uvažovala, že si karty vyrobím sama, ale po propočtu nákladů (barevný tisk, laminování) jsem zjistila, že je výhodnější si karty koupit. Pro ty, kteří by si přece jen troufli karty zhotovit svépomocí, uvádíme počet a bodové ohodnocení karet:
5x - A1 | 1x - F5 | 1x - Ň6 | 3x - U2 |
2x - Á2 | 1x - G5 | 6x - O1 | 1x - Ú5 |
2x - B3 | 3x - H2 | 1x - Ó7 | 1x - Ů4 |
3x - C2 | 4x - I1 | 3x - P1 | 4x - V1 |
1x - Č4 | 3x - Í2 | 3x - R1 | 1x - X10 |
3x - D1 | 2x - J2 | 2x - Ř4 | 2x - Y2 |
1x - Ď8 | 3x - K1 | 4x - S1 | 2x - Ý4 |
5x - E1 | 3x - L1 | 2x - Š4 | 2x - Z2 |
2x - É3 | 3x - M2 | 4x - T1 | 1x - Ž4 |
2x - Ě3 | 5x - N1 | 1x - Ť7 |
S kartami pracujeme většinou ve 4 - 8 skupinách. Karty zamícháme a rozdělíme na 4 - 8 hromádek (25, 25, 24 a 24 karet), každá ze skupin obdrží jednu hromádku.
Před první hrou dětem předvedeme, jak mohou z písmen skládat slova. Někteří žáci mají doma stolní hru Scrabble a pravidla skládání slov znají. Tyto žáky můžeme využít při demonstraci. Pro začátek jsme skládali pouze jednotlivá slova v řádku, po dvou hrách jsme si ukázali možnost složení slova do kříže a tím i využití jednoho písmene ve dvou slovech.
Na počátku žáci dostatečně neznají pravidla, proto jsem výběr slov omezila pouze tak, že nebudou používat vulgární slova. S tím, jak hra pokračuje, je možné stanovovat různá omezující pravidla.
Skupiny si odnesou balíček karet na své místo (na lavici, na podlaze) a na povel karty rozloží a začnou sestavovat slova. Průběžně jsou informovány o čase, který mají ještě k dispozici.
Časový limit pro vlastní sestavování slov je max. 5 minut. Po signálu přestávají žáci umisťovat karty a ty, které ještě nejsou zařazeny, položí stranou. Učitel zkontroluje složená slova a ta, která neodpovídají, vyřadí. Žáci si potom spočítají bodovou hodnotu.
Bodovou hodnotu jednotlivých skupin porovnají a přidělí skupinám body do celoroční skupinové soutěže.
Tímto bodem končila zpočátku hra s kartami. Jakmile tato jednoduchá pravidla žáci zvládli (po 3 - 4 hrách), mohla jsem přistoupit k dalšímu obohacování výuky.
Abeceda:
Slovní druhy:
Věta jednoduchá, souvětí:
Druhy vět:
Stavba slova:
Význam slov:
Sloh:
1. |
2. |
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.