FLAT STANLEY je první z řady knih Jeffa Browna, která představuje Stanley Lambchopa, zcela plochého (placatého) chlapce.
Stanley Lambchop a jeho mladší bratr Arthur mají velkou nástěnku, na kterou si dávají obrázky a plakáty. Nástěnka visí na zdi nad Stanleyho postelí. Jednou v noci nástěnka na Stanleyho spadne a „zplacatí“ ho jako palačinku, stane se z něho dvourozměrný chlapec. Se svojí novou podobou se postupně vyrovnává a přichází na její výhody. Například může prolézt pod zamčenými dveřmi a dostat se tak do každé místnosti, mladší bratr ho pouští jako draka, dokonce pomůže chytit zloděje obrazů tím, že v galerii předstírá, že je obraz na stěně. A největší výhoda je, že plochý Stanley nyní může navštěvovat své přátele cestováním v dopisní obálce jako dopis. Při cestování prožívá spoustu dobrodružství a nakonec se vrátí do své původní podoby pomocí pumpičky na fotbalové míče.
Knížka zatím nevyšla v českém překladu, ale je psána jednoduchou angličtinou, kterou s pomocí učitele mohou zvládnout i mladší žáci. Také je zde velké množství obrázků, pomocí nichž si lze děj dobře představit. K práci s knihou doporučuji využívat čtenářské strategie a tipy do výuky z blogu Čtenářská gramotnost
1. šablona |
In co-operation with Dale Hubert's Flat Stanley Project, www.flatstanley.com. |
Ve spolupráci s Flat Stanley Project Dalea Huberta, www.flatstanley.com. |
Projekt vznikl v roce 1994, kdy Dale Hubert, anglický učitel, pracoval s touto knihou ve své třídě a pozval ostatní učitele k účasti na výměně plochých návštěvníků.
Vtip projektu spočívá v tom, že Stanley, jako zástupná postavička, cestuje z jedné školy do jiné po celém světě. Děti ho nosí všude s sebou, půjčují si ho domů, nechají ho sledovat své vyučování. Po dobu návštěvy Stanley zažívá všechno to, co jeho dětští průvodci a po návratu může „vyprávět“. Pomocí popisů a fotografií, pohlednic, které se vrátí s ním (komunikace se většinou odehrává v cizím jazyce). Je možné, že Stanley před návratem „domů“ navštíví více míst. Po návratu žáci hledají místa, která navštívil a pracují s informacemi, které přivezl.
Je to jako by odesílatel a příjemce měli společného přítele. Počáteční kontakt se mnohem lépe navazuje, když děti vědí, o čem psát. Projekt se dá jednoduše přizpůsobit pro různé věkové skupiny, je vhodný i pro předškolní děti nebo pro žáky s postižením.
Stanley tak může pomoci studentům dozvědět se o různých místech po celém světě. Po vyslechnutí nebo čtení příběhu mohou udělat svého vlastního „Stanleye“ (nebo „Stephanii“), který se vejde do obálky. V obálce ho mohou s dopisem poslat svým přátelům do jiné země.
Nejlepší způsob, jak najít hostitele pro svého Stanleyho, je přes Bulletin Board na oficiálních stránkách http://flatterworld.com/bulletinboardpreamble.php?f=3. Po registraci můžete odpovědět na nějaké pozvání nebo vytvořit svoji nabídku. Je tam vždy spousta učitelů (ale i rodičů), kteří hledají partnery na výměnu. Pokud vytvoříte účet pro svou školu, můžete také vyhledávat v seznamu podle věku žáků, typu školy, země, (vyžaduje účet a přihlášení).
Své Stanleys mohou studenti posílat buď jednotlivě nebo ve skupinách (třída). Je dobré zacházet s příchozím Stanleyem jako s opravdovým hostem. Poslat e-mail odesílateli, že Stanley v pořádku dorazil a stejně tak, že je na cestě domů. Zvažte, co všechno je možné s ním zpátky poslat v obálce(samolepky, pohlednice, fotografie, propagační tiskoviny, mince, ...), případně v balíčku.
Na dopisy se snadněji reaguje, když jsou položené konkrétní otázky, například:
Posílám vám mého Flat Stanley. Zde jsou některé věci, které bych rád, aby se u vás na návštěvě dozvěděl...
- Počasí, aktuální teplota.
- Místo, zeměpisná šířka a délka, blízkost velkých měst.
- Obyvatelstvo, kolik lidí žije ve vašem městě, kolik je žáků ve škole?
- Oblíbené místní aktivity, sport, koníčky, sezónní aktivity (liší se nějak, co máme společného, …).
- Co se vám líbí nejvíc na místě , kde žijete, co byste změnili?
- Co je pro vás důležité? Co byste mohli udělat, aby se věci ve vaší škole, vašem okolí nebo dokonce i na světě zlepšily?
- Jaké projekty probíhají ve vaší škole, mohly by vám v tom kontakty z projektu Flat Stanley pomoci?
- Jaké knihy studenti ve třídě čtou? Jaké televizní programy sledujete?
Flat Stanley Projekt má také několik blogů kde si můžete zdarma vytvořit účet, publikovat příběhy, popsat své tradice a krajinu.
2. Stanley u nás ve škole |
Autor © Lenka Říhová |
Všechno, co Stanley na návštěvě zažívá, mohou žáci zaznamenávat jako deník. Toto může být psáno v první osobě, jako by Stanley byl autor, (Jsem jako host v základní škole ve…), nebo jako záznam žáka (Stanley byl dnes se mnou na tělocviku. Rád hraje volejbal…).
Odpovědi na otázky o tom, jaké je vaše město, kolik studentů navštěvuje školu, co zajímavého se v okolí děje, atd. Způsob, jak to udělat, je provést nějaký výzkum. Toto může být provedeno tak, že udělají rozhovor s prarodiči a rodiči, kontaktují lidi na radnici nebo v místní knihovně, nebo dokonce pomocí výzkumu na internetu.
Cenný rozdíl mezi výzkumem pro Stanleyho a tradičním výzkumem je motivace, která vychází ze samotných studentů. Vnitřní motivace je důležitá pro smysluplné učení. Často učitelé říkají žákům, jaká témata pro zpracování si představují, v této činnosti se studenti rozhodnou, co chtějí vědět, jaké odpovědi by měli znát.
Použití komunikačních technologií pro komunikaci. E-mail nevyžaduje poštovné, studenti se naučí, jak používat přílohy, a celý Stanley projekt může být prováděn prostřednictvím elektronických prostředků, bez poštovní nákladů.
Jaký je to pocit být plochý?
Je to dobré nebo špatné? Proč?
Jak byste zacházeli s kamarádem, který se náhle stal plochým? Kdybych byl bych plochý…
Studenti mohou popsat, co to je doslova být plochý, jaké to je být plochý, jak nepříjemné je být plochý, nebo kombinace výše uvedených.
Recepty lze nalézt v tradičních zdrojích, jako jsou kuchařské knihy a časopisy, ale internet otevírá celý svět typických pokrmů a stravovacích zvyklostí. Kvůli propojení s místními zvyky by studenti měli být podporováni, aby hledali typické recepty ve vlastní rodině. To může podporovat mezigenerační dialog a výukové činnosti.
Sociální studia: zkoumání podobností a rozdílů ve stravovacích preferencích různých kultur
Podpora sebevědomí a sebeúcty
Je těžké najít způsoby, jak řešit osobní problémy, aniž by se studenti cítili špatně. Ale s Flat Stanley projektem, můžeme použít plochost jako metaforu pro jiné obavy. Ať už je to obezita, poruchy učení nebo fyzické rozdíly, je mnohem jednodušší mluvit o tom, jak se liší tím, že je plochý, než že se liší v některých osobnějších záležitostech.
Možná témata:
Psát ze Stanleyho pohledu, jaké to musí být, být odlišný, učit se schopnosti podívat se na problém z pohledu jiné osoby.
Klíčové otázky: Mohl Stanley za to, že byl plochý? Jak zacházet s někým, kdo je plochý? Může to, že je plochý, změnit jeho charakterové vlastnosti? Měli bychom podle fyzického vzhledu měnit způsob, jak s někým jednat? Existují fyzické vlastnosti, které mají lidé a nemohou to ovlivnit? Jsme všichni stejní v každém směru?
Existují způsoby, jak překonat fyzický vzhled? (Dieta, cvičení, zdravý životní styl, poradit se s lékařem, atd.) Je v pořádku být jiný?
Diskutujte v čem byl Stanley jiný. Vyzvěte studenty, aby přemýšleli o tom, kdy se cítili jiní nebo vyloučení nebo ignorovaní. Jak pomoci ostatním, aby se cítili lépe.
Každý student vytvoří výběr svých Stanleys, které představují celou řadu emocí.
Použijí Stanley, který nejlépe odpovídá jejich aktuální náladě. Tato aktivita může poskytnout bezpečný způsob vyjádření emocí těm, kteří s tím mají problém. Mohou být uloženy v obálce pro každého studenta. Na zadní straně plochého Stanley je vysvětlení. Mělo by být napsáno ve třetí osobě (Flat Stanley je dnes smutný, protože pozdě vstával a jeho matka na něj křičela). Vyjádření pocitů prostřednictvím Stanleyho by mělo být snazší při sdílení citlivých informací.
Zalaminované Stanleys můžou žáci použít jako jmenovku na své lavici.
Sledování docházky – Stanleys těch, kteří jsou ve škole, umístit na určené místo na nástěnce, na konci dne je vrátit zpátky.
Sledování odchodů a příchodů žáků v průběhu vyučování (např. na toaletu), učitel má tak lepší přehled o žácích.
Předchozí aktivity mají také velké využití ve speciální pedagogice, obzvlášť u žáků s poruchou autistického spektra, kteří mají potíže vyjádřit emoce a rozpoznávat.
oficiální stránky - http://flatterworld.com/
šablony
http://flatterworld.com/template.php?nav=template&side, http://www.egmont.co.uk/common/upload/activity/flat_stanley_pc.pdf
knížka k zakoupení http://www.reading.cz/koupit/Flat-Stanley-4198016/
náhled do knížky
http://www.apple-egg.co.uk/journal/2009/5/13/flat-stanley-1964-tomi-ungerer.html
informace v ČJ http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/projekty/proj715.htm
jiné projekty se zástupnými předměty: cestovní medvídek - http://www.mytravelteddy.com/index.html
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.