Odborné články Základní vzdělávání Pythagorova věta a osa úsečky
Odborný článek

Pythagorova věta a osa úsečky

19. 2. 2007
Základní vzdělávání
Autor
Jan Houska

Anotace

V článku jsou obsaženy zajímavé příklady na Pythagorovu větu a osu úsečky.

Cílem námětu je připomenout jeden typ geometrických úloh využitelných na 2. stupni ZŠ nebo na nižším stupni gymnázia jako aplikaci konstrukce osy úsečky, Pythagorovy věty, řešení lineárních rovnic a vzorce pro druhou mocninu dvojčlenu. Na těchto úlohách lze dobře demonstrovat a využít dvojí odlišný způsob řešení, který navozuje důležitý pedagogický moment - uvědomění si souvislosti mezi algebrou a geometrií. Při samostatném řešení těchto úloh žáci nejen upevňují svou kompetenci k učení a k řešení problémů, ale při vhodně organizované práci žáků (např. práce ve dvojicích - jeden žák řeší úlohy algebraicky a druhý geometrickou konstrukcí) nebo navozené diskusi (rozbor a výsledky řešení problému) a spolupráci posilují kompetence komunikativní a kompetence sociální a personální.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
pdf
102.54 kB
PDF
Úlohy ke stažení
Autor
Jan Houska

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k řešení problémů
  • samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence k učení
  • vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Řešení problémů a rozhodovací dovednosti
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Komunikace
  • Základní vzdělávání
  • Osobnostní a sociální výchova
  • Kooperace a kompetice

Organizace řízení učební činnosti:

Individuální

Organizace prostorová:

Školní třída

Nutné pomůcky:

Psací a rýsovací potřeby