Autorka je pracovnicí Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání.
Úspěšné složení písemných zkoušek je podmíněno řadou dovedností, se kterými se u žáka běžné (většinové, intaktní) populace automaticky počítá. Jedná se např. o dovednost číst standardně vytištěný text, správně čtenému textu porozumět a zapsat odpověď podle stanovených pokynů a ve stanoveném čase, schopnost soustředění, dovednost řešit samostatně úlohy různého typu atp.
Pokud má žák zjevné potíže v některé z těchto oblastí, patří mezi žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a v rámci maturitní zkoušky je k jeho potřebám přihlíženo. Žáci se SVP jsou pro potřeby maturitní zkoušky rozděleni do skupin podle charakteru a míry úprav podmínek testování. Zařazení žáka do skupiny je v kompetenci ředitele školy a předpokládá se v této souvislosti jeho spolupráce se školským poradenským zařízením.
Tato problematika je značně obsáhlá, a proto zde zmíníme jen dvě základní pravidla:
Upozorňujeme rovněž na skutečnost, že žáci se SVP vykonávají zkoušku v jiné/samostatné učebně (tj. odděleně od intaktních spolužáků), což může mít na některé vliv pozitivní, a na jiné naopak vliv negativní; toto opatření je však vynuceno celou řadou okolností.
Aktualizované znění Pravidel pro zařazení žáků se SVP do skupin podle rozsahu úprav podmínek konání MZ naleznete na internetové stránce http://www.cermat.cz/novamaturita/st/dokumenty_pravidla.php.
Článek je publikován pod licencí Creative Commons - Uveďte původ-Neužívejte komerčně-Nezpracovávejte 3.0 ČR .
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.

Národní pedagogický institut České republiky © 2025