Do celé řady web 2.0 nástrojů, které je možno využít pro žákovské práce, patří i Edu.Glogster se svými „glogy“. Je zajímavé, že přes velký úspěch po celém světě a kompletně anglické prostředí, je to český produkt (http://youtu.be/jL-gBdMKp8I).
Jednoduše multimediální plakát. Výstup má tvar plakátu a můžete ho vyplňovat textem, obrázky, videi a nejrůznější grafikou. Pokud jste příznivci střízlivého a přehledného provedení žákovských prací, pak toto prostředí nebude vaše oblíbené. Ale bude se líbit většině vašich žáků. Můžete se podívat do „glogopedie“ na vybrané práce z milionů, které dnes existují, nebo na spolupráci dětí z různých koutů světa na stránce http://greetingsfromtheworld.wikispaces.com/.
Pokud navštívíte adresu http://edu.glogster.com a zvolíte Sign In, můžete zaregistrovat svůj účet. Na začátek patrně zvolíte Basic Teacher, kde získáte 50 účtů pro své žáky. Placené účty dovolují více možností, jak pro organizaci žáků, tak pro možnosti tvorbu glogů, ale i Basic Teacher je dostačující.
Po přihlášení do svého učitelského účtu vytvoříte účty svým žákům. Můžete je vytvářet individuálně nebo využít tabulku v Excelu, kterou si stáhnete přímo na webu a vyplníte údaji. Výhodou je, že administrujete účty žáků a odpadá problém se zapomenutými jmény a hesly, protože je kdykoliv nastavíte ze svého účtu.
![]() |
1. Přehled žáků |
Mimo edu.glogsteru.com existuje i www.glogster.com, který je k volnému použití a všechny glogy jsou veřejné. To je rozdíl proti verzi Edu, kde učitel moderuje práce svých žáků a ke zveřejnění je schvaluje a tím garantuje jejich úroveň.
2. Přehled glogů |
Tvoří multimediální poster, který může obsahovat text, grafiku, obrázky, videa a zvuky (v placených programech pak i vlastní kresby a lze přiložit libovolný soubor). Vše je doplněné grafickými symboly. K libovolnému objektu lze přidat hypertextový odkaz. Objekty se vkládají přes menu na pravé straně. Každý objekt je možno jednoduše editovat z jednoduchého menu přímo u objektu. Všechna menu jsou dostupná pouze v režimu Edit, při prezentaci se neobjevují.
![]() |
3. Editační prostředí |
Určitě jsou jednou z možností tvorby samostatné práce, jako forma prezentace. Možná, že nás by ani nenapadlo vytvořit prezentaci v této podobě, ale naši žáci s ní nemají žádnou potíž a je jim snadno pochopitelná. A navíc je většinou baví.
V hodinách můžete glog promítnout přímo z prohlížeče a využít všechny multimediální prvky. Pokud nemáte připojení nebo chcete glog archivovat, lze ho snadno uložit ve formátu pdf, ovšem bez řady možností.
Jednu vyučovací hodinu jsem využila na první přihlášení do prostředí a seznámení s tvorbou glogů.
Po zadání témat si žáci začali pracovat na svém glogu a pokračovali v práci na svém účtu i doma. Po skončení práce přes formulář na Google Dokumentech odevzdali adresu hotového glogu a případně e-mailovou adresu pro zaslání připomínek. Glogy jsem okomentovala a zapsala připomínky do komentářů.
Vytvořila jsem také rozcestník a umístila ho na web třídy, kde byla i všechna zadání a odkaz na formulář.
![]() |
4. Rozcestník samostatné práce |
Pak následovala fáze oprav, kdy dostali všichni možnost dokončit a opravit nedostatky. Současně s tím komentovali všichni žáci práce svých spolužáků. Měli pochválit a slušně upozornit na nedostatky, zkontrolovat správnost a udělit hvězdičky. Při kriteriích jsem se inspirovala na vranovice.bloguje.cz.
Protože práci jsem zadala s časovým předstihem, tak jsem práce využívala při výkladu a průběžně hodnotila. Všem jsem ohodnotila i komentáře. (wiki)
Většinu žáků práce zaujala a hledají pro ni využití i v jiných předmětech a tvoří si i svoje vlastní glogy. Jako u každé prezentace je někdy těžké hodnotit vzhled, protože estetické cítění máme různé. Proto jsem se omezila na základní věci, jako je čitelnost a viditelnost prvků. Zajímavá byla zkušenost s komentáři. Zatím se s podobným požadavkem nesetkali a přistoupili ke komentářům velmi pěkně.
Záporem je nemožnost archivace, protože export do pdf vás ošidí o multimedia a jiným způsobem glog neuložíte. A pokud žák glog sám smaže, nemáte nic.
Nevýhodou a současně i výhodou je nemožnost zasáhnout do žákovských prací. Jako učitel na práci nic nezměníte, takže vždy je v podobě v jaké ji žák odevzdá.
Nebojte se gloggování vyzkoušet v libovolném předmětu. Určitě se bude líbit.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025