Cílem tohoto bloku hodin je zábavnou formou procvičit určování slovních druhů, pravopis vyjmenovaných slov, psaní i/y v koncovkách podstatných jmen, ale také rozvoj slovní zásoby, komunikace a v neposlední řadě také vzbuzení zájmu o dětskou literaturu.
V článku je popisován námět pro skupinovou práci na vyuč. hodinu (raději však blok hodin) českého jazyka a literatury. Žáci pracují s literárním textem, v němž nejprve doplňují pravopisné jevy a potom dešifrují pomocí správně určených slovních druhů a Morseovy abecedy věty, jejichž obsah se následně snaží vysvětlit.
Žáci pracují s pracovními listy uvedenými v příloze.
Nejprve je třeba třídu rozdělit do pracovních skupin. Zvažte, zda budou všechny skupiny pracovat se stejným pracovním listem (potom můžete pracovní listy využít ve třech hodinách/ blocích hodin) nebo si budou text moci zvolit. U tříd s menší zkušeností se skupinovou prací a problémovými úkoly doporučuji pro začátek stejný text pro všechny žáky.
Nejprve žáci doplňují vynechaná písmena v úryvku z knížky pro děti (vyjmenovaná slova, koncovky podstatných jmen, příčestí minulé atd.). Úkol musí vypracovat bezchybně, aby mohli pokračovat dál. Chyby žákům pokud možno neopravujte, ale motivujte je, aby si je našli a opravili sami. Jinak nebudou moci přistoupit k dalšímu úkolu. Až po splnění této části jim dejte druhou stránku pracovního listu.
Žáci obdrží ve druhém úkolu šifru, podle které dekódují ukrytou větu. Nejprve musí správně určit slovní druhy podtržených slov v textu, číslice slovních druhů převést na znaky a pomocí Morseovy abecedy vyluštit ukrytou moudrost.
Zvažte, zda žákům dáte Morseovu abecedu k dispozici nebo ne.
Šifra:
Tento zdánlivě jednoduchý úkol může žákům činit značné problémy. Forma, kterou mají žáci obsah „moudré věty“ vysvětlit, může být libovolná. Děti mohou uvést příklady reálných situací, sehrát scénku, nakreslit obrázek a podobně. Nechte dětem prostor pro vlastní iniciativu a využití jejich kreativity.
Úryvky, se kterými žáci pracují, byly záměrně vybírán ze známých knížek pro děti a mládež a nabízí velké množství následných aktivit.
a) Odhalení názvu knihy
Nejprve můžete s žáky pátrat po knize, ze které je úryvek uvedený v pracovním listu. Jedná se vždy o díla velmi známá, a proto by to neměl být pro žáky velký problém. Pro snadnější identifikaci díla můžete žákům ještě poskytnout další nápovědy (např. místo a čas, kde se děj odehrává, další postavy, zařazení knihy do žánru atd.).
b) Pátrání po autorovi
Také zde můžeme pro snadnější identifikaci použít další indicie (údaje ze života spisovatele/spisovatelky, názvy dalších jejich děl atd.).
Příklad nápovědy:
Astrid Lindgrenová – Děti z Bullerbynu
c) Práce s konkrétním literárním textem
Četba, dramatizace, rozbor úryvku, domýšlení dějových linií atd.
d) Návštěva knihovny
Tu můžete navštívit společně nebo zvolit formu domácího či dobrovolného úkolu. Žáci by se měli naučit orientovat v systému řazení knih, zjistit, zda tuto knihu v knihovně mají a která další díla těchto autorů si mohou vypůjčit.
e) Uspořádání výstavky knih tohoto autora nebo různých vydání této knihy
Na závěr celého bloku je vhodné uspořádat výstavku o daném autorovi/autorech s ukázkami jejich děl pro děti a mládež. Její tvorbu svěřte plně do rukou žáků. Vhodné je však předem stanovit určitá kritéria. Můžete je svým žákům předložit vy nebo se na nich můžete společně dohodnout. Poté je sepište a umístěte na viditelné místo ve třídě. Kritéria budou pro žáky jednak určitým vodítkem při tvorbě výstavky a zárověň se učí plnit úkoly podle zadaných požadavků. Při stanovování kritérií nezapomeňte ponechat prostor pro iniciativu a kreativitu žáků.
Lasse a Bosse, tojsou mí bratři. Lassov_ je devětlet a Bossov_ osm. Lasseje
strašně s_ lný a um_ utíkat mnohem rychleji než já. Někdy, když se mě Lasse a Bosse
chtějí zbav_ t, tak mě Lasse chytí a drží a Bosse zatím utíká napřed, ab_ měl náskok. A
potom mě Lasse pustí autíká pryč, jen se za ním práší.
Nemám žádnou sestru. To je škoda, protože kluci jsou takoví rváči. B_ dl_ me na
statku, který se jmenuje Mellangarden. Jmenuje se takproto, že leží uprostřed mezi dvěma
druhými statky. Ty druhé dva se jmenují Norrgarden a Sorgarden. Ve skutečnosti to
nev_ padá přesně takhle, ale to je tím, že neum_ m tak dobře kresl_ t. Všechny tři statky
stojí v řadě. V Sorgardenu b_dl_ kluk a ten se jmenuje Olle. Nemá vůbec žádné
sourozence. Alehrajesis Lassem a Bossem. Je mu osm let a um_ taky rychle utíkat.
Ale v Norrgardenu, tam b_ dl_ holky. Dvě.
Toje vel_ ké štěstí, že to taky nejsou kluci. Jmenují se Britta a Anna. Brittě je devět let
a Anna je stejně stará jako já. Mám je ráda ob_ stejně, ale Annu možná trošinku v_ c.
Jinak už v Bullerbynu nejsou žádné jiné děti.
Blok hodin bych doporučovala zařadit do výuky čtvrtého nebo pátého ročníku. Vhodným měsícem může být například březen, kdy se v rámci měsíce knihy konají různé doprovodné akce.
Námět lze využít i jako úvod či kostru k rozpracování projektu s touto tematikou.
Nejobtížnější částí bylo pro mé žáky vysvětlení významu lidového moudra. Vhodné je tuto část spojit s prvky dramatické výchovy.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.