Zdraví je jedním z nejdůležitějších předpokladů pro spokojený, klidný a naplněný život každého jedince. Zdraví není pouze nepřítomnost nemoci, je to celkově dobrý životní pocit, který člověk prožívá v rovině tělesné, duševní i sociální. Proto jeho ochrana a jeho upevňování se stává nezbytnou součástí výchovně-vzdělávacího procesu na všech typech škol.
Výchově ke zdraví, jejímž cílem je vytváření zdravého prostředí a výchova ke zdravým životním návykům, je vyčleněno místo i v našem školním vzdělávacím programu.
Pro školu jako celek to znamená vytváření klidného, zdravého a příjemného prostředí, pěstovaného na základě humánního pojetí žáka s mentálním postižením, respektování jeho psychické individuality, pěstování dobrých vztahů mezi učiteli a žáky i mezi učiteli navzájem. Podpora zdraví je uskutečněna prostřednictvím respektu k potřebám žáků s mentální retardací a v rozvoji jejich komunikace a spolupráce.
Velká část našich žáků pochází z rodin s nízkou sociokulturní úrovní, z rodin dysfunkčních, proto nejsou k zásadám zdravého způsobu života příliš vedeni. Naši žáci jsou vzhledem ke svému postižení velice snadno ovlivnitelní negativním směrem. Jejich využití volného času je zaměřeno spíše na pasivní konzum či na potulování se v různých partách. Na formování osobnosti žáků se dnes silně podílí svět masových médií. Úkolem naší školy je proto vytvářet prostor pro rozvoj kladných stránek jejich osobnosti a dávat jim příležitost k aktivním činnostem. Do určité míry máme zdraví našich žáků ve svých rukou a můžeme jej pozitivně ovlivnit. Naším úkolem není pouze připravovat žáky na život ve světě takovém, jaký je, ale pomáhat jim vytvářet svět zdravější.
Výchovu ke zdraví naše škola realizuje prostřednictvím těchto činností:
Smysluplnost: Škola je propojena se skutečným životem. Učíme žáky základní poznatky v souvislostech s možností jejich praktického využití.
Přiměřenost: Žáci si osvojují učivo s přihlédnutím k jejich individuálním schopnostem, individuálním tempem. Snažíme se o maximální rozvoj každého jedince.
Organizace: Výuka může být vzhledem ke snížené pozornosti našich žáků rozdělena na kratší časové úseky, může být organizována v blocích. Při vyučování se
využívají relaxační chvilky a dodržují se zásady pitného režimu.
Metody a formy práce: Naše škola využívá možností integrované a projektové výuky. Činnostní učení napomáhá našim žákům získávat vědomosti a dovednosti názorně za pomoci manipulace. Moderní metody vedou k vytváření klidného tvůrčího prostředí.
Motivační hodnocení: Škola podporující zdraví zajišťuje dostatek zpětné vazby a uznání všem žákům. Při hodnocení jedince bereme v úvahu psychické možnosti i sociální prostředí žáka, oceňujeme i malý pokrok.
Spolupráce: Škola spolupracuje s dalšími odbornými partnery (jedná se především o poradenská zařízení, odbor sociálních věcí atd.). Snažíme se o zlepšení spolupráce s rodiči.
Pohybové aktivity: Dostatečné množství pohybu v době mimo vyučování zabezpečují zájmové kroužky a další sportovní akce.
Osobnostní a sociální výchova:
Enviromentální výchova
Multikulturní výchova
Výchova demokratického občana
Mediální výchova
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
Učitelé ve všech předmětech využívají takové výchovné a vzdělávací strategie (projektové vyučování, tvořivá dramatika, situační hry...), které vedou k rozvoji klíčových kompetencí. Výchova ke zdraví částečně prolíná všemi předměty. Příklady společných cílů očekávaných výstupů a klíčových kompetencí:
Kompetence pracovní: dodržovat bezpečnost práce, poskytnout pomoc při poranění
(očekávané výstupy Pracovního vyučování: bezpečnost práce, schopnost ošetřit drobná poranění, Chemie – chránit se před škodlivými látkami)
Kompetence komunikativní: využívat komunikaci k vytváření klidného prostředí
(očekávané výstupy Českého jazyka a literatury – využívat formy komunikace k navazování kladných vztahů mezi lidmi...)
Kompetence personální a sociální: mít zdravé sebevědomí, rozpoznat rizikové chování, chápat rizika současné společnosti
(očekávané výstupy Výchovy k občanství, Výchovy ke zdraví – prevence rizikového chování, vztahy mezi lidmi – komunikace, kooperace, morální postoj)
Kompetence k řešení problémů: přemýšlet o vlastních problémech, umět řešit zátěžové situace, běžné životní problémy
(očekávané výstupy Výchovy k občanství – řešení zátěžových situací)
Kompetence občanská: orientovat se v sociálních vztazích, chránit své zdraví, uvědomit si význam zdravého životního stylu
(př. očekávané výstupy přírodopisu – chápat význam zdravého životního stylu)
Kompetence k učení: rozvíjet si kulturní dovednosti a návyky, zvládat plnění úkolů v týmu
(př. očekávané výstupy předmětu Člověk a jeho svět – tento název používáme místo názvu Prvouka – rozvoj kulturních dovedností a návyků).
Výchova ke zdraví je obsažena také v Týdnu duševního zdraví, který realizujeme na naší škole v rámci prevence protidrogové problematiky.
Tento týden je věnován besedám s odborníky (psychoterapeuty, psychology, sociální pracovnicí, poradci, ekology, lékaři). Součástí týdne bývají i volnočasové aktivity pořádané žáky osmiletého gymnázia a střední zdravotnické školy. Jeden den v týdnu je věnován projektovému vyučování, které nese název Zdravý životní styl. Každý z učitelů připraví jedno stanoviště, kde se snaží žákům předat informace o možnostech využití volného času. Součástí jsou situační hry, kde si žáci vyzkouší prakticky řešit problémy, s kterými se mohou v životě setkat. Stanoviště nesou názvy: Zdravá výživa (žáci sami připravují a ochutnávají různé druhy zeleninových salátů), Pohybem ke zdraví (zde jsou žáků, nabídnuty nové formy her, žáci cvičí při hudbě, seznamují se s jógou a psychomotorikou), Co nás může potkat (jedná se o různé situační hry, zde formou dramatizace i pantomimy se žáci učí základům asertivity, způsobům odmítnutí alkoholu, cigaret atd.), Psychoterapie (arteterapie, muzikoterapie, autogenní trénink).
V dnešním napjatém životě plném stresu je stále méně využívána možnost aktivního využití volného času. Abychom tomuto vývoji zabránili a napomohli k zdravému životnímu stylu, rozhodli jsme se využít pohybové přestávky na naší škole k relaxaci, ale i k aktivnímu odpočinku. My, učitelé, připravujeme pouze podmínky – stoly na stolní tenis, prostor k pohybovým hrám, koutky pro realizaci společenských her....
Činnosti jsou organizovány tak, aby odpovídaly věku i zájmům žáků. K náplni pohybových přestávek jsou využívány především netradiční pohybové aktivity, které mají význam i ve zdravotní tělesné výchově. Skupiny žáků se v jednotlivých činnostech střídají tak, aby byla zabezpečena maximální variabilnost nabízených činností a využití všech pohybových aktivit
Malá tělocvična |
Jóga |
1.–9. ročník |
Velká tělocvična |
Hudebně pohyb. činnost
|
1.–3. ročník |
Hala |
Terče, skákání panáků, stolní tenis |
1.–4. ročník |
Hřiště |
Pohybové a míčové hry, hry se švihadlem a skákací gumou |
1.–9. ročník |
Klubovna |
Stolní společenské hry, čtenářský a kreslicí koutek |
1.–9. ročník |
|
Velká tělocvična |
Malá tělocvična |
Stolní tenis |
Střelba na terč |
Hřiště |
Stolní hry (společenské) |
Pondělí |
Aerobic |
Dětská jóga 2.–3. r. |
4.–5. r. |
1. r. |
Chlapci 6.–9. r. |
|
Úterý |
Cvičíme s Dádou 1.–2. r. |
Jóga |
Chlapci 6.–9. r. |
3. r. |
4.–5. r. |
|
Středa |
Míčové hry 6.–9. r. |
Jóga 4.–5. r. |
Dívky 6.–9. r. |
2. r. |
1. r. |
3. r. |
Čtvrtek |
Cvičíme s Dádou 3. r. |
Dětská jóga 1. r. |
Chlapci 6.–9. r. |
4.–5. r. |
Dívky 6.–9. r. |
2. r. |
Pátek |
Aerobic |
Jóga |
Dívky 8.–9. r. |
1. r. |
2.–3. r. |
4.–5. r. |
Ročník |
TURISTIKA, POBYT V PŘÍRODĚ, EKOLOGICKÁ VÝCHOVA |
ZDRAVOTNÍ VÝCHOVA |
DOPRAVNÍ VÝCHOVA |
OCHRANA ČLOVĚKA ZA MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTÍ |
1. |
|
v přírodě
|
||
2. |
|
|
||
3. |
|
|||
4. |
|
|||
5.
|
|
Linky tísňového volání |
|
|
Tělesná výchova:
Činnosti ovlivňující zdraví
Zdravotní tělesná výchova
Soubor speciálních cvičení zaměřených na upevňování a zlepšení funkce:
Vyučovací předmět Výchovu ke zdraví jsme se rozhodli v 8. ročníku integrovat s vyučovacím předmětem Přírodopis. Integrovaný předmět v tomto ročníku má název Biologie člověka a jeho zdraví. Z hlediska časové dotace jsou předmětu věnovány dvě hodiny týdně (1 hodina z Přírodopisu a 1 hodina z Výchovy ke zdraví). Část učiva, která je v 8. ročníku věnována zoologii, jsme přesunuli do Přírodopisu v 7. ročníku.
V 9. ročníku jsme předmět Výchovu ke zdraví integrovali s předmětem Výchova k občanství. Předmět nese název Výchova ke zdraví a občanství a z hlediska časové dotace mu jsou věnovány také 2 hodiny týdně.
Obsah integrativně tematických celků předmětu Biologie člověka a jeho zdraví:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Článek je zařazen v těchto kolekcích: