Odborné články Základní vzdělávání Didaktická hra – Chráněná oblast
Odborný článek

Didaktická hra – Chráněná oblast

29. 3. 2011
Základní vzdělávání
Autor
Mgr. Libuše Sochorová

Anotace

Žáci si prostřednictvím této hry upevňují povědomí o ochraně přírody. Zamýšlí se nad činností člověka ve vztahu k přírodě a nad poškozováním a ochranou přírody.

Cíl

  • žáci dokáží pracovat s pantomimou,
  • žáci si pěstují kladný vztah k přírodě,
  • žáci si upevňují povědomí o nutnosti ochrany přírody.

Pomůcky

karty s úkoly (viz příloha), tužka, papír

Poznámka

Mladší žáci mohou vynechat pantomimu. Oblast dění se ihned zapíše na tabuli. Téma ochrany přírody musí být probráno předem v hodinách.

Učitel zapíše oblast dění na tabuli: CHKO Šumava. Třída je rozdělena na dvě velké skupiny – pozorovatelé a aktéři. Pozorovatelé sledují dění a zapisují své postřehy: zapiš, co kdo hraje a jaký má úkol ve scénce. Aktéři jsou dále rozděleni po dvojicích či trojicích na 6 menších skupin, z nichž každá si vylosuje jednu kartu s úkolem. Všech 6 malých skupin se nedomlouvá a na pokyn začnou hrát téma na vylosovaném lístečku. Úkoly musí zůstat utajeny. Hráči využívají pantomimu ke ztvárnění situací – ochránci přírody, manželé myjí auto u řeky, táborníci rozdělali ohýnek a odpadky se jen hromadí, lovci na lovu v lese, kamarádky trhají chráněné rostliny pro maminku k svátku, „sprejeři“ trénují své „umění“ na stromech. Úkolem pozorovatelů je identifikovat skupinu, která zastávala ochránce přírody, a odhalit, čeho se ostatní aktéři dopouštěli.

Soubory materiálu
Typ
 
Název
 
doc
26.37 kB
Dokument
Příloha – Karty s úkoly

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Mgr. Libuše Sochorová

Hodnocení uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

RVP do 2024

Klíčové kompetence:

  • Základní vzdělávání
  • Kompetence komunikativní
  • rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a aktivnímu zapojení se do společenského dění
  • Základní vzdělávání
  • Kompetence sociální a personální
  • účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce

Průřezová témata:

  • Základní vzdělávání
  • Environmentální výchova
  • Lidské aktivity a problémy životního prostředí

Organizace řízení učební činnosti:

Skupinová

Nutné pomůcky:

karty s úkoly (viz příloha), tužka, papír